Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Henke76

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Henke76

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Problemet äntligen löst , blev impeller byte till slut. Den såg ok ut , men vid närmare inspektion så upptäckte jag att den släppt i vulkningen mot metallhyllsan . Så antar att den slirade mot metallhyllsan vid högre varv , och därför inte kylde som den ska . Men nu är ju det mesta bytt till nästa år (termostater och poppetventil )
  2. Uppdaterin av hur det går . Har nu bytt båda termostaterna (de gamla såg för jävliga ut) och poppetventilen . Provkörde ikväll, fortfarande samma fel . Går varm vid belastning, men inte i putter fart . Och skvaller strålen ser fortfarande bra ut och är varm . Så fick ta upp igen, blir galen . Någon som har någon idé???
  3. Ok stort tack för länken, bara att beställa ett kit då , och börja med att byta den . Och hoppas att det är där problemet ligger . Och det låter ju logiskt att det är så 👍
  4. 🤔 ok vet du om den tar över även vid tomgångs varvning , verkar inte som att den blir varm iallafall inte i alls lika snabbt som när man kör , vet du om den går att komma åt utan att montera isär en hiskelig massa ? . Om man tar upp och kör med spolmuff , kan man se då om den öppnar som den ska ?
  5. När man äntligen har fått i båten, och åker ut på första turen . Så går motorn varm så fort jag går över 1500 varv i mer än ungefär 30 sec .jag har konstant och normal skvaller stråle , som är runt 60 grader varm . Har separat oljetank och extra bränslepump (som jag dock inte hör något ifrån) förra året så hördes det ett svagt surrande när jag slog på den . Men snurran beter sig normalt i övrigt , så borde väl inte ha med saken att göra?. Jag förstår inte riktigt hur systemet med separat oljetank funkar ( sitter ju en tank på motorn också.båda fulla med 2takts olja . Är andra säsongen med båten så har inte full koll på allt än . Motorn är en 93a . Någon som har några tips? , igensatta kylkanaler ? Isåfall hur åtgärdar man det ? . Tacksam för svar
  6. Då skeddan går djupare än proppellern är det möjligt att alptoppen precis tog i undre delen av skeddan , men att den inte stack upp tillräckligt långt för att ta i proppellern. Men måste vara en rostfri proppeller , så jag skulle kontrollera noga (titta och känna ) så att den verkligen är oskadd. Om den är det så borde det inte vara någon fara att köra säsongen ut , men om du smäller på igen så blir som föregående talare sa väldigt dyrt
  7. Går nog att göra så , varvar runt 5600 nu så är nog hyfsat rätt gör 30 knop . Tänkte om det var någon som visste eller har testat olika varianter. Tack för svar
  8. Någon som har koll på vad man ska ha för proppeller till en mercury black max 135 från 93 , motorn sitter på en uttern 6300 med stora badbryggan. Anledningen till bytet är att den gamla börjar vara ärgad och ful . Så svårt att se vad det står på den gamla. Är ju ingen racerbåt utan vill att den ska vara hyfsat stark och bränslesnål (jag vet att det är en gammal mercury =törstig 😁
  9. Någon som kan något om voltregulatorer på en gammal mercury black max 135 från 93(tror jag ). Finns 2st på motorn den ena har brunnit. Beställde nya från Amazon, enligt vad jag kom fram skulle dessa passa . Står att dom ska ersätta 815279, vilket jag tror är orginal nr. Men nu när jag packade upp dom så har dom jag beställde en kabel till , den gamla har 2 gula,2röda och en grå . Dom nya har även en svart (jord kabel )? . Någon som vet om det kan gå att använda dom nya iallafall? . Eller bara att beställa nya ?☹️
×
×
  • Skapa nytt...