Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rejas

Projekt: Renovering Uttern 6300

Rekommendera Poster

Tänkte då göra en liten projekttråd om vår renovering av en Uttern 6300. Vi är Jenny och Marcus och vi är absolut inga superproffs. Vi har haft flera båtar och gillar att fixa och dona i dem och har genom åren gjort en hel del plastjobb, eljobb och annat fix men det mycket lär vi oss på vägen. Mycket Maringuiden, Google och YouTube blir det.

 

Båten är alltså en Uttern 6300 av den tidigare modellen med utombordaren monterat på en probox på akterspegeln. Personligen tycker jag den lösningen är snyggare än de senare med en lång badbrygga med motorn på. Men det har så klart sina nackdelar. Proboxen verkar dock vara en relativt enkel konstruktion och borde hålla för evigt.

 

20220911_111653.thumb.jpg.120e0d0e59d2e76a4f1014b4705d87da.jpg

 

Båten vi köpt är att klassa som mer eller mindre ett vrak. Hon ser fin ut vid en första anblick med snyggt skrov och relativt nytt kapell. Men hon har stått övergiven en period med vatten upp till ett par decimeter över durkarna vilket syns tydligt på inredningen. Så invändigt är det ingen vacker syn.

 

20220911_190601.thumb.jpg.62ae5841981f5265a71928afa42ead46.jpg20220911_190606.thumb.jpg.b335414a2b523ad1e2d6af34f3108cbe.jpg

 

Självklart är det blött under plastmattorna och luktar allmänt fuktigt i båten.

 

Nu kör vi!

 

PS: Min plan är att posta framstegen och bakslagen här i ett lite kortare format med bilder då det passar bra i detta forum. Lite djupare text och fler bilder publicerar jag på min blog så småningom för den som vill läsa och se mer. Vi har också mycket filmat material och kanske, kanske publicerar vi det också där det passar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första genomgången och städningen.                                                                                                                            

Det första vi ville göra var att undersöka hela båten efter eventuella större problem som skulle innebära mer jobb än vad vi tänkt oss egentligen. Bäst att hitta allt på en gång så vi vet vad vi står inför tänker vi.

 

20220911_194707.thumb.jpg.a83358580e7f9122d27fc05073a7198c.jpg

 

Det uppenbara vi var rädda för var så klart saker som ruttnat av att stå med vatten över durkarna en längre tid. Att träet i inredningen var blött visste vi ju så klart nedan och trimplanspumpen har varit dränkt också. Alla kablar har stelnat och spricker när man böjer dem, Men som sagt är vi mer oroliga för det vi inte ser.

 

20220911_192040.thumb.jpg.554a05cfe58bf229e1fed3cf688bf0e4.jpg

 

En sak vi direkt konstaterade var att durken i salongen, eller förpiken som vi kallar den, är helt delaminerad där man sätter ner foten. Under durken är det också helt klart vatten som står. Vi drog bort mattan och borrade ett 110 mm hål i durken för att se vad som döljer sig här. Mycket vatten var det och durken är som sagt delaminerad och fyllnadsmaterialet är helt uppblött och kan kramas ur.

 

20220912_172101.thumb.jpg.892c6d27b7e9b936254b8b9e8a17ed41.jpg

 

Inredningen har som sagt varit blöt med en tydlig "vattenlinje" i båten som visar var vattnet stått. Åtminstone länge. Så det är under denna punkt vi är mest roliga även om hela båten varit väldigt fuktig. Vi börjar med att ta bort alla mattor och skruvar loss mittendurken i doghouse. Under den gömmer sig tanken som vi också tar ur för att kunna undersöka och göra rent under den.

 

20220915_195640.thumb.jpg.36e7390c189e6359b8cabd32f49ec3b1.jpg

 

På varje sida om tanken står inredningen på en varsin durkskiva. Det börjar gnaga lite i mig vad som finns under den? Ett hålrum, mer vatten, ruttet äckel eller något annat? Efter att ha undersökt den närmare bestämde vi oss för att försöka ta bort inredningen också, vilket var lättare än vi trodde. Då visade det sig att flyttankarna som jag innan konstaterat är torra invändigt täcker hela sidan och durkskivan som inredningen står på står rakt på dem.

 

20220921_174436.jpg.7e8c2e15925fbec0b558b9a1a95e457d.jpg

 

Känns skönt för förutom durken i ruffen har vi inte hittat något strukturellt som är dåligt men vi skall väl inte ropa hej än.

 

Har du en likadan båt eller bara är nyfiken så fråga bara. Vår båt är i princip helt tom just nu så den har inte mycket hemligheter för oss.

 

Nästa inlägg kommer att handla om durken i ruffen som skall få nytt distansmaterial och nytt glasfiber innan vi skall måla den och det som är brunt sedan.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Durken i förpiken är som bekant helt uppblött och låter bara skvosh, skvosh när man går på den. Förutom fuktig inredning är detta faktiskt det enda strukturella felet vi hittat på båten.

 

Shotcut_00_00_00_000.png.10c85497b79a5ff27127c85afadd5b54.png

 

Jag körde med vinkelslipen ett par centimeter från väggen och skar igenom det övre lagret som var väldigt tunt, knappt någon millimeter. Träet under var längst akterut mer som geggamoja än som trä. Det är precis där man sätter foten när man kliver ner i ruffen vilket får mig att misstänka att denna skada funnits redan innan båten övergavs och blev stående.

 

Träet framåt var blött men fast medan längst akterut var det som sagt mer som gegga än trä. Vi konstaterar också att fästena för bordet är borrade rakt ner i trä tillsynes utan någon tätning mot kanterna. Verkar som att man inte tänkt sig att det skall vara blött här. Det tänker inte vi oss heller men vi kommer att se till att alla hål bara går i plast och att inget trä kan exponeras.

 

20220924_204817-scaled.thumb.jpg.f7c7de4bd7089b4835ee8f1a72d89c20.jpg

 

Även det undre lagret var väldigt tunt. För att det inte skulle hänga så byggde jag ett litet stöd av inplastad plywood. Det behövs inte när durken är klar men får vara kvar i alla fall.

 

Vi lade sedan på ett lager 300 grams glasfiber och polyester på det undre lagret. Hålen kommer att tas upp igen, men vi tätar dem också bara för att polyestern vi lägger på sedan inte skall rinna igenom. Japp, vi kör polyester och inte epoxy. Anser att polyester helt klart fungerar bra i denna applikation och kombination med prisskillnaden blir valet ganska lätt för oss. Någon annan kanske resonerar på något annat sätt.

 

20220929_175159-scaled.thumb.jpg.9f48303275277a1139142ffb888fafec.jpg

 

Sedan kapar vi till plywood som distans igen. Mest för att det fanns hemma i rätt tjocklek. Där vi sedan skall ta upp hål gör vi större hål i plywooden och fyller igen med polyester och glasfiber så att alla hål kommer att bli i plast och inte i trä. Undantaget är skruvarna till inspektionsluckan som vi just nu inte vet var de kommer att hamna, men till dem kör vi "drill-fill-drill"-metoden sedan.

 

20221003_173404-scaled.thumb.jpg.c8666b3cf9a9cbbace68de08cb86cb78.jpg

 

Durken kommer att täckas med något material sedan då den behöver inte vara top notch men så klart vill man att den skall vara hyfsad.

 

För att det inte skall bygga för mycket lägger vi ett lager 300 gram under plywooden (plus det som var innan) och sedan två lager ovanpå som går ända ut till kanterna över den "fläns" som vi lämnade kvar vid väggen. Sedan spacklade vi och slipade, spacklade igen och slipade igen. Sedan bestämde vi oss för att lägga första lagret epoxy-primer för att kunna se hur mycket mer vi behöver spackla.

 

20221008_163814-scaled.thumb.jpg.0706dca185cd295921763ed82c8bebe2.jpg

 

Till min stora förvåning ser det rätt så lovande ut efter ett par lager med epoxy.

Polyester och primer köpter vi på Biltema och det har fungerat bra i många projekt vi har gjort och visat sig fungera bra även över tid. Jag har en form av hatkärleksförhållande till Biltema. Flera gånger har det varit väldigt låg kvalitet och det är väl det man förväntar sig. Men vissa saker har man lärt sig uppskatta. Bottenfärg och polyester till exempel. Men oavsett hamnar vi väldigt ofta på Biltema. Vi kallar det hovleverantören lite på skoj. Varför? Jo, vi har ett biltema bara några minuter bort och ofta finns det man behöver på hyllan. Väldigt snabbt och praktiskt. Prisvärt är det ibland, men inte alltid.

 

Så nu när durken börjar bli vit skall vi fortsätta i hela ruffen och måla allt brunt. Vi kör med Epoxi-primer och sedan polyuretanlack på det. Vi kör en off-white colur så får vi se hur det blir.

 

Förresten så kunde jag inte låta bli att ta bort skottet som var kvar, det mellan ruffen och doghouse. Tänkte först byta ut det men Erlandsson Trade hade höjt priserna på Teakplywood med 300% (!) så vi skall försöka rädda dem då vi inte har plywood till dem hemma. Detsamma gäller all teakplywood som går att rädda då motivationen att återanvända ökat då priserna stigit.

 

Men nu när båten blivit så ren har vi lagt till en sak till på att-göra-listan. En sak som jag tror är ett ganska stort jobb. När vi inventerade båten tyckte vi att skrovbeklädnaden var fin. Men nu när båten är helt tom ser man vad skabbig den är. Alltså när inredningen kommer på plats så ser den okej ut, men aldrig någonsin kommer den vara så "enkel" att byta som nu. Även om ett båtprojekt alltid är ett båtprojekt och är krångligare än man tror så beslutade vi att vi skall byta den också. Tyvärr innebär det att fönsterramar och mycket andra små detaljer behöver plockas bort. Så vi har inte nått botten än, lite mer att riva blir det innan vi får börja bygga ihop allt igen.

 

Har någon något tips på hur vi får bort den gamla skrovbeklädnaden så är vi tacksamma för tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev rejas:

Har någon något tips på hur vi får bort den gamla skrovbeklädnaden så är vi tacksamma för tips.

Inget tips men jag skulle köra en matt-tvätt på den först och se resultatet. Kanske räcker?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minutes ago, ChristerN said:

Inget tips men jag skulle köra en matt-tvätt på den först och se resultatet. Kanske räcker?

Jo, du har nog rätt. Om vi är mentalt inställda på att byta kan vi ju gå på dem rätt hårt. Sedan är det ju så att de ser värre ut än vad de är nu när all inredning är borta. Vi kanske ska sansa oss lite ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite längre version med kopplingsschema och en liten film finns på https://blog.rejas.se/2022/10/14/3232/

 

Vår Uttern 6300 har alltså en Probox som motorn sitter monterad på.

 

Probox var originalmonterat på de första Uttern 6300. Det finns flera fördelar, men den största är så klart att motorn kommer bakom båten utan att en motorbrunn behövs för att kunna tilta upp motorn. I och med det blir det mycket rymligare i båten. Soffan i aktern går i princip ända bak till akterspegeln. Senare versioner av Uttern 6300 hade istället en lång badbrygga som motorn sitter på. Jag tycker faktiskt båten är snyggare med Probox då badbryggan med motorn på ser väldigt lång ut.

 

En av fördelarna som lyfts fram med Probox är att man kan köpa en motor utan trim och tilt. Det är ju smart, men idag tror jag knappt det går att köpa en motor runt 100 hk som inte har trim och tilt. Vilket gör den aspekten mer än nackdel än en fördel.

 

På vår båt fungerar inte Proboxen som så mycket annat. Den verkar dock inte har varit dränkt men när man kör den händer inte mycket. Det klickar till i den men inget mer händer när man drar reglaget upp och ner. Probox verkar dock enkel i konstruktion och borde gå att laga och använda många år till. De mekaniska delarna verkar i alla fall så gott som outslitliga.

 

Min första tanke var att klicket tyder på att motorn är paj eller i alla fall har kärvat ihop vilket vore mindre bra. Men när jag drar spaken upp och ner så noterar jag att det är två olika klick, inte ett och samma. Det ger mig lite hopp eftersom motorn borde styras av ett och samma ”klick”. Dessutom går det ingen ström att tala om vilket det borde göra om motorn kärvat fast. Jag tittar på hur det är kopplat på Proboxen och ser att det är ganska enkelt. Det är två solenoider som styr oljeflödet och ett relä som styr motorn. 

 

På bloggen finns elschema över hur det är kopplat.

 

20220914_111729-1536x1152.thumb.jpg.af5302798bf4abb5211639b129b34d0f.jpg


Så här ser det ut i verkligheten. Notera också att plattan som allt sitter på är rostig och ful.

Reläet som styr motorn verkar inte dra som det skall. Utrustat med min lilla experimentkabel med krokodilklämmor kopplar jag förbi reläet och till min stora glädje snurrar motorn igång.

En liten film som visar när jag kopplar förbi reläet och provkör med ett tillfälligt relä finns på bloggen. Bjuder även en liten smäll. Friskt kopplat, hälften brunnet :-).

 

Och som jag misstänkte fungerar nu Proboxen fullt ut. Lycka! Jag vet nu att den kommer att fungera fullt ut. Beställer ett nytt relä, lika som det gamla och skruvar ner pumpen för att kunna fixa till den i verkstaden.

 

Jag tömmer ur all hydraulolja och gör rent den invändigt så den är så fräsch som den bara kan bli.
 

Shotcut_00_00_35_738-1536x864.thumb.png.33ef5fa884a02d13c6be80a870874c14.png

 

Jag hade egentligen ingen anledning att misstänka att något skulle vara dåligt i pumpen men jag öppnade den ändå. Motorn satt lite löst och den sitter med pinbultar med muttrar inne i oljebehållaren så enda sättet att dra åt dem är att hålla emot från insidan. Dessutom gjorde jag rent filtret som i och för sig inte var speciellt smutsigt. Hade fungerat många år till i alla fall.

 

Passar på att beställa ny hydraulolja. Det skall vara en ganska tunn olja ISO VG 22 som inte är speciellt vanlig. Den finns inte på Swedol, Mekonomen eller närmaste mack. Men jag hittade den och beställde online.

 

En sak jag saknar är en knapp vid akterspegeln för att styra tilten av motorn. Så jag lägger in i planen att sätta dit en sådan också. Tanken är att man skall nå den från sittbrunnen och från badbryggan men även stående bredvid båten när den står på land. Det har funnits på de utombordare med trim och tilt som jag haft tidigare och är väldigt smidigt.


Båten är ju i princip tom inuti så varför kasta sig över Probox kanske någon undrar. Jo, jag behöver den för att kunna tilta upp motorn eftersom jag vill demontera underhuset och ställa in i garaget för eventuellt vinterfix. Och när jag ändå håller på kan jag lika gärna göra den klar även om det inte finns någonstans att montera knapparna som skall styra den.

 

20221014_125358-1536x865.thumb.jpg.f7323def3ad3aad3e5a885c2ff811627.jpg

 

Så här snygg blev pumpen till Probox när jag var klar med den. Nu skall den bara monteras tillbaka och fyllas med olja.

 

Så med det anser vi Probox vara klar och redo för nästa säsong.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/18/2022 at 8:27 AM, rejas said:

Så med det anser vi Probox vara klar och redo för nästa säsong.

Det var länge sedan jag skrev något här. Renoveringen fortgår men jag ligger efter med att uppdatera tråden. Vi prioriterade om lite så det var först idag jag provkörde Proboxen efter min genomgång. Det gick lite sådär.

 

 

Ena slangen läcker som det ser ut. Får beställa nya. Hittade ett par ställen där man kan beställa rostfri stålomspunnen slang på nätet. Är det någon som har erfarenhet att dela med sig så lyssnar jag gärna. Beställer helst online.

 

Men allt verkar i alla fall fungera så jag känner mig ganska lugn. Nu skall jag ut och plasta lite taket på överbyggnaden, men mer om det kommer sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...