Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
JohanSpector

Grundläggande elschema och skiljerelä

Rekommendera Poster

Hej.
Mitt första inlägg här men med 100% sannolikhet inte det sista, jag behöver er hjälp.
Jag har precis köpt en bättre begagnad båt, en Marino 8000 med en AQAD41.
Mycket av underhållet på båten känns som det gjorts i en hast och jag håller som bäst på att försöka bilda mig en uppfattning om hur elen är dragen.
Den som dragit elen tidigare har inte märkt upp något, inte varit konsekvent med färgkodning osv, en kabel kan helt plötsligt ha skarvats för att också byta färg till exempel. Jag kommer att få försöka följa var kabel för sig för att få en bra bild över det hela.

Jag har precis börjat rits upp ett elschema, eller elschema är väl kanske att ta i låt oss kalla det en schematisk beskrivning över hur det ser ut.
Nu till mina frågor.
Är skiljerelät verkligen inkopplat rätt, vid en googling finner jag att 87 ska kopplas till + på Förbrukarbatteriet och att 30 skall kopplas till + på Startbatteriet. På min båt är det kopplat tvärtom.

Vad betyder det att skiljerelät är specificerat för 75A och spelar det någon roll i mitt fall?

Ser ni något annat som ni skulle ha kopplat om?


 

Elschema_as is_230726.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev JohanSpector:

Är skiljerelät verkligen inkopplat rätt, vid en googling finner jag att 87 ska kopplas till + på Förbrukarbatteriet och att 30 skall kopplas till + på Startbatteriet. På min båt är det kopplat tvärtom.

Vad betyder det att skiljerelät är specificerat för 75A och spelar det någon roll i mitt fall?

Mellan 87 och 30 är det "bara" en slutande kontakt så det fungerar att göra som det är gjort.

 

Jag gissar att 75 A är den ström som reläet är gjort för att sluta och bryta samt transportera utan att kontakterna bränns. Min bedömning är att reläet funkar i ditt fall, det är en vanlig konfiguration som många har med den typen av relä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...