derbyboy 2 Postad 5 April , 2023 Hej, Tänkte köpa mig en båt, typ Buster L (50hk+) eller större. I annonserna står det ofta hur länge motorn gått, kan man lita på siffran som presenteras eller är det lätt att manipulera? Jag antar att den siffran som presenteras kommer från displayen som sitter vid förarplaten. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 582 Postad 5 April , 2023 Kan inte svara på din fråga men tänker att jag hellre skulle köpa en välservad motor med många gångtimmar än en med få timmar och ingen dokumentation på servicen. Låter motorn bra, har den rätt effekt, varvar den det den ska, ser växelhusoljan bra ut utan vatten i sig, kommer det ordentligt med kylvatten ur skvallerstrålen och ser motorn välskött ut så börjar det bra iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 390 Postad 5 April , 2023 20 minuter sedan skrev derbyboy: Hej, Tänkte köpa mig en båt, typ Buster L (50hk+) eller större. I annonserna står det ofta hur länge motorn gått, kan man lita på siffran som presenteras eller är det lätt att manipulera? Jag antar att den siffran som presenteras kommer från displayen som sitter vid förarplaten. mvh Vi har ofrivilligt manipulerat vår. Pga kontaktfel funkade inte varvräknaren under sammanlagt en säsong, och då räknas inte timmarna upp heller. Vill man medvetet manipulera skaffar man en separat varvräknare och kopplar ur den vanliga. Men jag tror inte folk gör sånt. Båtar är inte som bilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 5 April , 2023 Det är inte gångtimmarna som dödar fritidsbåtsmotorer det är slarv med vinterkonservering och service! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 April , 2023 16 timmar sedan skrev raol: Vi har ofrivilligt manipulerat vår. Pga kontaktfel funkade inte varvräknaren under sammanlagt en säsong, och då räknas inte timmarna upp heller. Vill man medvetet manipulera skaffar man en separat varvräknare och kopplar ur den vanliga. Men jag tror inte folk gör sånt. Båtar är inte som bilar. Så fungerar det på äldre motorer, på lite modernare motorer sparas ju gångtimmar och annan motordata allt som oftast i "Databoxen". Så med moderna motorer går det ju inte att luras bara genom att byta eller koppla bort varvräknaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 12 April , 2023 Från vilket är ungefär finns det databoxar som man kan lösa av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 April , 2023 7 minuter sedan skrev derbyboy: Från vilket är ungefär finns det databoxar som man kan lösa av? Det finns väl från omkring 2005 eller så skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 12 April , 2023 Vad kan man mer få fram från boxen som kan vara intressant vid ett köp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 April , 2023 10 timmar sedan skrev derbyboy: Vad kan man mer få fram från boxen som kan vara intressant vid ett köp? Man får ut en hel massa data, tex. felkoder, vartalsstatistik, temperatrer mm. Såhär kan en diagnostikrapport se ut, denna kommer från en 3-cylindrig Evinrude E-tec 75hk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 13 April , 2023 Svårt att veta för en novis vad man ska kolla på men har en motor en felkod föranleder det kanske en vidare utredning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser