Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jnot

hjälp behövs - johnson 26

Rekommendera Poster

Hej på er alla,

Jag är från Belgien och jag har precis köpt en Johnson 26. Den fungerar mycket bra och jag har precis tagit tillbaka den från Göteborg till Nieuport (Belgien) utan problem.

Jag behöver registrera båten i Belgien. För att göra detta behöver jag ett foto av båtens registreringsskylt. 

Alla båtar jag har haft har en liten skylt någonstans inuti med namnet på byggaren, modellen, tillverkningsåret och ett identifikationsnummer.

Jag kan inte hitta detta på min Johnson 26. 

Vet du var jag ska leta i båten? Eller finns det inte på Johnson?

Tack så mycket

 

Jocelyn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långt ner höger på akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inget där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källa: https://www.sailguide.com/batfakta/johnson-26

"Johnson 26 presenterades i mitten av 1970-talet och tillverkningen upphörde i början av 1980-talet. Johnson 26 tillverkades av Johnsonbåtar på Styrsö. De flesta båtarna såldes som 3/4- eller halvfabrikat."

 

Att de såldes som 3/4- eller 1/2-fabrikat innebär att båten köptes i ofärdigt skick till en entusiastisk båtmänniska som byggde färdigt båten. Det gör även att båtarna kan vara lite olika i byggkvalitet, inredningslösning mm. Det kan finnas båtar som är mer välbyggda än varvstillverkade men även att det finns rishögar. Dessa självbyggda båtar var inget som skrovtillverkningsvarvet kunde eller ville ta ansvar för med någon form av kvalitetsmärkningsskylt med serienummer.

 

På 1970-80-talet så var det undantagsvis som det monterades skyltar med tillverkare, tillverkningsnummer mm på båtarna. EU-krav och EU-märkning existerade inte i Sverige på den tiden. Den främsta identifieringen var segelnumret tills någon ägare köpte ett begagnat segel och seglade vidare med ett annat segelnummer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu myndighet och försäkringsbolag i Belgien inte nöjer sig med den beskrivningen ovan, så kan ju ägaren/trådskaparen köpa sig en sats med bokstavs och siffererstansar och själv stansa in ett namn och ett nummer på en bit mässingsplåt, eller kanske bättre med en rostfri plåtbit, som sedan limmas och popnitas fast på ett ställe där man vanligtvis brukar finna dessa ID-märkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gantika:

Det enklaste är väl att ta kontakt med transportstyrelsen så får du ett papper där det står att båtar i din storlek inte behöver vara registrerade i Sverige. To whom it may concern sign (1).pdf

TS bekymmer är nog inte något krav på att omregistrera från Sverige till Belgien.

 

Bekymret verkar vara att belgarna vill ha en ursprunglig identitet på båten för att överhuvudtaget ta in den i sitt fritidsbåtsregister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...