Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MYYsan

Landströmsladdaren

Rekommendera Poster

Hej vänner,

 

Har ett Calix landströmssystem i båten (Finnmaster 7050), och specifikt en Calix BC 1217 landströmsladdare.

Igår när vi låg med landström upptäckte jag att laddaren inte laddade..

Kopplade ur sladdsäkringen (flatstift) och mätte bara upp 8volt från laddaren, hmmm. 🤔

Testade med att koppla ur landström, konditionerade säkringarna fler gånger, men ingen skillnad, bara 8volt.

 

 

Kan laddaren ha givit upp och bör förpassas till sälla jaktmarker?

 

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var det så att batteriet blivit fulladdat och att laddaren hade anpassat sig efter det och gått in i en vilofas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg,

 

Batteribanken (2st 100Ah), låg på 12,48 volt, så jag tror inte det.

Bör ha laddat 🤔

 

La upp solpanelen i kvällssolen och då laddade det på duktigt enl Victron appen/regulatorn.

 

Inga billiga laddare, de där Calix… närmare 5 papp. Suck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köpa nytt så köp en av Victrons smarta laddare då det verkar som om du har regulator från dem. De har ju en mängd smarta funktioner och kan ställas in (och diagnosticeras) från appen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer,

 

Japp, min tanke också. 😀
Calix systemet har snabbkopplingar som så klart endast passar Calix…(vad jag sett?)

Men får bygga om på något sätt i värsta fall.

Skickade mail till teknik supporten på Calix om detta, får se vad/om de svarar 🤔

Kan man säga att: Tur i oturen att det händer innan semestern, så alternativ kan implementeras 😁

Har ju ett 230 uttag intill Batteribanken och en smartladdare från Ctek liggande i bilen, att plocka med.

Kunde ju ha hänt under semestern…

 

Utan att ha kollat noggrannare, Victron laddarna är väl med 230 stickpropp.

Kanske kan fixa ytterligare ett 230 för just laddaren 🤔

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom jag har en elcentral MC30 Calix med 3st utgångar, tänkte jag också i felsökningssyfte byta laddningsuttgångs kabeln till vvb utgången. Så felet inte ligger i elcentralen.

 

 

Spännande med 230 spänning…🤭

Redigerad av MYYsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev MYYsan:

Hej Christer,

 

Japp, min tanke också. 😀
Calix systemet har snabbkopplingar som så klart endast passar Calix…(vad jag sett?)

Men får bygga om på något sätt i värsta fall.

Skickade mail till teknik supporten på Calix om detta, får se vad/om de svarar 🤔

Kan man säga att: Tur i oturen att det händer innan semestern, så alternativ kan implementeras 😁

Har ju ett 230 uttag intill Batteribanken och en smartladdare från Ctek liggande i bilen, att plocka med.

Kunde ju ha hänt under semestern…

 

Utan att ha kollat noggrannare, Victron laddarna är väl med 230 stickpropp.

Kanske kan fixa ytterligare ett 230 för just laddaren 🤔

 

Hej. I min båt har jag en Ladix elcentral (norsk båt, Ladix nedlagt) och den har samma kopplingar som Calix. Det finns Calix-kopplingar med ”vanliga” 230V uttag i ”andra” änden. Har kompletterat med några sådana. Finns även grenkontakter. Enkelt så länge man håller sig inom normerna för strömuttag. Ctek har jag slutat använda i båten pga deras lite konstiga uppförande.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MYYsan:

@IngemarE har du några inspel från kanten 😇

Tack för tanken. Nope, inga utöver de kloka ord som redan nämnts 😉

Vet precis vad det är för system, men har ingen egen erfarenhet av Calix och deras fordonsladdare (däremot DEFA). Så därför ligger jag lågt i tråden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-24 vid 19:45 skrev ChristerN:

Ska du köpa nytt så köp en av Victrons smarta laddare då det verkar som om du har regulator från dem. De har ju en mängd smarta funktioner och kan ställas in (och diagnosticeras) från appen. 

Sisådärja, Nu har jag beställt en Victron Blue Smart IP67 12v 17A 😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har nu konfigurerat den nya laddaren enligt nedan bilder.

Någon som har tips på förbättringar i inställningarna?

 

Landströmsladdare1.jpg

Landströmsladdare2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut tycker jag.

Ska man vara petig så skulle jag ställa ner Storage Voltage till 13,1 och sätta Maximum Recondition till typ 1 minut bara för att vara på säkra sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kanske har läst det förut, men jag har goda misstankar på att en av mina äldre Ctek förstört en bilstereo för mig och en för den förre ägaren.

Men som vanligt så löser jag mina problem omständigt, istället för att köpa nya laddare (jag har tre stycken) så får båtens båda stereor sin spänning från en dc-dc-stabilisator som ger exakt 12,0 volt och filtrerad likspänning ut…. Ja stabilisatorn var billigare än ny laddare… sedan är det väldigt sällan jag tar landström, mest på för- och eftersäsong, men då bara till vv-beredaren och en värmefläkt… solen sköter all laddning, för det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

en dc-dc-stabilisator som ger exakt 12,0 volt och filtrerad likspänning ut…. Ja stabilisatorn var billigare än ny laddare…

Produktnamn? Länk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ni kanske har läst det förut, men jag har goda misstankar på att en av mina äldre Ctek förstört en bilstereo för mig och en för den förre ägaren.

Men som vanligt så löser jag mina problem omständigt, istället för att köpa nya laddare (jag har tre stycken) så får båtens båda stereor sin spänning från en dc-dc-stabilisator som ger exakt 12,0 volt och filtrerad likspänning ut…. Ja stabilisatorn var billigare än ny laddare… sedan är det väldigt sällan jag tar landström, mest på för- och eftersäsong, men då bara till vv-beredaren och en värmefläkt… solen sköter all laddning, för det mesta.

Japp, vi använder också landström mest på vår och höst för just en värmefläkt 🥶

Stereo har vi ingen, kör på en extern bluetooth högtalare, så där klarar vi oss. 🙂

 

Tackar alla för svaren jag fått, trevlig helg!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-24 vid 21:46 skrev ChristerN:

Hej. I min båt har jag en Ladix elcentral (norsk båt, Ladix nedlagt) och den har samma kopplingar som Calix. Det finns Calix-kopplingar med ”vanliga” 230V uttag i ”andra” änden. Har kompletterat med några sådana. Finns även grenkontakter. Enkelt så länge man håller sig inom normerna för strömuttag. Ctek har jag slutat använda i båten pga deras lite konstiga uppförande.

Glömde.. Har just beställt ett sådant 230 uttag. Ska gå att använda/koppla in på Calix kabeln som den gamla laddaren var kopplad till.

Tack Christer 😊

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Produktnamn? Länk?

 

Jag vet inte vem som tillverkat den men köpt av Elekteokit i Malmö.

 DCDC-omvandlare 8-36V / 12V 6A

Likriktardelen var något jag hittade hemma i en skrotlåda, men jag tror inte den behövs egentligen.

Jag ser att jag uttryckte mig litet förenklat, det rör sig alltså om en dc-dc omvandlare och innan den en likriktarbrygga med diverse drosslar och kondingar. Jag tror att det var en kopieringsmaskin som donerade den en gång.

 

Det finns en som bara klarar 3A också, men den är av outgrundlig anledning dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte vem som tillverkat den men köpt av Elekteokit i Malmö.

 DCDC-omvandlare 8-36V / 12V 6A

Likriktardelen var något jag hittade hemma i en skrotlåda, men jag tror inte den behövs egentligen.

Jag ser att jag uttryckte mig litet förenklat, det rör sig alltså om en dc-dc omvandlare och innan den en likriktarbrygga med diverse drosslar och kondingar. Jag tror att det var en kopieringsmaskin som donerade den en gång.

 

Det finns en som bara klarar 3A också, men den är av outgrundlig anledning dyrare.

 

Varför likriktare? Matas den inte av båtens elsystem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Varför likriktare? Matas den inte av båtens elsystem?

 

Jo, men dom här laddarna skapar ju det som ibland kallas för ”oren likspänning” dom kan i vissa laddningscykler pulsera ut diverse ”elektroniskt skräp” som kanske kan förbättra batteriladdningen med mindre risk för sulfatisering eller så, men kan ju då störa ut annan elektronik.

 

Grejen i detta är ju att laddarna skall ladda batteriet, punkt slut! 
Konstruktörerna hade nog inte tänkt sig att båt-och husbilsmänniskor även har andra saker anslutna till elsystemet samtidigt som laddning pågår. Laddaren vet ju inte att det är ett kylskåp som startar, hur smart den än är, och lägger då ut en högre pulsad spänning som radion inte tål.

Nu har jag ju inte kopplat ocilloskopet till någon sådan laddare, men jag har studerat utritade kurvor i manualerna….

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, men dom här laddarna skapar ju det som ibland kallas för ”oren likspänning” dom kan i vissa laddningscykler pulsera ut diverse ”elektroniskt skräp” som kanske kan förbättra batteriladdningen med mindre risk för sulfatisering eller så, men kan ju då störa ut annan elektronik.

 

Grejen i detta är ju att laddarna skall ladda batteriet, punkt slut! 
Konstruktörerna hade nog inte tänkt sig att båt-och husbilsmänniskor även har andra saker anslutna till elsystemet samtidigt som laddning pågår. Laddaren vet ju inte att det är ett kylskåp som startar, hur smart den än är, och lägger då ut en högre pulsad spänning som radion inte tål.

Nu har jag ju inte kopplat ocilloskopet till någon sådan laddare, men jag har studerat utritade kurvor i manualerna….

Hur svarar detta på @raols fråga om just varför en extra likriktarbrygga behövs på DC/DC-omvandlaren (till stereon) ?

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag ser att jag uttryckte mig litet förenklat, det rör sig alltså om en dc-dc omvandlare och innan den en likriktarbrygga med diverse drosslar och kondingar. Jag tror att det var en kopieringsmaskin som donerade den en gång.

Nu fattar jag faktiskt inte heller var likriktarbryggan kommer in i bilden, och hur den är kopplad.

Och likriktarbryggan är ju en komponent med bara fyra dioder, du skriver att den du satt dit har diverse drosslar och kondingar.

 

Den DC/DC-omvandlare som Electrokit säljer är annars ett vettigt val för känslig elektronik som kräver just 12V (inte 11 eller 14), även utan en föregående likriktarbrygga. Vad bryggan möjligen skulle kunna vara bra till är som polaritetsskydd, eftersom den räddar omvandlaren om man skulle kopplat in den polvänt. Om inte omvandlaren redan har polvändningsskydd inbyggt. Men syftet med bryggan får nog @Georg_Ohm svara på....

 

Sedan - om man lyckas koppla och få svart till att vara plus in och ut samt gul och röd att vara minus/jord så kanske man inte skall koppla alls....

 

Till TS: Tycker också värdena ser ok ut, men det har du ju redan fått svar på 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sannolikt ingen effekt alls… men jag brukar ju lösa problem som inte finns.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...