Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Helleman

O-ring oljeplugg går sönder vid montering, Volvo Penta DP-SM

Rekommendera Poster

Jag servar mitt Volvo Penta drev av modell DP-SM för första gången.

Drevet sitter ihop med en 5,7 GXI-G, dvs V8 bensin.

Jag har problem med att när jag monterar oljepluggen i botten av drevet (pluggen för dräneringen av drevet) så går o-ringen sönder, dvs pluggens packning.

Pluggen har ett spår där o-ringen ska sitta i. Jag har köpt o-ringar som ska vara till drevet.

Jag monterar o-ringen i spåret och sedan skruvar jag in skruven. Spåret är en bit in från skruvskallen. När jag skruvar in skruven så märks det ett tydligt motstånd när o-ringen når skruvhålet. När jag skruvar vidare skjuvs o-ringen av och delas i två delar där den ena biten ligger kvar i spåret och den andra hamnar mellan skruvskallen och godset på drevet. O-ringen skjuvs alltså i 2 delar innan jag skruvar åt skruven, så det handlar inte om att jag drar med för högt moment.

När jag lossade skruven för första gången för att dränera drevet på olja så märkte jag att o-ringen var helt paj då också, vilket jag reagerade på. Med andra ord har tidigare ägare av båten haft samma problem…

 

Ska det vara så här? Ni som har ett likadant drev, hur gör ni?

Jag har varit i kontakt med 2 firmor som säljer dessa o-ringar till mitt drev och båda konstaterar att jag använt rätt packning, men ingen av dom kan förstå att packningen går sönder. Verkar som om dom aldrig hört talas om det.

Jag torkade rent och inspekterade hålet och jag kan inte se att det är något fel där.

Är det meningen att o-ringen ska gå sönder kanske? Känns lite skumt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helleman:

Jag servar mitt Volvo Penta drev av modell DP-SM för första gången.

Drevet sitter ihop med en 5,7 GXI-G, dvs V8 bensin.

Jag har problem med att när jag monterar oljepluggen i botten av drevet (pluggen för dräneringen av drevet) så går o-ringen sönder, dvs pluggens packning.

Pluggen har ett spår där o-ringen ska sitta i. Jag har köpt o-ringar som ska vara till drevet.

Jag monterar o-ringen i spåret och sedan skruvar jag in skruven. Spåret är en bit in från skruvskallen. När jag skruvar in skruven så märks det ett tydligt motstånd när o-ringen når skruvhålet. När jag skruvar vidare skjuvs o-ringen av och delas i två delar där den ena biten ligger kvar i spåret och den andra hamnar mellan skruvskallen och godset på drevet. O-ringen skjuvs alltså i 2 delar innan jag skruvar åt skruven, så det handlar inte om att jag drar med för högt moment.

När jag lossade skruven för första gången för att dränera drevet på olja så märkte jag att o-ringen var helt paj då också, vilket jag reagerade på. Med andra ord har tidigare ägare av båten haft samma problem…

 

Ska det vara så här? Ni som har ett likadant drev, hur gör ni?

Jag har varit i kontakt med 2 firmor som säljer dessa o-ringar till mitt drev och båda konstaterar att jag använt rätt packning, men ingen av dom kan förstå att packningen går sönder. Verkar som om dom aldrig hört talas om det.

Jag torkade rent och inspekterade hålet och jag kan inte se att det är något fel där.

Är det meningen att o-ringen ska gå sönder kanske? Känns lite skumt…

Rentorkad eller inoljad o-ring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är rentorkad men blir ju insmord i växelhusoljan direkt jag monterar in skruven eftersom det är så mycket olja där. Men tanken har ju slagit mig att kanske borde jag fetta in o-ringen vid montering i spåret på skruven? Isf, vad för fett? Jag har ju finare fett som jag använder när jag servar min mountainbike (där jag för övrigt är noggrann med att fetta in o-ringar...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helleman:

Den är rentorkad men blir ju insmord i växelhusoljan direkt jag monterar in skruven eftersom det är så mycket olja där. Men tanken har ju slagit mig att kanske borde jag fetta in o-ringen vid montering i spåret på skruven? Isf, vad för fett? Jag har ju finare fett som jag använder när jag servar min mountainbike (där jag för övrigt är noggrann med att fetta in o-ringar...).

Se till att ha olja även på skruven, det  måste glida när du vrider in skruven. Det är av samma anledning som du skall smörja gummipackningen på oljefilter innan montering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok, låter ju rimligt!

Tack för tipset.

Jag har beställt nya o-ringar som jag hoppas ska hinna komma innan sjösättning, så ska se till att ha skruven oljad också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick mina nya o-ringar igår och testade att montera idag. Smorde in både skruv och o-ring ordentligt med växelhusolja, men samma problem nu, o-ringen skavs av och en del hamnar mot skruvskallen istället för att ligga kvar i spåret.

Fattar inte konstruktionen och att dom gör det så himla svårt.

Köpte flera set o-ringar så ska testa imorgon igen och denna gången ska jag prova att peta in o-ringen i hålet med en liten flat skruvmejsel, när o-ringen nått fram till hålet.

 

Ska ju inte få vara så svårt att få till det på en sån viktig position kan man ju tycka. Riktigt dålig konstruktion om ni frågar mig…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Helleman:

Fick mina nya o-ringar igår och testade att montera idag. Smorde in både skruv och o-ring ordentligt med växelhusolja, men samma problem nu, o-ringen skavs av och en del hamnar mot skruvskallen istället för att ligga kvar i spåret.

Fattar inte konstruktionen och att dom gör det så himla svårt.

Köpte flera set o-ringar så ska testa imorgon igen och denna gången ska jag prova att peta in o-ringen i hålet med en liten flat skruvmejsel, när o-ringen nått fram till hålet.

 

Ska ju inte få vara så svårt att få till det på en sån viktig position kan man ju tycka. Riktigt dålig konstruktion om ni frågar mig…

Hur ser ytorna ut där o-ringen ligger (både på skruv o i växelhus)? Är de jämna o släta eller har de oxiderat så det blir för mycket friktion mot o-ringen? Både drev o skruv är väl aluminium o det kan ju bli rätt oxiderat ibland. Om det är oxiderat så prova att putsa upp ytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Hur ser ytorna ut där o-ringen ligger (både på skruv o i växelhus)? Är de jämna o släta eller har de oxiderat så det blir för mycket friktion mot o-ringen? Både drev o skruv är väl aluminium o det kan ju bli rätt oxiderat ibland. Om det är oxiderat så prova att putsa upp ytorna.

Skruven är i rostriftt och ser ut som ny. Hålet ser väldigt bra ut också. Jag har känt och jag har tittat och jag har torkat rent inuti med trasa och papper. Inte superenkelt att se, men det känns bra med fingret och ser rent ut. Jag testade vid ett tillfälle en lite mindre o-ring i det packningskit jag fick och den gled in fint samtidigt som jag kunde känna att när packningen nådde hålet så ökade friktionen något, men fortsatte att ge konstant "fint" motstånd vilket för mig indikerar att ytorna inne i hålet faktiskt är helt ok. Utan packning går skruven in väldigt enkelt och fint också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere idag och gjorde ett nytt försök med montering av o-ring. Tänkte jag kunde försöka med att hjälpa o-ringen in i hålet med hjälp av en liten flat skruvmejsel. Gick inte alls, o-ringen gick inte att få in.

Mätte hålet till knappa 11mm i diameter och o-ringen på skruven till dryga 12mm…

Tog lite bilder som kanske kan visa problemet. Som ni ser på bilderna är o-ringen ganska mycket större än hålet:

IMG_0015.thumb.jpeg.a6d48b5b881dea023213a1b676c52a90.jpegIMG_0013.thumb.jpeg.736489fbafe961e548217fa2fbde6a97.jpegIMG_0029.thumb.jpeg.df473367fc1e9b94259cb1d3d8f0d490.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser skruven ut med original o-ring:

IMG_0024.thumb.jpeg.9740ec9bbe77cc333416363239576693.jpeg

Så här ser det ut när jag tog fram mitt o-ring-set från Biltema och hittade en o-ring som var precis lite mindre:

IMG_0030.thumb.jpeg.30199f46b05db619956ec549820b3099.jpeg

Denna o-ring gick faktiskt att få in i hålet, även om den blev lite skadad, men inte totalförstörd som de o-ringar som är gjorda för drevet.

Har en Biltema o-ring monterad nu, ska kolla imorgon att den håller tätt.

 

Ja vad tror ni om det? Finns det ingen därute som har ett DP-SM-drev som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...