Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dava

Poäng med hög smal spinnaker?

Rekommendera Poster

Köpte för några år sedan en spinnaker till en IW23 på en båtloppis. Den har enligt båtdatabladet måtten 8,25x3,6 m

 

Testade idag att topphissa den på Sharken vars masthöjd är 7,8 m. Så resultatet blev ju att den nådde däck, men fungerade ändå ok. 

 

Fråga är om jag ska sy ner den till rätt höjd som är runt 6 meter.. eller om jag ska fortsätta segla med den som den är.

 

Vad är egentligen poängen med en så sanslöst hög och smal spinnaker? Solingspinnakern är nära rund till utseendet och kvadratisk måtten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den kanske vara tänkt för ett annat vindregister. Mindre segelyta, men ändå mer, och bättre placerat, än de vanliga seglen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det i princip vindstilla idag, men den kändes nästan lite fånig och var svår att få å stå.

20230429_114713.thumb.jpg.622f6f36029b4afed242c27cef57df32.jpg

 

Den ska vara 24 m2 mot Shark 24 standardspinnaker på 20 m2 med måtten 6x4,2.

 

Skär jag ner spinnakern till 6 meters höjd förlorar jag ca 7 m2. Men det är kanske en bra idé för hårdvind?..

 

För riktigt svag vind har jag tänkt behålla en av Solingens spinnakrar á 36 m2 och 7,5 meters höjd. Perfekt för att topphissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda en smalare spinnaker i brantare vinklar. En rund är mer för vinklar nära plattläns bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...