Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
alle1976

Val av försäkringsbolag...

Rekommendera Poster

Hej! Har precis försäkrat min 3'e båt i ordningen. Jag misstänker att fler än jag har problem med val av bolag så som en liten guide skulle det vara kul att få reda på fördelar/nackdelar med lite olika försäkringsbolag. Själv är jag relativt tokig i fart vilket lätt resulterar i stora motorer i förhållande till båten de monteras på. Mitt senaste ekipage är en ombyggd Tollare XX5 med en utombordare, Yamaha 225 -90. Totalt spenderade jag nära tre dagar på att leta, ringa bolag och kontrollera perimer. Dyraste bolaget för min båt var Trygg Hansa som skulle ha drygt 16.000 SEK/År. Svenska Sjö [LINK]www.svenskasjo.se[/LINK] låg i mellanskiktet med ca 6.000 SEK Lägsta noteringen var Sailpartners [LINK]www.sailpartners.se[/LINK] där vi fick en premie om 2.900 SEK/År på en helförsäkring. Noterade även att Sailpartners inte bryr sig om toppfart, utan de går enbart på motorstyrka. Frågan är nu, vad har ni för erfarenheter av olika bolag, och vad har ni märkt man bör tänka på när det är dags att försäkra? Mvh Alexander Carlborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter precis och kikar på försäkring och tackar för dina tips! Skall kolla Svenska sjö direkt! Tack. :-tackar /F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Man blir lurad vad man än väljer. Det är ok så länge inget händer.Men sdan?Försäkringsboloaget förlorar ialla fall ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alexander. Om Du jobbar så kolla med din arbetsgivare om Ni använder någon oberoende försäkringsmäklare som kan ge dig tips. Det finns givetvis konstiga människor i den branschen också men fördelen är att mäklaren nog är rädd om din arbetsgivares åsikt så då har Du en liten fördel. Annars är det nog som i alla branscher, man måste vara påläst. Du kan också prova på [LINK]www.insplanet.se[/LINK] . Men det är en svår bransch det där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Länsförsäkringar när jag bytte bolag i våras och nu med tilläggsförsäkring för maskinskada. (bra pris och innehåll) Viktigt att ta hänsyn till när normalfärsäkringen inte täcker ett motor- eller drev- haveri som ej orsakats av att man klantat sig och gått på grund. Har man en motorbåt så kostar oftast motorn 50% av hela båtens värde. Gamla bolaget jag hade har en sådan tilläggsförsäkring men man får vara rätt lurig om man ska inse att man behöver den tilläggsförsäkringen samt vad den verkligen gäller för. (har lusläst) mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Jag blev nyfiken och gick in och läste Sailpartners vilkor, vilkoren verkar vara direktöversatta från tyska, med felstavningar, engelska och en hel del obegripligheter.

Med tanke på detta är jag osäker på om jag skulle vilja hamna i en tvist i ett försäkringsärende med detta bolag.

Känns inte så seriöst, när vilkoren är det enda som styr huruvida man får betalt för sin båtstöld/brand/grundstötning eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dontomase

Har precis fått min båt och kollat med i stort sett alla bolag.

 

Och för mig med en träbåt från 60 med inombordare så var svenska sjö absolut billigast 500 om året, sailpartners skulle ha 4000 men de ville helst inte ha en båt värd under 100 lax.

 

IF försäkra inte ens träbåtar och trygghansa skulle ha en besiktning, trots att det är en svensksåld båt 8.gif...

 

Svenska sjö ville också ha en besiktning men enbart en säkerhetsbesiktning. 

 

Så i mitt fall blev det Svenska sjö..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla försäkringsbolag kan dra åt h-vete.. kan inte försäkra min båt ngn stans:mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har hört att man ska akta sig för sailspartners

   Dåliga villkor...

   Mvh S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Länsförsäkringar.De var billigast förra året. Men eftersom jag har flera andra försäkringar i Trygg-H så byter jag nu till dem .De är klart billigast i år.!???Det tjänar jag c:a 2000 på. Mitt tips är att kolla/ringa runt varje år.Bolagen trixar väldigt med premierna så spelets regler är om man inte vill bli lurad eller gå miste om bra erbjudanden.Var otrogen ditt försäkringsbolag.Byt ofta !Och sist men inte minst FÖRHANDLA OM PREMIEN Det går.Dettta tar lite tid men det finns pengar att tjäna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten försäkrad i Länsförsäkringar. Tror den kostar precis under 1100:-. Näst billigast var Trygghansa, runt 1800:- ville de ha... Så vill man ha en billig försäkring är det bara att ringa runt, till alla tänkbara och ställa frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant ämne detta med försäkringar!

Bra att det dyker upp en tråd om detta, men det som är mest intressant är väl vad man får för denna försäkring för som jag hört förut av folk är att man knappt får stålar tillbaka som täcker kostnader för det man blivit av med t ex motorstöld / båtstöld osv.

Själv har jag Svenska sjö tyckte dom hade humana priser som passar mig, men då får jag lite rabatt via båtklubben dessutom!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö vägrar ta oss som inte är medlemmar i en båtklubb.

Tror det generellt är ett bra alternativ. Tror även att man måste titta på villkoren och lyssna med de som haft problem om vilket bemötande de fått.

 

 Själv har jag ena i IF och andra i TryggHansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svenska sjö är luriga dom.dom säger att dom tar nästan allt. men det är bara snicksnack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har Atlantica och betalar 4281 kr/år, båten är en Uttern S64 2004:a. Detta pris kanske inte står sig prismässigt mot andra bolag? Men erfarenhet av hur bolaget agerade när skadan är framme så kan jag rekommendera Atlantica. Super snabba, inga diskussioner. Båten var på land i 3dagar bara. Detta tycker jag är en viktig faktor, hur bolagen agerar när man behöver hjälp.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...