Kasjo 14 Postad 29 April Förhoppningen i år är att ligga mer på svaj och naturhamnar, utmaningen då vi kör med en elmotor på jollen är strömförsörjningen. Lösningen på det fick bli en solcellspanel på 100w. Beställde en ny Victron solcellsregulator till båten som klarar 15Ah med idén om att ha en snabbkoppling till både båten och jollen. Den gamla solcellsregulatorn på 10Ah Om man behöver extra laddning till båten går den att fästa på lämplig plats annars kan solcellspanelen ligga i jollen och ladda upp batteriet. I nuläget har vi 120 watt monterat på båten och 100 watt till ger en del extra vid behov. Testade panelen häromdagen och fick 70 watt så tidigt på våren så bör räcka för att stödladda. Var på väg att installera en extra USB-laddare men där kände jag att någon gång behöver jag backa på alla planer och nöja mig. Powerbanks brukar alltid följa med och en tid utan mobilen i dagsläget kanske inte är hel världen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kasjo 14 Postad 29 April Vi har en mindre vattentank från Diablo på 48 liter. Den räcker bra för att diska och förhoppningsvis ta en sjukt snabbdusch när det är för kallt i havet. Köpte en vattenmätare och indikator från Aliexpress då båtbutikerna var sjukt dyra. Det behöver verkligen inte vara exakt utan mer ge en indikation istället för att gissa hur mycket som är kvar. Många gästhamnar tar en avgift för att fylla på vatten och bättre att veta om det är ett behov eller inte. Nackdelen när man köper vatten är att det flödar ur slangen tills ens liter är slut. Hemma testade jag mätaren då jag alltid är lite skeptisk men som vanligt blev jag överraskad över hur bra den fungerade. Har passat på att beställa en del innan de nya reglerna infaller med en tullavgift flertalet paket från Asien. Valde att placera mätaren nära diskhon som är placerad under förarstolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kasjo 14 Postad 13 Maj Under valborgsmässoafton blev det premiärtur och uppladdningen till jollen fick testas ordentligt. Laddar ungefär 6-7Ah vilket blir en bra underhållsladdning när vi ligger på naturhamn. Panelen är känslig för skuggning. Kommer det lite skugga så faller laddströmmen fort. Födelen med att ha en snabbkontakt är att det är lätt att flytta batteriet iland. Beställde några extra MC3-kontakter för solcellspanelen och om det skulle behöva extra laddning till båten har jag nu installerat en snabbkontakt till regulatorn på båten. Gå enkelt att rulla ihop och hänga upp kablaget med lite kardborre i stuvfacket. För att kunna få in en till låda med förvaring i stuvfacket under dynorna så satte jag in en 90 graders skarv på utblåset för dieselvärmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kasjo 14 Postad 13 Maj Letade länge efter en portabel grill till båten som går lätt att ta med sig och även möjlighet att kunna elda i utan att stålet böjer sig. Valet föll på en firepit från Winnerwell. Tyvärr så är den inte gjord för svenska styckningsdetaljer och ofta hamnade maten bland briketterna när vi grillade mindre saker. Bacon helt omöjligt att grilla. Lösningen blev att beställa 4mm rundstål och svetsa fast. I övrigt är det en fantastisk grill att ha med på båten. Kanske inte den snyggaste svetsningen men det sitter ihop 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kasjo 14 Postad 13 Maj Kanske en av mina sista fix för säsongen blev att göra klart förlängingen av bädden. Förra året hade vi problem med fukt under dynorna efter flera nätter i rad. Vi fick vända på dynorna och lufta madrasserna för att det samlades fukt under. Lösningen blev att kapa till meshtyg för ventilation under. Hade helst velat att det satt fast på dynorna under men har inte kommit på någon praktisk lösning. Kardborre fäster lite men inte tillräckligt. Det ska vara lätt att kunna ta av och tvätta överdragen på dynorna. Något ska jag väl ha och göra nästa år. Jag valde att sy ett separat lakan till förläningen för att lätt kunna ta bort den vid behov. En av fördelarna är att madrassen i mitten på bordet inte längre glider ner och skapar ett hålrum. Akterpulpiten som jag installerade för ett par veckor sedan där hålet inte var i fas med gängan fick jag svar från tillverkaren som inte hade varit med om det tidigare. Hjertmans valde att kompensera 700:- vilket jag tycker känns helt okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser