Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Svalemyren

Kylskpsdrift

Rekommendera Poster

Jag har ett äldre Isothermskåp i min Nidelv 24. Under motorgång så går kompressorn obehindrat och det blir ordentligt kallt. Vid avstängd motor tar det någon timma innan kompressorn bara duttar igång med korta intervaller. Jag har ett starbatteri och ett förbrukningsmaterial. Jag har för mig att skåpet elsystem på något vis känner av batteriets kapacitet o h bryter när det sjunker lite. Är det så o h kan man ko mag åt och bygla bort den a funktion? Det gör liksom inget att spänningen får sjunka en del då jag har separat batteri  till starten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det ett "ASU" så går det med fullt ös för att ackumulera kyla (i en saltklump) när spänningen är hög. Sedan, när generatorn inte laddar, går det bara det som behövs. Men det är som det skall vara, vill du ha kallare är det termostaten du skall ställa ner.

 

Har du inte ASU-varianten så skulle jag tro att beteendet beror på dålig kontakt och spänningsfall fram till kylskåpet. Har du mätt spänningen vid kylskåpet när det går på batteri, och jämfört med spänningen precis över batteriet ?

 

6 minuter sedan skrev Svalemyren:

Det gör liksom inget att spänningen får sjunka en del då jag har separat batteri  till starten.

Jo, det gör det - om du är rädd om batteriet. Oavsett att ett fritidsbatteri skall vara tåligare mot djupare urladdningar så är det bara grader på skalan. Inget bly/syrabatteri mår bra av att laddas ur mer än 50%.

 

Eller också har du redan ett halvdåligt Förbrukarbatteri, och det är orsaken till att kylskåpet hackar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kablarna och deras anslutningar.
Ofta är kablarna i äldre båtar för klena och efter en tid blir det sämre kontakt i anslutningarna. 
Hade lite samma problem i en tidigare båt

och bytte kablarna till kylskåpet från 1,5 mm till 4 mm. Kollade anslutningarna och drog av dem med lite smärgelduk. Gick kanon efter det. 
Ett annat alternativ är att ditt förbrukarbatteri är för dåligt och kommer

under de ca 10,5V kylen kräver för att gå stabilt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kylskåpet skall du vara rädd om! Om du nu har ett ASU-skåp, om du har det känner man igen det på att det har en extern manöverpanlel med en omkopplare, manuell, avstängd och automatik, en knapp att justera tempen i det manuella läget med och tre lysdioder. Om du har ett vred med termostat inne i skåpet är det inte ASU. 

Men Isotherm med ASU är ett av de bättre skåpen som finns!

Som redan skrivits så lagras överskottskyla i en ackumulator som sitter under kylfacket när generatorn laddar. Sedan så hushåller kylskåpet med den när du ligger i hamn och kompressorn går då bara korta stunder. Lägg in en termometer i skåpet så kan du ha litet koll. Men ju varmare det är ute desto mer får kylskåpets kompressor jobba.

 

Men oavsett vad du har för kylskåp eller kylbox så måste du har en bra batteribank. Och den måste laddas kontinuerligt. Jag har 180 Ah gammaldags bly/syrabatterier, sådana där traktionära som är vanliga i golf-bilar, dom tål djupare urladdningar än många andra typer, men man skall nog ändå inte ladda ur mer än 50%.

Kablar… jag har 6mm2 fram till skåpet, säkrad med 20A.
 

Laddning… landström är fusk, jag tycker att du skall skaffa solcellspaneler om du inte redan har det. 
Erfarenhetsmässigt vet jag att 50 wattspanel är för litet, och 200 wattspanel är overkill, men bra. Sannolikt tror jag att omkring 100 wattspanel med en bra MPPT regulator räcker.

Sedan är det väldigt bra med en så kallad ”batteritankmätare”, batterimonitor. Den berättar hela tiden hur mycket energi som finns kvar i batteriet.

 

Kylskåp drar rätt så mycket ström, att bara förlita sig på motorns generator räcker inte så långt, du måste komplettera med landsström eller solcellspanel, dessutom måste du ha ett bra batteri, och då inget med kapacitet under 100Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av fördelarna med långsamgående snipor är att batterierna hinner få bra med laddning innan man är framme vid målet för resan:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rascal:

En av fördelarna med långsamgående snipor är att batterierna hinner få bra med laddning innan man är framme vid målet för resan:)

Javisst, men batterier är till likhet med buteljer, dom kan bara bli helt fyllda, men sedan ryms det inte mer innehåll i dem. 
Så även om du kommer in i hamn med fulladdat batteri så gäller det ju att det har så stor kapacitet att du inte hinner ladda ur mer än 50% tills dess att du skall lämna hamnen. Och sedan gäller det då att din generator hinner fulladda batterierna till nästa gång du anlöper hamn. De sista % tar längst tid att ladda in.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...