Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pistvakten

Plottern slocknar när lanternorna tänds

Rekommendera Poster

Ett lurigt men säkert enkelt problem för den kunnige...

I båten jag har är det så att plottern slocknar tvärt när jag slår på lanternorna (de används extra sällan då jag har båten i midnattssolen Norrbotten). Jag ser att strömmen till plotter är hämtad från en kontakt på bränslemätaren, oklart vilken. Kan det vara så att just denna strömförande kontakt får ett spänningsfall när lanternorna slår på vilket gör att plottern slocknar?

Jag ska försöka dra fram en separat strömkabel från den lilla "elcentralen" jag aldrig öppnat upp och inte vet hur den ser ut, vilket borde vara lösningen (eller?), men det skulle som alltid vara kul att veta orsaken till rådande fenomen.

Tacksam för svar på både problemorsaken och tänkt lösning. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Pistvakten:

Kan det vara så att just denna strömförande kontakt får ett spänningsfall när lanternorna slår på vilket gör att plottern slocknar?

Ja. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket snabbt svar. 👍

Är det någonstans i lilla elcentralen jag bör undvika att hämta ström om jag vill minimera risken för spänningsfall till plottern?

Och är orsaken till att bränslemätaren får spänningsfall att det är långa ledningar dit...?

 

Jag är bara civilingenjör i väg- och vattenbyggnad så jag försöker använda all logik jag kan uppbringa för att lösa vardagens allsköns teknikproblematik...😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat dra ny kabel från annan strömkälla men det blir egentligen samma kabellängd ändå. Och plottern slocknar fortfarande. 

Måste jag därmed dra en grövre kabel för att minska spänningsfallet? Plottern verkar väldigt känslig för spänningsfall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du dragit fram en ny plus och får samma fenomen kanske felet ligger på minussidan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tänkte inte på det... Det ska jag prova så snart dagsprogrammet medger. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...