Jump to content
Friday 03 February 2023
Vigge1983

Ryds 510 mc taklucka och propeller

Recommended Posts

Har en Ryds 510 mc med en Yamaha 75 CETOL.

Delvis så är jag på jakt efter en ny taklucka då den inte fanns med då jag köpte båten. Har hört av mig till deras återförsäljare utan framgång. Är det någon som vet vart man kan köpa en ny eller begagnad sådan?

sen undrar jag lite med motorn. Båten gör ca: 28 knop, men varvar bara 4500rpm. Propellern som sitter där nu är en blacksteel 13x19

tyckwr även att den borde kunnas köra på under litern/distans, men den ska pront ha 1,1 hur man än kör. Någon som har bra tips eller erfarenheter där? 
 Sen har jag även hört att den motorn ska vara en strypt 90hk. Vet någon vad som krävs för att ta bort strypningen? Har hört allt från att byta munstycken till att byta förgasare och avgassystem?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takluckan kan nog vara knepig att få tag på, jag har svårt att se att du får tag på någon via Ryds eller återförsäljare. Jag tror heller inte det är så troligt att någon båtägare skulle sälja sin taklucka om det nu inte är så att båten ska skrotas.

 

Ang. hastigheten, varvtalet och bränsleförbrukningen. Hur går motorn rent generellt, och hur ser botten på båten ut, är det mycket påväxt?

 

Vilken årsmodell är det på din båt, fram till ca. 2003-2004 så var dom godkända för 70hk, sen blev det 75hk, och sen sista årsmodellen eller så var dom godkända för 80hk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev No_jah:

Takluckan kan nog vara knepig att få tag på, jag har svårt att se att du får tag på någon via Ryds eller återförsäljare. Jag tror heller inte det är så troligt att någon båtägare skulle sälja sin taklucka om det nu inte är så att båten ska skrotas.

 

Ang. hastigheten, varvtalet och bränsleförbrukningen. Hur går motorn rent generellt, och hur ser botten på båten ut, är det mycket påväxt?

 

Vilken årsmodell är det på din båt, fram till ca. 2003-2004 så var dom godkända för 70hk, sen blev det 75hk, och sen sista årsmodellen eller så var dom godkända för 80hk.

Ja, den där takluckan verkar vara jäkligt svår att få tag på trots att det är en så pass vanlig båt. Man hoppas ju att någon ser detta och har en liggande någonstans, även om det kanske inte är så sannolikt.

 

motorn hade inte gått på ett tag när jag köpte båten, och var ganska svårstartad & gick dåligt på tomgång. Nu startar den bra om man pumpar på blåsan massor innan man vrider på nyckeln och tomgången blir bättre & bättre med tiden. Så den ska nog bara köras lite. 
Det har inte varit någon beväxt på skrovet även om bottenmålnigen lämnar mer att önska. 
 

motorn 1999 och båten är från 1998 men jag tror absolut den skulle palla 90hk. Jag är beredd på att testa iaf om det inte är för stor operation. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Vigge1983:

Ja, den där takluckan verkar vara jäkligt svår att få tag på trots att det är en så pass vanlig båt. Man hoppas ju att någon ser detta och har en liggande någonstans, även om det kanske inte är så sannolikt.

 

motorn hade inte gått på ett tag när jag köpte båten, och var ganska svårstartad & gick dåligt på tomgång. Nu startar den bra om man pumpar på blåsan massor innan man vrider på nyckeln och tomgången blir bättre & bättre med tiden. Så den ska nog bara köras lite. 
Det har inte varit någon beväxt på skrovet även om bottenmålnigen lämnar mer att önska. 
 

motorn 1999 och båten är från 1998 men jag tror absolut den skulle palla 90hk. Jag är beredd på att testa iaf om det inte är för stor operation. 

Ja, båten klarar säkert mer motor än vad den är godkänd för, men det kan vara knepigt med försäkring med för stor motor.

 

Och om motorn går som den ska och skicket på botten inte är allt för dåligt så har du ju fel propeller om du inte kommer upp i rätt varvtal, vet du vilket maxvarvtalet bör vara?

Man brukar ju generellt säga att diametern på propellern ökar eller minskar varvtalet med 404-500 rpm per tum, och stigningen 150-200 rpm per tum.

Monteringshöjden på motorn spelar ju även in på prestandan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev No_jah:

Ja, båten klarar säkert mer motor än vad den är godkänd för, men det kan vara knepigt med försäkring med för stor motor.

 

Och om motorn går som den ska och skicket på botten inte är allt för dåligt så har du ju fel propeller om du inte kommer upp i rätt varvtal, vet du vilket maxvarvtalet bör vara?

Man brukar ju generellt säga att diametern på propellern ökar eller minskar varvtalet med 404-500 rpm per tum, och stigningen 150-200 rpm per tum.

Monteringshöjden på motorn spelar ju även in på prestandan.

Jo det är ju såklart. Men vore kul att veta vad som krävs för att få upp den i 90hk igen. 
 

men som du säger så tror jag nog jag bör test en ny propeller. Tror du 13x15 skulle vara ett bra alternativ? Jag vet inte vad det ska vara vara för Max varvtal, men gissar på 5500-6000

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nummer ett är att du tar reda på vad som är motorns rekommenderade maxvarv.

Att försöka hitta rätt propeller till motorn utan att veta vilket varvtal man bör hamna på är ju ungefär som att försöka hitta en nål i en höstack utan att ens veta var höstacken finns någonstans.

 

Men om det är som du skriver att maxvarv är mellan 5500-6000tpm så behöver du nog mer ändring än en minskning av propellers stigning med 2 tum, vilket borde ge en en ökning av varvtalet på 600-800 rpm.

Jag har själv en fyrbladig Solas Amita 13,25x15 på Evinrude e-tec 50 som sitter på min Ryds 510 MC, då gör båden 22-23 knop, och motorn varvar ca 5800rpm.

 

Jag funderar på om du ändå inte bör kolla över motorn så den verkligen går som den ska, och då är nog förgasarna ett bra ställe att börja titta.

 

Vad säger tidigare ägare om hur båten gick, eller har du skaffat båt och motor på olika håll?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror du hoppar på första bästa idé att få ut mer fart ur båten. Det kan man göra, men det lönar sig oftast att ta ut en riktning innan man försöker gasa.

Enligt vad jag kan hitta på din motor så är att max varv är: 4500 - 5500 rpm, samt att max effekt ges vid 5000 rpm. Du ligger på 4800, vilket är inom området, men i lägsta lag. Nästa fråga är montering av motorn. Ligger kavitationsplattan i höjd med, eller precis strax över, den förlängda bottenlinjen? Om inte så justera den till rätt nivå. Sen kommer du till propellern. Vad har du för propeller nu och i vilket skick är den? Är det en sliten och hackig alu-propp så ger de 4800 varv du nu får ingen vettig hjälp. Det bästa du kan göra då är att prova med en ny helt likadan för att få ett utgångsvärde. Sen får du börja testa stigning och propellermodell och -material. En motor, och framför allt en 2-taktare, ska gå lätt för att vara ekonomisk. Därav så bör du hitta en propp som ger nära 5500 varav när du är ensam i båten. Sen bör du hålla en marschfart ca 1000 varv under max effekt. Över det så blir det dyrt. Jag har optimerat min båt så gott jag kan. 5,60 lång, 900kg, 150hk och går på 0,6 lit/mil vid 23-24kn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi hade en Ryds 510 MC med Suzuki 70hk, den toppade med en person och obevuxen botten c:a 28 knop.

Så du kan nog inte vänta dig mycket annorlunda. Men prova att ställa trimmet i lite olika lägen, det kan göra ett par knop. Men om du inte kan trimma om under drift så kan toppfartsinställning medföra trögare att komma i planing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag tror du hoppar på första bästa idé att få ut mer fart ur båten. Det kan man göra, men det lönar sig oftast att ta ut en riktning innan man försöker gasa.

Enligt vad jag kan hitta på din motor så är att max varv är: 4500 - 5500 rpm, samt att max effekt ges vid 5000 rpm. Du ligger på 4800, vilket är inom området, men i lägsta lag. Nästa fråga är montering av motorn. Ligger kavitationsplattan i höjd med, eller precis strax över, den förlängda bottenlinjen? Om inte så justera den till rätt nivå. Sen kommer du till propellern. Vad har du för propeller nu och i vilket skick är den? Är det en sliten och hackig alu-propp så ger de 4800 varv du nu får ingen vettig hjälp. Det bästa du kan göra då är att prova med en ny helt likadan för att få ett utgångsvärde. Sen får du börja testa stigning och propellermodell och -material. En motor, och framför allt en 2-taktare, ska gå lätt för att vara ekonomisk. Därav så bör du hitta en propp som ger nära 5500 varav när du är ensam i båten. Sen bör du hålla en marschfart ca 1000 varv under max effekt. Över det så blir det dyrt. Jag har optimerat min båt så gott jag kan. 5,60 lång, 900kg, 150hk och går på 0,6 lit/mil vid 23-24kn.

Lite så är det nog att jag hoppar på första bäst sättet att få den lite snabbare. Men framförallt skulle jag vilja få ner soppaförbrukningen lite. Kan tänk mig att det inte gynnar läget när den max varvar 4500. Propellern som sitter på är en stålpropeller 13x19. Hr du någon rekommendation vad man kan ha istället?

låter fint med din soppaförbrukning. Gissar mig till att du har en fyrtaktare? Jag hade en Buster xxl med en Yamaha f115 som inte drack så mycket mer än 06-07l/nm 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Vigge1983 said:

Lite så är det nog att jag hoppar på första bäst sättet att få den lite snabbare. Men framförallt skulle jag vilja få ner soppaförbrukningen lite. Kan tänk mig att det inte gynnar läget när den max varvar 4500. Propellern som sitter på är en stålpropeller 13x19. Hr du någon rekommendation vad man kan ha istället?

låter fint med din soppaförbrukning. Gissar mig till att du har en fyrtaktare? Jag hade en Buster xxl med en Yamaha f115 som inte drack så mycket mer än 06-07l/nm 

Det stämmer, jag har en 4t och båten är en Buster XL. Soppaförbrukning går nära hand-i-hand med toppfart. Det handlar om effektivitet. Stålpropeller är helt rätt även om stålpropellerns effektivitet kommer bäst till sin rätt vi högre farter och tyngre last. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon av Yamahs proppar då jag har inte koll på dem. Jag kan varmt rekommendera Mercurys Laser II med en hub som passar Yamaha. Men de kostar nog en del och i och med att vi inte kan säga exakt vilken stigning du ska ha så är det riskfyllt. Kolla med en Yamaha handlare eller någon som är mer insatt i Yamahas utbud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yamahas Blacksteel propellrar lämpliga för din motor. Max 13x17 borde du ha med tanke på ditt max varvtal. Men kolla med någon propellerfirma som erbjuder byte till annan storlek/typ om du inte blir nöjd.

 

image.png.9f5a5af5e7fd11e0c4d7111a422caeab.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en video med någon som ha likadan motor som du men med en mindre och lättare båt än din.

 

 

I videon kommer båten tydligen upp i 70km/h vilket är ca. 38knop men en 13,5/15 propeller, dock av okänd modell. Och motorn varvar lite väl mycket enligt tidigare uppgifter här i tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...