Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
IngemarE

Tryckvattenpump, läckage i backventiler ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kollade upp båten ikväll inför att vi skall ut en sväng imorgon. Märker att tryckvattenpumpen för dricksvattnet startar och går lite då och då (c:a 2s var 30:e s). Finns dock inget läckage någonstans. Men, varje gång pumpen stannat hör jag ett svagt susande/brusande ljud inifrån den som successivt avtar. Tills den startar igen. Finns ingen luft eller andra konstigheter i systemet när man spolar, och pumpen har inga problem att pumpa. Allt fungerade häromdagen, så bra att jag oftast inte ens stängde av pumpen när båten lämnades.

 

Har bara haft Shurflopumpar innan och känner inte igen ljudet. Detta är en Jabsco PAR-Max 2.9 (från 2021 och ännu bara minimalt använd 😞😞

bild.png.1461abad77d6da7e2a163d322e1092c8.png

 

Kan det vara någon backventil eller membran som gått åt skogen så det läcker baklänges ?  Någon som har haft samma problem ?

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte igen beskrivningen men visst tycker jag det verkar som om en ventil/membran är kass eller hängt sig. Jag skulle koppla loss slangarna och försiktigt köra lite tryckluft igenom efter att ha kollat så inget smuts ligger runt kopplingarna.

Nästa steg är väl att skruva isär pumpen och kolla.

 

Jag hade problem med en sjövattenpump till pentryt av ”sämre” märke som jag hade isär flera gånger och bytte tryckvakt utan att få fason på den så till slut bytte jag den mot en Johnson. Skaffade också en att ha i reserv ifall jag skulle få problem. (Tänk om toapumpen strejkar när man just lagt till på den perfekta klippan!) Bara därför har alla pumpar perfekt. Peppar peppar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås kollat alla kopplingarna på pumpens trycksida? Särskilt den varma utgången på vv -beredaren?

Jag vet inte om @ChristerN var inne på det, men jag skulle ju kunna tänka mig att det fastnat någonting i en av pumpkammrarna, det är väl tre eller fyra kammare i dessa pumpar.

Om nu det skulle vara någon skada på ett membran kan du ju lösa problemet symptomatiskt genom att montera en backventil innan pumpen på dess sugsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, allt på trycksidan är kollat.Skräp tror (trodde...?) jag inte på eftersom det sitter ett filter precis före.

 

Men nu, efter 30nm båtåkande har den plötsligt slutat "läcka" och trycket behålls. Kanske för att den hörde att jag beställt en ny pump igår kväll. Nåja, då har jag en i reserv....

 

Edit: Precis nu när jag tryckte på "Skicka" hörde jag att pumpen satt igång med dumheterna igen.... :-((

Redigerad av IngemarE
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Jo, allt på trycksidan är kollat.Skräp tror (trodde...?) jag inte på eftersom det sitter ett filter precis före.

 

Men nu, efter 30nm båtåkande har den plötsligt slutat "läcka" och trycket behålls. Kanske för att den hörde att jag beställt en ny pump igår kväll. Nåja, då har jag en i reserv....

 

Edit: Precis nu när jag tryckte på "Skicka" hörde jag att pumpen satt igång med dumheterna igen.... :-((

Det är ju så himla litet skräp som behövs för att det skall läcka i membran eller backventiler. Så litet att det kan ha passerat filtret.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, jag har haft samma problem med min PAR-mate? JABSCO är väl efterföljaren?

Det visade sig vara en O-ring som efter ett antal år, tydligen visade sig bli plastiskt ihopklämd så att den började läcka. Jag tror godset på den borde varit en 1/10 grövre?

Det var flera år sedan, så jag minns inte riktigt. Men jag vill minnas att det uppumpade vattentrycket påverkar ett membran, som påverkar en kolv, som i sin tur påverkar switchen?

Jag tror det blir uppenbart för dig om du skruvar isär pumpen, det sitter en fjäder inuti också som man bör hålla koll på, men med rimlig försiktighet blir inte den något problem.

Suddigt minne, men jag vill minnas att jag klippte/skar ut en bit plastfolie för att "bygga på" O-ringen.

Det blev tätt.

Därefter lossar jag skuvarna ett halvvarv under vintern för att O-ringen skall få återhämta sig.

Det har fungerat för mig.

Redigerad av Wingan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-28 vid 20:27 skrev Wingan:

Det visade sig vara en O-ring som efter ett antal år, tydligen visade sig bli plastiskt ihopklämd så att den började läcka. Jag tror godset på den borde varit en 1/10 grövre?

Plockade isär den och såg denna o-ring. Den såg inte så komprimerad ut, men det var slående fula kanter på plastgjutningen (typ skägg) som skulle möta den och en del allmänt plastfnas i pumpen. Samt ett rejält hårstrå rakt över O-ringen (nej, det var inte mitt). Men vågade inte putsa till godset, då det redan kändes i "kortaste" laget för att komprimera tätningarna (se nedan).

 

Rengjorde och granskade alla gummidelar och membran med hittade inget skumt. Inte mer än att de gjutna delarna inte är gjorda med någon större precision. Men pumpen är ju bara drygt 2 år gammal och använd väldigt lite så jag väntade mig inget slitage. Skruvade noga ihop den igen, och det är klart - det är inte mycket att komprimera i tätningsväg med skruvarna då den i princip gick fullt ihop utan kraft.

 

Testade sedan:

bild.png.81bf025220f2bde2260fea2510f13cf6.png

 

Och EXAKT samma fel kvarstår, kanske möjligen att det nu tar några minuter istället för 30s innan den tappar trycket. "Suset" precis när den stannat kommer fortfarande inifrån pumphuset, dvs det är därinne det läcker.

 

Monterat en annan pump med motsvarande data nu (en mycket billigare) och allt fungerar. Det är t.o.m. så att den inte startar fast den varit avstängd i något dygn eller så, vilket ju visar att systemet (inkl den) nu är väldigt tätt.

Slog oss också att den nuvarande däremot alltid startat och gått några sekunder när vi slagit på den och inte varit i båten på ett par dagar. Troligen inte frisk från början alltså, och skulle gissa på ett illa gjutet hus som orsak.

 

Men garantitiden har ju precis gått ut.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dyra kvalitetspump startar och går i 1-3 sekunder när jag slår på batteriavskiljaren då båten varit oanvänd i en vecka. Men sedan inga dumheter om det nu inte läcker nånstans, vilket det brukar göra i början av säsongen, båten och det mesta av slangarna med slangklämmor är ju 20 år… så egentligen skulle ju alla slangarna bytas ut.

 

Men det var ju bra att du fann felet.
I förra båten hade jag en pump i många år, inköpt på Jula, Shunflo, eller vad den hette, var då billig och fungerade jättebra. Klart när det gäller sådana pumpar skall man ju ha kvalitet, men det är ju inte alls säkert att det dyraste är det bästa.

 

Hårstrå..

Jag hörde att Homer Simpson i Springfield hade fått ett fyra meter blått hårstrå i sin soppa…. DET kan man kalla för hårstrå det! 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev IngemarE:

Men garantitiden har ju precis gått ut.....

Det kostar att ligga på topp! 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Min dyra kvalitetspump startar och går i 1-3 sekunder när jag slår på batteriavskiljaren då båten varit oanvänd i en vecka.

 

Det känner jag igen! Ett visst läckage får man nog räkna med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det var ju bra att du fann felet.

Det var ju det jag inte gjorde - egentligen. Jag bara tror.....

Däremot fanns ju en hel del som skulle kunnat orsaka precis det här felet förutom den dåliga gjutningen. Bl.a ett hårstrå.

 

Men man har väl som med så många andra "kvalitetsmärken" hittat billigare leverantörer....österifrån.

 

@ChristerN: Ja, om pumpen behöver fylla på lite en gång i veckan får man nog räkna med. Men när det läcker så man hör det och det går en gång i minuten är det inte ok. I synnerhet inte en "kvalitetspump"....

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

om pumpen behöver fylla på lite en gång i veckan får man nog räkna med. Men när det läcker så man hör det och det går en gång i minuten är det inte ok. I synnerhet inte en "kvalitetspump"....

Nej. Håller helt med!

Menade bara att även med kvalitetspumpar får man nog räkna med att de släpper lite under den vecka som @Georg_Ohm nämner. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som minns ”Rem Johan”? Alltså inte den nederländska variomatic-bilen, utan en Jabsco (tror jag) pentrypump, en enkammars membranpump med remdrift från en separat elmotor?
Till den fanns det kompletta renoveringssatser. Det satt en sådan i min förra båt när jag köpte den för omkring 30 år sedan. Den pumpem läckte som ett såll, och jag renoverade den, men det fanns ingen trycktank, hydrofor i systemet… så den pumpen blev inte långvarig ombord, trots renoveringen var inte heller kapaciteten speciellt bra. Man blev inte ens våt då man duschade… vattnet kom intervallvis, tjoff, tjoff, tjoff…. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IngemarE Du säger att garantin gått ut, men producentansvar är 3 år.Reklamerade ett Yale Codlås  2år 11 månader gammalt .Fick reklamationen godkänd ,jag skrev mycket sakligt hur låset betedde sig,fick inte svar på vad som var fel .Många plus till Yale som sände mig ett nytt lås.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Ronnienr10:

IngemarE Du säger att garantin gått ut, men producentansvar är 3 år.Reklamerade ett Yale Codlås  2år 11 månader gammalt .Fick reklamationen godkänd ,jag skrev mycket sakligt hur låset betedde sig,fick inte svar på vad som var fel .Många plus till Yale som sände mig ett nytt lås.Ronnie

Jo, jag vet att jag har 3 års reklamationsrätt enligt KKL, även om garantin gått ut. Och eftersom den här är köpt i Norge så är tiden där faktiskt ännu längre enligt deras KKL.

 

För du blandar nog ihop det lite, det är inte "producentansvar" som det handlar om utan just reklamationsrätt mot den affärsmässiga motparten det handlar om, dvs jag skall i första hand vända mig till den butiken som sålt den. Men att skicka något över EU:s gräns för reklamation med allt pappersstrul det för med sig är inte mödan värt. I just detta fallet.

 

Väldigt många fabrikat har dock en internationell "garanti" eller tar på sig ansvar motsvarande KKL, och t.o.m. kanske ger t ex tre års garanti. Då vänder man sig ju självklart dit istället för att utnyttja reklamationsrätten enligt KKL. Du ger ett bra exempel på ett sådant företag.

Men detta är inget som helst lagkrav eller så och har inget med den 3-åriga reklamationsrätten enligt KKL att göra egentligen. Även om slutresultatet ofta kan bli likvärdigt.

 

Ett annat men riktigt dåligt företag när det gäller garanti och reklamation (och kvalitet) har blivit Raymarine. Men det är en annan tråd.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara berätta om mitt fall.

Var inne i lokala lås butiken i et annat ärende ,råkade nämna att jag hade problem med ett lås.Butikens svar men det tar vi som auktoriserad återförsäljare.Som jag sa det är köpt på Hornbach,inte hos er .Svar det spelar ingen roll vi ordnar det .Behöver jag att jag berätta att jag efter detta handlat hos dem.Ronnie  Producentansvar innebär att din lokala handlare ska lösa detta har inget att göra med reklamationsrätt enligt KKL,reklamationsrätt mot den affärsmässiga motparten har inget med detta att göra .jag vet att det är skitpengar i sammanhanget men du ska alltid hävda din rätt ,annars är vi alltid i underläge mot dessa drakar som säljer båt tilbehör. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-04 vid 19:25 skrev IngemarE:

Det var ju det jag inte gjorde - egentligen. Jag bara tror.....

Däremot fanns ju en hel del som skulle kunnat orsaka precis det här felet förutom den dåliga gjutningen. Bl.a ett hårstrå.

 

Men man har väl som med så många andra "kvalitetsmärken" hittat billigare leverantörer....österifrån.

 

@ChristerN: Ja, om pumpen behöver fylla på lite en gång i veckan får man nog räkna med. Men när det läcker så man hör det och det går en gång i minuten är det inte ok. I synnerhet inte en "kvalitetspump"....

 

Ja, det är ju tråkigt när "produktutvecklingen" går åt det hållet. (tyvärr inte unikt)

I min PAR-MATE reagerade jag på hur väl och rejäla plastdetaljerna var gjorda, utan tillstymmelse till något "skägg".

Bortsett då från att O-ringen var en aning klen, alternativt spåret aningen djupt.

Dock var ju inte O-ringsgodset tydligt ovalt, utan bara lite grann. Bara så mycket att jag kunde konstatera det genom (noggrann) mätning med skjutmått.

Det var min slutsats då, eftersom den ju hållit trycket bra under några säsonger, och att det löste sig med en utstansad ring av byggplastfolie som mellanlägg.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...