Tomas1981 1 Postad 26 Juni , 2023 Hej, Har precis skaffat min första båt en Ryds 475 GT. Har haft den bara några dagar och haft den i sjön några timmar och vid två tillfällen. Upptäckte igår att det verkade vara vatten i mellanskrovet. Lossade på dyvikan och skulle gissa på säkert hundra liter vatten kommer ut. Pratat med säljare och även mekaniker där jag köpte den och de hävdar att det inte ska vara någon fara och att så länge inte vatten sipprar ut nånstans så är den tät. Tycker det är lustigt att det kan komma in så mycket vatten bara. Har hittat fyra hål från ekolodsgivare , gissar jag att det är från. Intressant att höra från erfarna om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 469 Postad 26 Juni , 2023 Menar du att du köpte båten av en båtfirma och det är hål från tidigare ekolodsgivare i akterspegeln!?! Det låter isåfall inte som någon vidare seriös båthandlare. Aktespegeln är normalt uppbygd av en plywoodskiva i mitten för att styva upp konstruktionen, och om du får in vatten i den så kommer den på sikt att ruttna och styvheten i akterspegeln går därmed förlorad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas1981 1 Postad 26 Juni , 2023 Ok, den mekaniker jag pratade med verkar kunnig tycker jag. Men det låter ju inte så bra om de hålen skulle leda till sådana problem. Är det ett så stort fel att man borde ifrågasätta hela köpet då? Verkar ju vara vanligt att det kommer in vatten i båtarna och att man ska tappa ut det genom dyvikan. Borde de inte tåla det då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas1981 1 Postad 26 Juni , 2023 Är inte träskivmaterialet bara bakom motorfästet? Det här är utanför själva fördjupningen där motorn sitter. På höger kant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 469 Postad 26 Juni , 2023 47 minuter sedan skrev Tomas1981: Är inte träskivmaterialet bara bakom motorfästet? Det här är utanför själva fördjupningen där motorn sitter. På höger kant. Jo, så är det på många båtar. Men jag tycker ändå det verkar märkligt om en båtfirma säljer en båt med öppna hål i akterspegeln, dom borde väl gå igenom båten innan försäljning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 494 Postad 28 Juni , 2023 (redigerade) Har du köpt båten i Örebro/Laxå så förstår jag att du får de svar du får. Det är säkert regnvatten som letar sig in via skruvar och avbärarlist (otätt i mellan inner och ytterskrov). Redigerad 28 Juni , 2023 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 28 Juni , 2023 Och hur kommer det sig att han fått såna svar ifrån Örebro/Laxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas1981 1 Postad 29 Juni , 2023 21 timmar sedan skrev Jorgen01: Har du köpt båten i Örebro/Laxå så förstår jag att du får de svar du får. Det är säkert regnvatten som letar sig in via skruvar och avbärarlist (otätt i mellan inner och ytterskrov). Ok, hoppas det är så då. Ja jag blir lite trött och förvirrad på otydliga svar från säljaren. För mig som amatör när det gäller båtar är det svårt att veta vad som är sant också. Ska prova o lägga i båten i helgen och se efteråt om den inte tar in mera vatten, då borde ha kommit uppifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser