Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
extpela

Rättigheter och skyldigheter vid motorhaveri ?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt i slutet av maj med en nyrenoverad motor som har suttit i båten i 2 säsonger. Motorn är en VP TAMD 41 och skall ha gått 120 timmars efter renovering. Nu har den skurit, på flera ventiler har tallrikarna släppt och gått ner i kolvarna. Nu till min fråga: Vad skall jag göra? Vilka skyldigheter har säljaren i detta ärende? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt den privat eller av ett företag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller privatköp är det lite lurigare än om du hade köpt den hos en firma. För at reda ut hur du skall bära dig åt bör du kontakta konsumentverket eller din kommunala konsummentrådgivare. Enligt sjöfartsverkeet gäller: Att köpa båt är en stor investering som lätt kan leda till oförutsedda utgifter om du inte innan köpet tar reda på vad som gäller. Tänk på att du, enligt godtrosförvärvslagen har undersökningsplikt. Här kan konsummetverket och eller sjöfartsverket hjälpa dig reda ut vad som gäller. Du bör nog ha ett köpekontrakt där det står att motorn är nyrenoverad. Du kan läsa om köplagen på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm Hoppas att det går bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst kan han reklamera, men det är inget som säger att motorn borde hålla efter två säsonger trots nyrenovering. visst känns det självklart att det ska vara så men lagen säger nog annat. köper man från privatperson gäller oftast befintligt skick och då är det köparens skyldighet att kolla upp så skicket är godtagbart. båten är väl försäkrad hoppas jag? jag tror du sparar både tid och pengar på att betala självrisken på försäkringen istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är försäkrad, men enligt Atlantica täcker inte båtförsäkringen motorhaveri. Bara plötsligt utifrån kommande händelser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att höra vad en jurist har att säga i ärendet. Vad står det i köpekontraktet om motorn? /Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I annonsen står Tamd41 monterad och renoverad -03. Och i utrustningslistan som bilaga till kontraktet står TAMD 41 (200HK) renoverad och i monterad av Regal Marin Uppsala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är renovering, ommålning ??byte kolvar ??, byte ramlager ?? byte alla slitdelar ?? så frågan är vad säljaren menade med renovering ?? Klurigt :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renoverad eller inte spelar mindre i sammanhangen.Finns det en garantitid utlovad (helst skriftligt) från antingen säljaren eller firman som ev.har renoverat motorn gäller detta.Utan papper på detta kan det bli svårt att komma nånstans med problemet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om jag byter lampa på min bil och den gamla höll i 6 år och den nya går effter 2 år kan jag inte förvänta att få en ny,OM inte tillverkaren/leverantören har en garanti på lampan.. Däremot finns det ett krav på minsta automatiska garanti tid vid köp av hela produkter tex tv cd spelare mm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också gå till firman som renoverat. Men som nämnts är det ju viktigt att veta VAD renoveringen omfattade. Hoppas det går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla som hitills har svarat. Jag skall ta ett snack med jurist på måndag om ärendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

njae...utan en faktura specifikation blir det svårt att komma nånstans...så har du inte den så skulle jag stå över och lägga juristpengarna på nästa renovering istället...en muntlig säljpresentation om nyrenoverad motor är inte mycket att komma med....det är som när man ska köpa bostad...nyrenoverad villa...dvs nya tapeter...sedvanligt underhåll för mig...kanske taskig jämförelse..men det skiljer sig ganska markant på vad folk anser är renovering kontra underhåll....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilka du syfter på då... Vad du tycker er inte intresant överhuvudtaget.. Det som gäller er det som står i köpekontrakt eller annan överenskommelse, och inte vad som er standard eller andra konstiga fenomen du pratar om..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt, tyvärr. Det finns aldrig något som heter normal standard när man kommer till en tvist om en affär. Det bästa är att säljaren har skyldighet att åtgärda något till ett visst datum eller så, då spelar det ingen roll vad som är gjort eller av vem. Det näst bästa är att det finns dokumenation på vad som är gjort men då måste Du vara så kompetent att göra bedömning om det räcker. Det som gäller är vad som är skrivet och tyvärr kommer nog Konsumentvägledaren fråga dig vad som står skrivet. (Jag köpte min begagnade motor med dåliga papper men den båtaffären är mycket beroende av köpsugna kunder, liten ort så där går man på texten under.) Sedan kan säljaren pga av moral, etik och rykte utföra åtgärder för att hjälpa dig men i princip kan de säga att Du visste om allt detta och Du kan inte säga mot dem. Vi kan väl sammafatta att om säljaren är hyggligt seriös så är han lite rädd för att få dåligt rykte så han försöker göra en uppgörelse med dig. (Du får stå för grejerna, han för jobbet) Är han riktigt oseriös så flinar han bara... Han kan ju alltid hävda att Du har fått alla papper... Så jag håller med Steve, lägg krutet på nästa renovering även om det smärtar att inse det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...