Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

JohanSpector

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om JohanSpector

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jo jag kan se att det hoppar till där precis intill godset på PO4:an men fick det förklarat för mig av en annan person att det ska se ut så. Att det är förskjutningen av den kolven som öppnar rätt ventil. höger/vänster Jag har fått för mig att höljet till vajern sitter fast här (se bild) men så är det alltså inte om jag förstår dig rätt. Mvh Johan
  2. Hej. Jo det ser ut som om den sitter fast där. Se gärna senast postade video. Mv Johan
  3. Så här ser det ut på den sida där vajern går in Vajerhölje.mp4
  4. Tack återigen Georg, då börjar jag förstå hur det funkar. Men är det då inte så att det är på bild 2 man kan se höljet på styrvajern och det sitter ju fast. Det på filmen visar ju andra sidan dvs gaffelsidan, är det verkligen ett styrhölje med där eller är det ventilen vi ser åka in och ut? Vore kanon med en sprängskiss om du har @Makro Mvh Johan
  5. Tack för svar Georg. Känner mig inte tillfreds med min okunnighet gällande det här och måste fortsätta fråga. Har du eller kanske någon annan möjlighet att förklara hur allt hänger ihop? Till vänster längst ner i bild kommer vajern in men vad händer sedan? öper den igenom på något sätt och är fastsatt på gaffeln? eller avslutar den på nått vis inne i huset och det är en ny del som går ut i andra änden på högers sida längst ner och som är fastsatt i gaffeln? Den grövre armen högst upp till höger som är fastsatt i gaffeln är det den som får den ökade kraften att vrida drevet?
  6. Då kunskapen inte räcker till kommer hör fler frågor. Jag har lärt mig att jag har vajerstyrning med servo i form av en Volvo Penta PO4. Något verkar knasigt med den då det glappar vilket man kan se på videon, samma fenomen kan ses på andra sidan av PO4. Som jag tror går styrvajern in i PO4 på Styrbordssida i mitt fall. Men är det staget genomgående eller hur ser det ut. Hursom helst förstärker PO4 kraften med hjälp av Hydraulik och steget trycker på en "gaffel" som i sin tur vrider drevet. Om någon kan förklara mer i detalj hur vajern är infäst i P04 fungerar vore jag tacksam. Jag skulle också vilja veta om man kan ersätta denna vajer och servo funktion med hydraulisk styrning. Eller är det bara själva vajerstyrningen man ersätter och själva servodelen måste vara kvar?
  7. Tack för ditt svar Mackey. då lämnar jag det som det är
  8. Hmm fickse nu att det är vajerstyrt ända fram till den sk Steering actuatorn.
  9. Hej Jag har aldrig haft en bår med hydraulisk styrning förut och behöver hjälp med att reda ut en grej. Det liksom känns som att det "kuggar" över på vissa ställen när jag vrider runt ratten. För lite olja eller luft i systemet är saker jag läst mig till kan vara ett problem. På min båt finns ingen ventil vid ratten som vissa båtar har utan därifrån går en hydraulslang bak mot motorn och blir där svår att följa. Men jag finner kolvarna bakom motorn och kan se att en av de liksom "kuggar till när den passerar ett ställe. Se film. Fick se nu när jag sökte att det att det verkar vara själva enheten PO4 som jag filmat. Skulle det kunna vara oljebehållaren jag fotat på en av bilderna, eller vad är det jag ser där? Om det nu är PO4 enheten, går den att byta utan att riva ur hela motorn? Hydraulisk_styrning_kolv.mp4
  10. Hej. Mitt första inlägg här men med 100% sannolikhet inte det sista, jag behöver er hjälp. Jag har precis köpt en bättre begagnad båt, en Marino 8000 med en AQAD41. Mycket av underhållet på båten känns som det gjorts i en hast och jag håller som bäst på att försöka bilda mig en uppfattning om hur elen är dragen. Den som dragit elen tidigare har inte märkt upp något, inte varit konsekvent med färgkodning osv, en kabel kan helt plötsligt ha skarvats för att också byta färg till exempel. Jag kommer att få försöka följa var kabel för sig för att få en bra bild över det hela. Jag har precis börjat rits upp ett elschema, eller elschema är väl kanske att ta i låt oss kalla det en schematisk beskrivning över hur det ser ut. Nu till mina frågor. Är skiljerelät verkligen inkopplat rätt, vid en googling finner jag att 87 ska kopplas till + på Förbrukarbatteriet och att 30 skall kopplas till + på Startbatteriet. På min båt är det kopplat tvärtom. Vad betyder det att skiljerelät är specificerat för 75A och spelar det någon roll i mitt fall? Ser ni något annat som ni skulle ha kopplat om?
  11. Japp såg den där sidan med avtappningskranar och jag håller med er, det borde dit nya kranar. Men det var det där med att jag inte såg eller kände några gängor. Skall kika lite noggrannare nästa nästa vecka.
  12. Jo det vore väl det klart bästa. Men jag funderar över varför de inte redan sitter där, har ngn bytt dem pga att gängerna tagit stryk med läckage som följd? Kunde nämligen inte se eller känna några gängor, men de kanske börjar en bit in. Om jag finner några lämpliga gummipuggar som tätar kan jag ju bara ta bort dem och låta dränera ut vid upptagningen i höst. Hydroscand har ngt de kallar service plugg som kanske kunde fungera.
  13. Såg på en skiss av motorn nu att det suttit avtappningskranar där. Skall man försöka få dit nya eller skall man proppa igen på bästa sätt. Kanske skulle gå om man finner expanderande frostplugg i gummi likt dessa https://dalhems.com/sv/p/e0c68261a8cc4a90beffaa0600c16d2e/frostplugg-gummi-19-222mm men i rätt storlek då förstås. Någon som har tips på vart man kan få tag i sådana eller något annat som funkar.
  14. Hej Köpte en Fjord 23 med en Volvo Penta MD2 B häromdagen. La ner henne i dag och motorn startade direkt men stannade efter några minuter, efter luftning startade den igen. Samtidigt såg jag att det hade sprutat vatten kring motorn vilket jag snart såg kom ur 2 st 13 mm i diameter stora hål belägna i blocket strax under avgaslimpan. Vi fixade stopp på det med två gummislangar som i sin tur proppades med varsin bult, funktionellt men en tillfällig lösning. Nu till mina frågor: Vad är det för hål och skall det sitta frostpluggar där? Vad för smarta lösningar kan jag proppa dem med? Skall man vara försiktig med att stoppa in något långt in pga risk att stoppa upp ett flöde av kylvattnet som skall finnas där ? Tacksam för all hjälp jag kan få mvh Johan
×
×
  • Skapa nytt...