Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
KlasG

Rodervinkel på snipa

Rekommendera Poster

Har rivit loss den gamla wirestyrningen och ska installera en hydraulstyrning (hade en liggande).

 

Kolven har inte riktigt tillräcklig slaglängd för att använda hålet i den gamla "hävarmen" som sitter roderförlängningen som går upp hela vägen till "akterdäcket".

Ska tillverka en kraftig adapter för att kompensera det här, alternativt en ny hävarm, men den gamla är fräsch och är välmonterad, finns liksom ingen anledning att demontera den.

 

I teorin kan jag svänga 120 grader åt varje håll. Men ju närmre fästpunkten kommer roderaxeln, desto mer frestar man på grejerna vid rattning.

Men vilken max rodervinkel bör man inte understiga? 

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev KlasG:

Har rivit loss den gamla wirestyrningen och ska installera en hydraulstyrning (hade en liggande).

 

Kolven har inte riktigt tillräcklig slaglängd för att använda hålet i den gamla "hävarmen" som sitter roderförlängningen som går upp hela vägen till "akterdäcket".

Ska tillverka en kraftig adapter för att kompensera det här, alternativt en ny hävarm, men den gamla är fräsch och är välmonterad, finns liksom ingen anledning att demontera den.

 

I teorin kan jag svänga 120 grader åt varje håll. Men ju närmre fästpunkten kommer roderaxeln, desto mer frestar man på grejerna vid rattning.

Men vilken max rodervinkel bör man inte understiga? 

 

//Klas

Att du kan svänga 120 grader åt varje håll låter för mig konstigt, 90 grader är i min bok lika med att rodret står rakt ut åt sidan (tvärs) båten och redan det är för mycket. Men jag har väl missuppfattat någon detalj. En bild kanske klargör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Rascal:

Att du kan svänga 120 grader åt varje håll låter för mig konstigt, 90 grader är i min bok lika med att rodret står rakt ut åt sidan (tvärs) båten och redan det är för mycket. Men jag har väl missuppfattat någon detalj. En bild kanske klargör.

Nej jag kan svänga rodret så mycket utan att det tar i någonstans. Förstår såklart att allt över 70 grader blir en ren broms. 

 

Läste någonstans att 35 grader (åt varje håll) är tillräckligt. Men "tjänar" man på att öka till 50? 

 

Minska man svängradien eller blir det bara en backaffär över 35 grader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roder på snipor brukar väl gå till 40-45 grader eller däromkring. Om de behöver gå så långt är en annan fråga. Det vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev heimlaga:

Roder på snipor brukar väl gå till 40-45 grader eller däromkring. Om de behöver gå så långt är en annan fråga. Det vet jag inte.

Ok. Tack. Då siktar jag på 45. 

 

/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det litet lugnt och försök först ta reda på mer. Jag vet bara vad jag har sett inte vad som behövs.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...