Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ths85

Ritning sweet sixteen

Rekommendera Poster

Hej!

har sökt med ljus och lykta efter ritningar till Marieholm sweet sixteen! Är det nån som har ev vet vart jag ska vända mig? Är i färd med en renovering men har endast skrovet så inget däck att malla av

 

mvh thommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bara var Marieholm som fabrikstillverkade dessa.  Så ritningar för hemmabygge lär bli svårt.  
Kungen hade en.  Det finns säkert kort på båt med honom i. 
:-) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ritningar till båtar byggda på sextiotalet blev av förklarliga skäl aldrig digitaliserade och tillgängliga för allmänheten, inte ens som pappersritningar. Man ville ju inte att de skulle komma i händerna på någon som sedan gjorde kopior av den där vackra båten.

Din bästa chans är nog att hitta ett exemplar av båten och att ägaren låter dig malla av däcket.

Lycka till med renoveringen, det är trevliga båtar de där.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-11 vid 18:20 skrev Faderullan:

Ritningar till båtar byggda på sextiotalet blev av förklarliga skäl aldrig digitaliserade och tillgängliga för allmänheten, inte ens som pappersritningar. Man ville ju inte att de skulle komma i händerna på någon som sedan gjorde kopior av den där vackra båten.

Din bästa chans är nog att hitta ett exemplar av båten och att ägaren låter dig malla av däcket.

Lycka till med renoveringen, det är trevliga båtar de där.

Va väl lite det jag trodde oxå, får se om man kan hitta en och malla av.

tack det blir nr 2 i följden men denna kräver rätt mkt mer än den första men ska bli roligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-11 vid 15:28 skrev Jonas113:

Jag tror att det bara var Marieholm som fabrikstillverkade dessa.  Så ritningar för hemmabygge lär bli svårt.  
Kungen hade en.  Det finns säkert kort på båt med honom i. 
🙂

 

Stämmer bra det! Så vad ska man annars åka i😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thommy!

Jag är i precis samma läge som du - nästan. I praktiken bara ett skrov, men jag har skräp-däcket kvar :-) Jag har börjat mäta och rita upp min Sweet Sixteen invändigt (tofter, durkar, ryggstöd osv) för att inte göra bort mig senare, så jag tror jag kanske kan hjälpa till. Däcket har jag inte kommit till - det dröjer - men jag har det gamla kvar. 

 

Båten finns mellan Eskilstuna och Arboga. Var bor du?

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...