Gå till innehåll
söndag 01 september 2024
NickeJson

Olja ur vevhusventilationsfilter

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Tamd41b motor som läcker olja vid vevhusventilationsfiltret.

Det kommer inte ur hålen i själva filtret utan från mellan filtret och motorn. Av någon anledning är det alltid extremt svårt att få filtret på plats varje år när jag byter det. Det är som om gängorna inte passar, men man får tvinga dit det ändå.

Det är m a o fullt möjligt att filtret inte sitter på ordentligt, men frågan är om det ändå är rimligt att det skall rinna ut olja där vilket alltså händer när jag kör motorn med last en stund. Inga övriga symptom, motorn går bra och kylan håller sig fint.

Alltså, är det rimligt att det rinner olja ur vevhusventilationsfiltret om det inte sitter på som det skall? Är det normakt att det komma såpass mycket olja upp dit?

Om inte, vad kan vara fel?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en AQAD414 där det är ett känt problem att olja kommer ut ur vevhusventilatiosfiltret och sätter igen luftfiltret. 

Enligt vissa är det ett tecken på för högt tryck i vevhusventilationen, det man kan göra då är att skruva av oljepåfyllningslocket när motorn är igång och känna om det "puffar" ut luft. Gör det så är trycket för högt. 

 

Min puffar inte och ändå skjuts det ut olja där :P Mer än så har jag inte undersökt. 

 

Men för att motverka igensatta luftfilter har jag monterat en tredjepartssats där vevhusgaserna går ner i kölsvinet istället. 

Vevhus-kit

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-08 vid 08:53 skrev Swadop:

Jag har själv en AQAD414 där det är ett känt problem att olja kommer ut ur vevhusventilatiosfiltret och sätter igen luftfiltret. 

Enligt vissa är det ett tecken på för högt tryck i vevhusventilationen, det man kan göra då är att skruva av oljepåfyllningslocket när motorn är igång och känna om det "puffar" ut luft. Gör det så är trycket för högt. 

 

Min puffar inte och ändå skjuts det ut olja där :P Mer än så har jag inte undersökt. 

 

Men för att motverka igensatta luftfilter har jag monterat en tredjepartssats där vevhusgaserna går ner i kölsvinet istället. 

Vevhus-kit

 

 

Intressant… men jag vet inte om jag skulle vilja ha ned denna olja i kölsvinet.

Men den svarta insatsen i ventilkåpan är väl en oljefälla?
 

381E17A9-1B16-432E-8C4A-C84EB879DB8C.jpeg.42c041b33805aa20090f0e8672cd1836.jpeg

 

På bilden ser det ju ut som om man eventuellt i en tidigare version skulle kunnat ansluta till laddluftkylaren istället.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att få tätt vid filtrets packning först, lite olja kommer alltid upp i filtret.

Sen kan det läcka där oljetrycksröret går in i vipparmsaxeln eller i toppen, för att kolla det behöver du ta av locket till bakre ventilkåpan eller hela kåpan så att du ser röret. Kör sen på tomgång, då ska inget sippra ut där röret är anslutet.

Detta kan annars göra att olja kommer ut på fel ställe och som kan komma ut via vevhusventilationen.

Men har motorn hängt med länge och det är tryck i vevhuset är det nog mest troligt att felet ligger i kolvringar, kolvar och/eller cylinderlopp, tyvärr.

Röret syns till vänster i bild.

2DF12A2C-99FD-41F2-A77D-D8AD96DB7927.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...