Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
W25

Vilken är tomgångsskruven? (Bild)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Jag behöver justera tomgångsblandningen på min Yamaha 20cm 6a9 (20hk, 1994) men är osäker på vilken av skruvarna som är korrekt. Kan någon hjälpa mig att identifiera rätt skruv utifrån bilderna? Jag misstänker att det inte är den röda då den verkar ha att göra med gasreglaget.

 

Är det här förrresten en förgasare som används på andra motorer också? Och har den en egen modellbeteckning i så fall?

 

Tacksam för svar.

 

W2580B12D37-7576-49C6-B448-AC17355791B7.thumb.jpeg.8a499b73c428ede891512aea24b9241f.jpeg64B6ED6A-0202-4CEC-9B6C-083D48C93BDC.thumb.jpeg.47e0a1928c64d2dd2f95679ec4701f1a.jpeg

Redigerad av W25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara den röda. Innan du börjar skruva kan det vara  bra att markera hur de stod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda är garanterat för tomgångsVARVTALET. Men blandningen är en annan skruv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du blandar ju begrepp i din fråga.

Som raol skriver så regleras tomgångsvarvtalet med skruven i den röda ringen.

Och som rejas skriver så får du därefter prova dig fram med de båda andra, tills du hör att motorn får en lugn och behaglig tomgång, efter att först ha noterat hur de stod från början.

Först den ena, om inte den hjälper, ställ tillbaka, sedan prova med den andra.

För såvitt du inte har manualen, men då kanske du inte hade behövt fråga här?

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

 

Ja jag blandar säkert ihop begreppen, har aldrig meckat bensinmotor tidigare. 
 

Har nu varit och skruvat, det var den blå som ställde in blandningen (och den röda mycket riktigt varvtalet). Men det som verkar ha gjort susen var att skruva ur en liten ventil, som hette ”pilot jet” enligt sprängskiss, på andra sidan av förgasaren och blåsa/suga i den med munnen. Antar att något litet skräp flög ut. Efter det gick motorn bra med den ursprungliga inställningen på blandningen. Eller bra och bra, den dog iaf inte, som den gjort tidigare. Tycker det är svårt att veta vad som är bra tomgång på en gammal tvåtaktare för det låter ju aldrig direkt harmoniskt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som gör mig lite konfunderad är dock att motorn dör på en sekund om jag chokar den när den är igång på tomgång. Det brukar väl iaf ta några sekunder? Vad kan detta bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev W25:

En sak som gör mig lite konfunderad är dock att motorn dör på en sekund om jag chokar den när den är igång på tomgång. Det brukar väl iaf ta några sekunder? Vad kan detta bero på?

Blandingen är kanske precis på gränsen till för fet i grunden, så när du chokar så går det över gränsen direkt. Fast även i det fallet borde det nog ta en lite längre stund. Ryker det mycket?

Anteckna nuvarande läge på skruven för tomgångsblandningen (så du kan få tillbaks det utan problem), och justera sen så blandningen blir magrare och se om choken dödar motorn direkt ändå.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Blandingen är kanske precis på gränsen till för fet i grunden, så när du chokar så går det över gränsen direkt. Fast även i det fallet borde det nog ta en lite längre stund. Ryker det mycket?

Anteckna nuvarande läge på skruven för tomgångsblandningen (så du kan få tillbaks det utan problem), och justera sen så blandningen blir magrare och se om choken dödar motorn direkt ändå.
 

Det kommer ganska mycket ljus rök på låga varv, det gör det. Inte på höga varv men på låga, särskilt vid start.

 

Gick i samma tankar som du, att blandningen var för fet vilket fick choken att göra så att det gick över gränsen. Det konstiga är att samma sak hände även vid magrare blandning. Jag kanske har ett separat problem med choken helt enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...