Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kashew

Biltemas mikroglasballonger

Rekommendera Poster

Biltemas mikroglasballonger har utgått från lager. Någon som vet varför och kan föreslå en ersättare som går att köpa direkt i handeln?

2109319291_Screenshot2023-06-04at22_51_35.thumb.png.dabd0e6881764f1c0e768681373576c7.png

 

Kanske denna från Jula?

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/reparation/stalplast-504753/

 

Biltema är ändå lite roliga när de skriver att denna kan användas som spackel tillsammans med mikroglasballonger

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-03-l-2000052331

 

Förövrigt kanske vi borde ha en: "Allmänt om biltema produkter" eller "Frågor som man inte vågar ställa" tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kashew:

Men det är ju en helt annan produkt !

 

10 timmar sedan skrev Kashew:

Biltema är ändå lite roliga när de skriver att denna kan användas som spackel tillsammans med mikroglasballonger

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-03-l-2000052331

Ser inte riktigt det roliga eller felaktiga. Mikroglasballonger blandar man i lamineringspolyester, gelcoat (som är i princip samma sak fast pigmenterad) eller t ex nämnda epoxi för att förtjocka den till sin konsistens så den blir som spackel.

 

10 timmar sedan skrev Kashew:

Förövrigt kanske vi borde ha en: "Allmänt om biltema produkter" eller "Frågor som man inte vågar ställa" tråd.

Tror inte det finns någon större vits med en specifik "Biltematråd". Det finns lika mycket skräp (och bra) i vanliga båtbutikerna numera.

 

Däremot är frågan vad du är ute efter - vill du fixa till ett spackel och vad är det då du skall spackla ?  Eller trodde du det gick att spackla direkt med produkten som är slut i ditt lokala varuhus (som f.ö. inte verkar ha utgått, finns i min lokala butik och det står ju inte "utgått" utan slut i lager på din dump) ?

 

Återkom med vad du vill göra så tror jag det blir lättare att vägleda dig till vad du skall köpa (och var) 😉

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Eller trodde du det gick att spackla direkt med produkten som är slut i ditt lokala varuhus (som f.ö. inte verkar ha utgått, finns i min lokala butik och det står ju inte "utgått" utan slut i lager på din dump) ?

 

Där får du nog titta på skärmdumpen igen och läsa alla rader Ingemar🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det är ju en helt annan produkt !

 

Ser inte riktigt det roliga eller felaktiga. Mikroglasballonger blandar man i lamineringspolyester, gelcoat (som är i princip samma sak fast pigmenterad) eller t ex nämnda epoxi för att förtjocka den till sin konsistens så den blir som spackel.

 

Tror inte det finns någon större vits med en specifik "Biltematråd". Det finns lika mycket skräp (och bra) i vanliga båtbutikerna numera.

 

Däremot är frågan vad du är ute efter - vill du fixa till ett spackel och vad är det då du skall spackla ?  Eller trodde du det gick att spackla direkt med produkten som är slut i ditt lokala varuhus (som f.ö. inte verkar ha utgått, finns i min lokala butik och det står ju inte "utgått" utan slut i lager på din dump) ?

 

Återkom med vad du vill göra så tror jag det blir lättare att vägleda dig till vad du skall köpa (och var) 😉

 

 

Det står klart och tydligt att produkten har utgått.

 

Annars yes! Jag är ute efter epoxy spackel, därför länkade jag Jula produkten men min grundtanke med biltemas produkter är att jag inte vill blanda mer än vad jag tror att jag behöver då jag inte vet hur länge en öppnad burk håller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Boanjohan:

Där får du nog titta på skärmdumpen igen och läsa alla rader Ingemar🙂

Ja, vad blind man kan bli....😶

 

EDIT:

13 minuter sedan skrev Kashew:

...jag inte vill blanda mer än vad jag tror att jag behöver då jag inte vet hur länge en öppnad burk håller

En öppnad burk spackel håller länge, om man försluter den ordentligt. Kan handla om år. Det är först när härdaren kommer i närheten som det blir bråttom.

 

Men du skall ju i ditt utgångscase blanda ballongerna med något, och då står du ju med en öppnad burk i alla fall ?  Om den burken är en burk epoxi eller polyester med eller utan mikroglasballonger i, spelar ju mindre roll på "hållbarheten".

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Kashew:

Det står klart och tydligt att produkten har utgått.

 

Annars yes! Jag är ute efter epoxy spackel, därför länkade jag Jula produkten men min grundtanke med biltemas produkter är att jag inte vill blanda mer än vad jag tror att jag behöver då jag inte vet hur länge en öppnad burk håller. 

Oavsett om du köper epoxi och blandar själv, eller köper färdigblandat (typ Jula produkten eller Biltemas färdiga epoxispackel) så är det 2-komponents produkter och som oavsett val riskerar vara förpackade i storlek som är betydligt mer än du egentligen behöver. Eftersom det är 2-komponent så tar du såklart bara så mycket av varje burk som du behöver och blandar dem samman i separat kärl.

Var för dig har de mycket lång hållbarhet skulle jag säga. Jag har använt öppnad epoxi som varit 3 år och öppnad stålspackel som varit många fler år.

 

Edit: Han inte se att Ingemar redan svarat 🙂

 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, vad blind man kan bli....😶

 

EDIT:

En öppnad burk spackel håller länge, om man försluter den ordentligt. Kan handla om år. Det är först när härdaren kommer i närheten som det blir bråttom.

 

Men du skall ju i ditt utgångscase blanda ballongerna med något, och då står du ju med en öppnad burk i alla fall ?  Om den burken är en burk epoxi eller polyester med eller utan mikroglasballonger i, spelar ju mindre roll på "hållbarheten".

 

Japps du har en poäng där, det får bli den länkade Jula burken

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...