Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
gussgotguns

Motorval Nimbus Max 1 (eller generellt?)

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag är i fullt sjå att köpa en Nimbus Max 1 och har tittat på en del båtar nu. Många har utbytesmotorer och tänkte kolla med er andra vart ni står i frågan kring motoralternativ. Det behöver inte vara just till en Max 1:a men det kan ändå vara relevant.

 

Om vi utgår från samma pris på följande motorer, vilka hade ni valt och varför? 
1. Mercruiser QSD 2.0 170 hk Diesel från 2009.

2. VP KAD32 170 hk från ca 2003.

3. VP GXI 4.3 225 hk Bensin från 2004.

 

Intressant att höra era åsikter om det finns någon bättre eller sämre motor och varför.

 

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du nu skall ha en båt förbränningsmotor är diesel det givna valet, tryggt och säkert, låg brandrisk, men iallmänhet är dieslar dyrare i inköp.

Sedan beror ju det på hur mycket båten används Max 1 är ju en tuff transportbåt som skall kunna vara bra till mycket.

Volvo-Pentas reservdelar och förbrukningsdelar tycks en juvelerare prissatt.
Yanmar har bra motorer där dessa delar är litet billigare, men en båt med en sådan har du inte med i alternativen.

Mercrusier vet jag ingenting om men den kan ju vara bra den också. 
 

Sedan innan du gör valet så skall du ju kolla båtens skick, och motorns skick, gångtimmar och allmänt underhåll.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag också föredrar diesel så funkar bensinmotorer bra i mindre båtar som Max 1 och jag hade haft det som alternativ om båten i fråga är 25 fot eller kortare. 
Bränsleförbrukning är ju inget att hänga upp sig när det gäller båtar i den storleken tycker jag. Gamla dieslar med eftersatt underhåll blir dessutom dyra att fixa till.

Men en välskött KAD32 sitter ju fint i en sån båt. Tyvärr känner jag inte heller till just Mercruiser QSD 2.0.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...