Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Vigge1983

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Vigge1983

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, jag har en Yamaha 75 Cetol som jag haft i två år. Den gick bra i fjol och startade och gick bra första två turerna i år. Sen började den pluddra på tomgång och det växte sig ganska snabbt upp i varven. Efter 4100 varv så går den hur rent som helst. Jag har rengjort munstyckena (2st) i förgasarna och kollat gnistan på samtliga stift. när den går dåligt på tomgång så har jag provat att rycka ett stift i taget och på cylinder 3 blir det ingen skillnad då jag rycker stiftet, vilket tyder på att den bara går på dem två översta cylindrarna antar jag. Kan tillägga att jag inte kan hålla i tändhatten för att gnistan är så pass stark att den slår igenom när jag ryckt stiftet. Har såklart provat byta soppatank, stift och har även skiftat tändspole med en annan cylinder. Men det är fortfarande trean som går dåligt. någon som har en aning om vad detta kan vara? otroligt tacksam för seriösa förslag.
  2. Lite så är det nog att jag hoppar på första bäst sättet att få den lite snabbare. Men framförallt skulle jag vilja få ner soppaförbrukningen lite. Kan tänk mig att det inte gynnar läget när den max varvar 4500. Propellern som sitter på är en stålpropeller 13x19. Hr du någon rekommendation vad man kan ha istället? låter fint med din soppaförbrukning. Gissar mig till att du har en fyrtaktare? Jag hade en Buster xxl med en Yamaha f115 som inte drack så mycket mer än 06-07l/nm
  3. Jo det är ju såklart. Men vore kul att veta vad som krävs för att få upp den i 90hk igen. men som du säger så tror jag nog jag bör test en ny propeller. Tror du 13x15 skulle vara ett bra alternativ? Jag vet inte vad det ska vara vara för Max varvtal, men gissar på 5500-6000
  4. Ja, den där takluckan verkar vara jäkligt svår att få tag på trots att det är en så pass vanlig båt. Man hoppas ju att någon ser detta och har en liggande någonstans, även om det kanske inte är så sannolikt. motorn hade inte gått på ett tag när jag köpte båten, och var ganska svårstartad & gick dåligt på tomgång. Nu startar den bra om man pumpar på blåsan massor innan man vrider på nyckeln och tomgången blir bättre & bättre med tiden. Så den ska nog bara köras lite. Det har inte varit någon beväxt på skrovet även om bottenmålnigen lämnar mer att önska. motorn 1999 och båten är från 1998 men jag tror absolut den skulle palla 90hk. Jag är beredd på att testa iaf om det inte är för stor operation.
  5. Har en Ryds 510 mc med en Yamaha 75 CETOL. Delvis så är jag på jakt efter en ny taklucka då den inte fanns med då jag köpte båten. Har hört av mig till deras återförsäljare utan framgång. Är det någon som vet vart man kan köpa en ny eller begagnad sådan? sen undrar jag lite med motorn. Båten gör ca: 28 knop, men varvar bara 4500rpm. Propellern som sitter där nu är en blacksteel 13x19 tyckwr även att den borde kunnas köra på under litern/distans, men den ska pront ha 1,1 hur man än kör. Någon som har bra tips eller erfarenheter där? Sen har jag även hört att den motorn ska vara en strypt 90hk. Vet någon vad som krävs för att ta bort strypningen? Har hört allt från att byta munstycken till att byta förgasare och avgassystem?
×
×
  • Skapa nytt...