Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dan-Erik

Byta från rullgenoa till förstagsvajer

Rekommendera Poster

Jag vill byta från rullgenoa till förstag och undrar om någon vänlig själ har bra råd att ge. 
 

när jag köpte min Albin Vega var vajern inuti rullen i ganska dåligt skick. Särskilt längst upp vid toppen. Det gjorde att rullen gick sönder längst upp i profilen och hela tiden fastnade. I år försökte jag fixa genom att plugga små träbitar och jämna ut med epoxy så jag tänkte att rullen får klara ett par år till innan den byts ut. 
 

Nu i år klantade vi till påmastningen, rullen hamnade mellan båt och kaj och profilen knäcktes.  Går kanske byta eller laga, men varje år både vår och höst är det bara elände och svårigheter med den här långa halvstyva pinnen så nu är jag less. När jag köpte båten hade jag ändå tänkt att det behövs något nytt och då är det väl bättre att jag passar på och byter till något enklare som passar mig. En mjuk och böjlig vajer låter utmärkt i mina öron. Det är min första segelbåt så jag har inga planer på annat än att ligga i hamn och ibland byta hamn så jag lär klara mig fint utan rullen. 
 

Googling om att byta bort rullen ger bara en massa diskussioner om att byta från förstag till rullgenoa. Därför sitter jag och funderar på om jag tänker fel. Går min genoa och fock att använda med vanligt förstag eller måste jag köpa nya segel? Borde jag ha något annat fäste i båt eller mast? Ska man ha vantskruv fram också eller räcker det med den bak? Tror att Vega brukar ha 5mm vajer men vinner jag något på att ha 6mm? Den vajer jag har är som sagt ganska sliten men vet inte om det är diameterns fel. Borde jag använda dyneema istället, eller blir det fel om jag inte byter andra stag, och hur fäster man i så fall in en sån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Går min genoa och fock att använda med vanligt förstag eller måste jag köpa nya segel?

Kolla om en segelmakare kan sy om seglet så det får hakar istället. 
 

41 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Borde jag ha något annat fäste i båt eller mast?

Nej. 

 

42 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Ska man ha vantskruv fram också eller räcker det med den bak?

Vantskruv fram också. 
 

 

43 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Tror att Vega brukar ha 5mm vajer men vinner jag något på att ha 6mm?

Marginellt lägre töjning, i övrigt inget. 

 

43 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Den vajer jag har är som sagt ganska sliten men vet inte om det är diameterns fel.

Köp nytt förstag. Finns hos Benns, hos Hjertmans och fler. 
 

 

44 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Borde jag använda dyneema istället, eller blir det fel om jag inte byter andra stag, och hur fäster man i så fall in en sån? 

Dyneema-stagning skulle jag inte välja på en Vega. Fortsätt med vajer. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig äre nästan tvärtom. Ensamseglar ofta å det är ett bök med förseglet, slår ett gummirep om det å fäster i pulpiten, byltet är i vägen. Så jag skaffade rulle, dock utan skena, bara för att "bli av" med seglet, snabbt rulla in. Att reva, då står seglet inte bra anser jag men många håller inte med.

Så jag skulle föreslå att du trots allt lagar grejerna men behåller det.

Fast en fördel med pistolhakarna är ju att man kan lätt byta segel till mindre storlek istf att reva som storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...