Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Beachmount

Olika vikt foldingpropellerblad

Rekommendera Poster

Efter att två gånger ha tappat ett propellerblad från min Volvo Penta foldingpropeller så har jag nu två propellerblad som kommer från olika årgångar och som jag tänkt använda istället för att köpa nytt. Formen på bladen är identisk (16x11) men det verkar vara olika legeringar eftersom det nyare ser ut att få korrosionsangrepp medan den andra inte får det och är mer bronsfärgad. Så till min fråga: vikten på bladen skiljer sig åt med 46 g (1684 g vs 1638 g). Kommer detta ha betydelse vid körning?

 

Med vänlig hälsning, Fredrik
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vete tusan. Men nu blir det besvärligt...

Vart sitter extravikten?

Ute i periferin eller inne vid navet?

Troligtvis kan det ge stor skillnad.

 

Bara ett antagande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så att det är olika metallegeringar i bladen som orsakar viktskillnaden (olika densitet, brons vs mässing) så borde den största delen av viktskillnaden sitta mot navet till eftersom bladen ser väldigt lika ut måttmässigt och det är mest gods där (de är bredast och tjockast mot mitten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre foldingpropellrar sålda av Volvo Penta var gjorda av gulmetall typ mässing och kräver offeranod för att inte korrodera. Nyare är av marinbrons och behöver inga offeranoder. Bladen har metallisk förbindning med propellernavets ytterdel, medan navets innerdel är metalliskt förbunden med drevaxeln. Navets innerdel har ett plast/gummiskikt mellan sig och ytterdelen och är därför inte metalliskt förbundna med varandra. 
Sätter man dit offeranoder kommer dessa att hindra korrosion på mässingsbladet (men även på bronsbladet fast där behövs det inte).
Offeranoden medför samtidigt att den blockerar avgången av mikroskopiska mängder kopparjoner från gulmetallerna. Därmed är det fritt fram för havstulpaner att sätta sig på dem.
Ett sätt att klara sig från detta är att ersätta offeranoderna med att elektrolysförkoppra bladen. SXK i Göteborg vet firmor som gör detta. Metoden har använts i 10 år med bra resultat. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var intressant. Mitt gamla propellerblad (10+ år) är av marinbrons medan mitt nya (köpt ca 2018) är gulmetall. Blev jag lurad? Indikationen jag fick från en VP återförsäljare när jag påpekade korrosionen på det nyare bladet var dock att kvaliteten blivit sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har VP tvåbladig folding från nån gång på 90-talet och den är i brons, utan offeranoder. Verkar ha gått lite fram och tillbaka i perioder kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min ursprungliga fråga, om det är ok att propellerbladen skiljer sig 46 g i vikt. Ingen som har kunskap om det? Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Beachmount:

Till min ursprungliga fråga, om det är ok att propellerbladen skiljer sig 46 g i vikt. Ingen som har kunskap om det? Tack!

Spontant är det en dålig idé med obalans i roterande saker.

På bilens hjul lägger man på vikter på några gram för att inte få vibrationer.

 

I en motorbåt känner man tydligt om propellern fått en liten skada, men på en segelbåt är jag osäker på hur mycket man känner.

Det som händer är ju dels att det är obekvämt med vibrationer och dels så sliter man på daker och ting, främst lager.

 

En propeller balanseras både statiskt och dynamiskt.

Den statiska balanseringen kan du göra själv genom att slipa bort material på det tyngre propellerbladet om det behövs.

Det kan vara så att propellern är statisk balanserad fast bladen väger olika mycket. Det beror ju på var vikten är placerad på bladen.

Det du ska se till är att inget blad vill hänga neråt om propellern hänger på en perfekt lagrad axel.

Eftersom man sällan har en perfekt lagrad axel kan man ta vilken stång eller käpp som helst och hänga propellern på och skaka på stången/käppen.

 

Dynamisk kan du inte balansera den själv.

 

Jag skulle nöja mig med att ha propellern statiskt balanserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller propellrar är det inte bara en fråga om att vikten ska vara balanserad. Minst lika viktigt är det att formerna är det också. En propeller som är perfekt balanserad när den snurrar i luften kan vara obalanserad i vattnet, när bladen ger olika driv i vattnet.

Viktskillnadens position är också av betydelse. Om den högre vikten kommer av lite bredare kuggar i mittendelen är det så nära rotationscentrum att det inte lär märkas. Om vikten är i bladspetsarna lär det märkas desto mer.

 

Svaret är att det nog är svårt att svara på. Du får testa...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!
Kanske testar jag att slipa bort lite av godset (på kuggsidan mot centrum) på det tyngre bladet för att vara på säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Beachmount:

Tack för era svar!
Kanske testar jag att slipa bort lite av godset (på kuggsidan mot centrum) på det tyngre bladet för att vara på säkra sidan.

Du bör börja med att kolla om du behöver ta bort något material.

Propellern kan som sagt vara statiskt balanserad även om bladen väger olika mycket, så kolla det innan du gör något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...