Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
petermbi

drev motor höjaoch sänka behöver ny motor volvo penta rak 6a

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej jag undrar om vilken motor jag skall köpa till mitt drev för att kunna höja och sänka drevet? jag har titta på drevet och där sitter ingen betäkning (modell nummer ) någonstans. motorn är rak sexa volvo. jag har tagit dessa foton om det kan hjälpa.

IMG_2298.jpeg

IMG_2308.jpeg

Redigerad av petermbi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Drevet ser ut som ett AQ280, kan vara ett 270 men det ser inte ut som det sitter ett avgasutsläpp bakom (eller framför hur man nu ser det) propellern och motorn är en AQ170 (B30 på bilspråk)

Sedan så är jag inte riktigt med på vad du vill med bilderna 2 och 3 om du tror att det är till tilt funktionen så är du tyvärr fel ute. Det är växelföraren till drevet och har inget att göra med tiltfunktionen.

Finns olika motorer men kolla här https://ockelbo.plars.org/album/drevlyft/

Det hänger en kabel med ett kontaktstycke, är troligen till elmotorn och ser ut att vara 4 stift i den 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack. Jag ny på detta. Vad menar du med växelföraren? Är det den som väljer vilket håll drevet skall upp eller ner. Eller har den inget med att lyfta drevet upp eller ner att göra. Avgas röret på motorn sitter bak till vänster.  
 

vad jag förstår så skall man ha ett relä som gör att motorn kan växla håll stämmer detta?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg på bilderna att den liknar den jag har. Nu gäller det att hitta en motor till den. 
 

jag är jätte tacksam för att du tog dig tid att svara mig. /  Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev petermbi:

Stort tack. Jag ny på detta. Vad menar du med växelföraren? Är det den som väljer vilket håll drevet skall upp eller ner. Eller har den inget med att lyfta drevet upp eller ner att göra. Avgas röret på motorn sitter bak till vänster.  
 

vad jag förstår så skall man ha ett relä som gör att motorn kan växla håll stämmer detta?  

Växelföraren är den som sköter fram och back på drevet är kopplad med en vajer till gas/växelreglaget vid förarplatsen. Har inget att göra med att lyfta drevet
Den sitter bakom den långa kåpan på drevet.

 

Med avgasutsläpp menar jag på drevet, avgaserna går ut genom ett "svulstigt" utsläpp under kavitationsplattan på 270 drevet
På 280 drevet går avgaserna ut genom en långsmal öppning bak på kavitationsplattan och det sitter en liten trimfena på undersidan istället för det stora utsläppet.

 

Sitter det inte relän i den svarta lådan på första bilden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla upp allt du skrev. Återkommer med svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg på bilderna att den liknar den jag har. Nu gäller det att hitta en motor till den. 
 

jag är jätte tacksam för att du tog dig tid att svara mig. /  Tack

 

nu har jag tittat efter. Avgasröret går under drevet normalt men nu är det ombyggt till att ligga utanför se bild

IMG_2314.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till det som är övertäckt var det gamla avgasröret

IMG_2316.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock inte jag som lagt det nya avgasröret utan på. Var så när jag fick båten. Med facit i hand kan man nu avgöra vilken motor jag skall ha till drevet? Jag kollade och det stämde att det var 4 stift. När jag såg på den nya på ebay så fanns det bara 2 kontakter till den motorn och inte fyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att renovera båten är bra på mycket men inte båt motorer. 😀

 

jag måste kolla om det är någon som vet vad det är för båt jag renoverar. Sea ray, Ockelbo eller någon annan model. Jag köpte den för 5 tusen så jag tänkte att det är värt att lägga lite på den. Motorn går bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett mycket av hemmapul i båtar men det där, ursäkta, var nog ett av dom värre. Framförallt tätningen av det avsågade avgasröret. Vad du än gör så sjösätt inte båten med den lösningen. Du har nämligen sjön i röret 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet suck skulle säg jä___a id__t som haft denna båt klant skalle. Men nu har jag trevligt hemmapul lite då och då. Tur man är utbildad i träslöjd etc.👍 Så man kan fixa det mesta. Är dock dålig på motorer till båtar så därför frågar jag hellre än gör fel. Andra pillar med amerikanare jag blev förtjust i båtar. 
 

Men visste ni om det jag frågade om drevet. Om det var det som du skrev först. Samt om ni visste vilken båt model det är?? 😀👍
 

än än gång stort tack för hjälpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du har en del att göra..

har själv ett DC projekt ifrån 60-70 tal och har bråkat med drevlyften.

mitt tips är att kolla hur det ser ut i reläboxen och utröna vart motorn har varit kopplad, leta elscheman till 270, 280 sköldarna.

drevdelar har det mesta som kan behövas.

Det är inte så att elmotorn ligger och skräpar någonstans? Det hänger ju ner någon kabel ifrån reläboxen och förbi hålet där motorn skall sitta.

Ett annat tips är att stoppa in en skruvmejsel där och skruva (många varv) och se om tillskriven rör sig, sitter den fast så kan det vara värt att leta ett komplett kit begagnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...