Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Henke76

Mercury black max 135 går varm

Rekommendera Poster

 När man äntligen har fått i båten, och åker ut på första turen . Så går motorn varm så fort jag går över 1500 varv i mer än ungefär 30 sec .jag har konstant och normal skvaller stråle , som är runt 60 grader varm . Har separat oljetank och extra bränslepump (som jag dock inte hör något ifrån) förra året så hördes det ett svagt surrande när jag slog på den . Men  snurran beter sig normalt i övrigt , så borde väl inte ha med saken att göra?. Jag förstår inte riktigt hur systemet med separat oljetank funkar ( sitter ju en tank på motorn också.båda fulla med 2takts olja . Är andra säsongen med båten så har inte full koll på allt än . Motorn är en 93a . Någon som har några tips? , igensatta kylkanaler ? Isåfall hur åtgärdar man det ? . Tacksam för svar 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I högre varvtalsregistret tar en tryckstyrd så kallad poppetventil över kylningen.

20 i denna reservdelslista.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/135hp/135hp-0g303046-thru-0g760299/exhaust-manifold-and-exhaust-plate

 

OBS Kanske inte exakt din motor, men alla Merc 2T V6 liknar detta.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev guestsson:

I högre varvtalsregistret tar en tryckstyrd så kallad poppetventil över kylningen.

20 i denna reservdelslista.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/135hp/135hp-0g303046-thru-0g760299/exhaust-manifold-and-exhaust-plate

 

OBS Kanske inte exakt din motor, men alla Merc 2T V6 liknar detta.

🤔 ok vet du om den tar över även vid tomgångs varvning , verkar inte som att den blir varm iallafall inte i alls lika snabbt som när man kör , vet du om den går att komma åt utan att montera isär en hiskelig massa ? . Om man tar upp och kör med spolmuff , kan man se då om den öppnar som den ska ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

How To Replace the Poppet Valve on a MERCURY 135 BLACKMAX 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Henke76:

🤔 ok vet du om den tar över även vid tomgångs varvning , verkar inte som att den blir varm iallafall inte i alls lika snabbt som när man kör , vet du om den går att komma åt utan att montera isär en hiskelig massa ? . Om man tar upp och kör med spolmuff , kan man se då om den öppnar som den ska ?

Läs min första mening igen. Kanske går det, men jag skulle inte testa poppeten med muff. Det syns inte när den öppnar och du måste upp i varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok stort tack för länken,  bara att beställa ett kit då , och börja med att byta den . Och hoppas att det är där problemet ligger  . Och det låter ju logiskt att det är så 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-14 vid 19:41 skrev Henke76:

Ok stort tack för länken,  bara att beställa ett kit då , och börja med att byta den . Och hoppas att det är där problemet ligger  . Och det låter ju logiskt att det är så 👍

Uppdaterin av  hur det går . Har nu bytt båda termostaterna (de gamla såg för jävliga ut) och poppetventilen . Provkörde ikväll,  fortfarande samma fel . Går varm vid belastning,  men inte i putter fart . Och skvaller strålen ser fortfarande bra ut och är varm . Så fick ta upp igen,  blir galen . Någon som har någon idé???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet äntligen löst , blev impeller byte till slut.  Den såg ok ut , men vid närmare inspektion så upptäckte jag att den släppt i vulkningen mot metallhyllsan . Så antar att den slirade mot metallhyllsan vid högre varv , och därför inte kylde som den ska . Men nu är ju det mesta bytt till nästa år (termostater och poppetventil )

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...