Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Nyx

Materialet att fixa en spricka i gelcoat på rodret?

Rekommendera Poster

Hej. Vi har precis köpt vår första båt. Birdie 32 från 1982. Den har besiktigats och inspektören sa att den endast är i coaten. Ska slipa bort sprickan och sen spackla igen men frågan är med vad? Båten ska stå i Malmö så ganska salt vatten. Har tänkt måla om hela båten nästa år så nu vill jag endast fixa detta problemet. Just nu är min tanke att spackla med epoxy och sen måla över.

 

Tacksam för förslag och synpunkter.

 

Mvh

Richard och Angelica 

IMG_20230304_105901624.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa bort sprickan och spackla med gelcoatspackel. Så skulle jag gjort. (Mest kanske för att jag brukar jobba med gelcoat och nästan aldrig med epoxy)

Jag är dock tveksam till att det bara är i gelcoaten men det ser du när du slipat igenom gelcoatlagret. Ser plasten innanför trådig ut, och kanske är lite blöt, så är det djupare än bara gelcoaten. Men ingen fara (tror jag). Båtar från den tiden brukar vara gjorda med många lager plastmatta.

Välkommen till MG!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när du ändå ska slipa så pass djupt kan du ju lika gärna slipa ner hela rodret upp en bit ovanför nedre roderfästet och plasta runt.

som ett rejält förband.

då behöver du inte tänka på det närmaste 50 åren :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har också lite sprickor i mitt roder, vad bör man göra åt detta?

received_570268328572804.jpeg

received_215681994559539.jpeg

received_274596358271850.jpeg

received_763937791881885.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Alec, det där ser ut att vara en helt annat typ av skada än den trådskaparen har och frågar om. Som att rodret håller på att separera/dela sig i de två halvor det sannolikt tillverkats som en gång.

 

I ditt fall krävs det nog att man skär upp utefter sprickan, åtgärdar inuti och ser till att halvorna sitter ihop igen. Att bara fixa det synliga/kosmetiska kommer nog inte hjälpa länge i ditt fall, då sprickornas omfattning nästan runt om hela rodret och att det är exakt mitt i tyder på ett under(inner)liggande problem.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har inhandlat epoxy och bottenfärg nu. Ska köpa verktyg sen. Lurar på om jag ska använda en rakslip eller slipmaskin för att få bort all skit. Vad brukar folk använda? 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Nyx:

Tack för svar. Jag har inhandlat epoxy och bottenfärg nu. Ska köpa verktyg sen. Lurar på om jag ska använda en rakslip eller slipmaskin för att få bort all skit. Vad brukar folk använda? 

Kanske skulle gjort det omvända, dvs ta verktygen först. För det är ju hur det ser ut under som avgör vad du skall åtgärda med och hur.

 

Jag hade nog tagit en vinkelslip med "raspskiva", metallskiva med knottror ungefär som en roterande rasp, för att slipa ur. En rakslip känns alldeles för liten, det är väl ändå ett område på någon dm² som skadan omfattar, eller ?

 

Som sedan nämnts ovan så ser du då om det bara var i gelcoatlagret som skadan satt. Jag hade, liksom @ChristerN i så fall också lagt på ny gelcoat istället för epoxy. Och om skadan är djupare, först reparerat med polyester och glasfiberväv.

Vet att väldigt många förordar epoxy, men ordenligt rengjort och uppruggat har jag aldrig upplevt några problem med vidhäftning mellan gammal och ny polyester. Och då är det som i original och blir inga framtida konstigheter om man lägger på något utanpå som inte funkar ihop med epoxy (jo, det finns en sådan risk).

 

Visst var din egen idé att spackla med epoxy redan från början, så det är väl därför du nu inhandlat det och bestämt att det skall göras så. Trots att inget av de tips du fått ovan är lika säkra på eller ännu kan säga att det är den bästa metoden....:unsure:

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen och tackar för fint svar. Jag kunde inte bestämma mig så jag gick till en butik för båttillbehör och säljaren rekomenderade detta så jag körde på det. Är nu på jakt efter en vinkelslip eller excenterslip. Tänker att vinkelslip borde va bra som du rekommenderar bara orolig för varvtal. Men plasten smälter kanske inte så länge man inte trycker för hårt? 

 

Var det ett sånt här blad du menade? 

 

https://www.google.com/shopping/product/5700060929329090380?lsf=seller:125010288,store:6035283433065120881,lsfqd:0&prds=oid:4551131188753048719&q=tillbehör+till+slip-+och+putsmaskiner&hl=en&ei=-oFrZMSsF8b5qgH9irDYAg&sts=15&lsft=gclid:CjwKCAjwpayjBhAnEiwA-7ena5vOd_h4CT6ix56XLE0KaLVtNEQ62uH0AML8wnOkndpITg_bOtC9sBoCLg8QAvD_BwE

Redigerad av Nyx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Nyx:

Tänker att vinkelslip borde va bra som du rekommenderar bara orolig för varvtal. Men plasten smälter kanske inte så länge man inte trycker för hårt? 

Polyester är en härdplast, inte en termoplast. Ingen större risk för smältning om man har rätt skiva och kör förnuftigt.

7 minuter sedan skrev Nyx:

Var det ett sånt här blad du menade?

Nej, det är ju en sandpapperskiva för mer finputsning. Här handlar det om att riva upp ytan. En sådan här menade jag:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-till-elverktyg/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/slipskiva--020767/?gclid=EAIaIQobChMI0NLQkpmJ_wIV0eGyCh0nGAY0EAkYBCABEgJEN_D_BwE&gclsrc=aw.ds

 

F.ö. så finner man numera tyvärr sällan kompetent personal ens i båttillbehörsbutikerna. Det är mycket sällan de har egen erfarenhet utan vidareförmedlar bara något de "hört".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...