Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Brunnsviken

Erfarenheter av fjädrande stolstativ Erlandsons och SeaSea

Rekommendera Poster

Jag ställde den här frågan för något år sen, men fick tyvärr inga svar. Kanske har någon erfarenheter nu.

 

Som alternativ till att fixa mina stolstativ (se separat tråd) är att skaffa nya, fjädrande. X-craft och Öhlins har de marknadsledande modellerna men de kostar 20 000 kr. Lite väl mycket pengar när man bara åka båt på fritiden. Både Erlandsons och SeaSea har billigare alternativ, men det finns inga recensioner på dem. Jag är nyfiken på om någon testat de här och tycker de är värda priset:

 

SeaSea https://www.seasea.se/bord-stolar/stolstativ/stolstativ-hd-gasfjädrande-sailcroft

Erlandsons https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Stol_Bord_Stativ/Stol_Soffa_Stativ/STOLSTATIV_Z-CHOCK?id=07610

 

Det finns också svenska 4S på http://seatsuspension.systems men de säljer bara via båttillverkare säger de.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det blev sån respons! 😉

 

Jag undrar precis samma sak. Tänker också att de lite enklare stativen med lite fjärding borde vara bra mycket bättre än ofjädrat. Det man kan tänka sig är de mer påkostade alternativen håller sin funktion längre, om jag skulle gissa.

 

Det är iaf skönt som tusan med såna där fläskiga gasfjädrade stolar, det känns som att skrovet går betydligt mjukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Alukin med Grammerstolar och de var fantastiskt sköna med väldigt följsam dämpning. Där får du både stativ och stol för ungefär samma pris som x-craft tar för bara stativet. Jag har själv tittat runt efter bra dämpade stativ till min Buster, men det kostar. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de du länkar till. Vi har väldigt bra stativ och stolar i sjöräddningens båtar, tyvärr vet jag inte fabrikatet. Jag ska kolla upp det så snart jag kan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget svar på frågan egentligen, snarare ett "antisvar".

Jag köpte för en del år sedan ett sådant här... och det är ju ingen hit precis, klart det fjädrar litet, men litet glappigt och klent.

Fördelen var ju höjden, då när detta köptes fanns det inga som var så höga.

Så ett sådant enkelt enbent fjädrande stativ eller snarare "ben" är inget alternativ om man villa ha ett riktigt gediget fjädrande stolstativ. En modifierad skivborsstol hade nog funkat minst lika bra/dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett sånt där "gasfjädrande" du beskriver @Georg_Ohm som jag har idag och funderar på att byta ut. Fattar inte varför det kallas gasfjädrande, fjädrar gör det inte iallafall. Höjden ställs in medelst gas men det är allt. Knackig kvalitet och knarrar utav själve fan. Jag är orolig att det ger upp mitt under en tur men jag tror jag oroar mig i onödan. Knarrandet i liten grövre sjö är irriterande hur som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-14 vid 21:50 skrev Brunnsviken:

Det är ett sånt där "gasfjädrande" du beskriver @Georg_Ohm som jag har idag och funderar på att byta ut. Fattar inte varför det kallas gasfjädrande, fjädrar gör det inte iallafall. Höjden ställs in medelst gas men det är allt. Knackig kvalitet och knarrar utav själve fan. Jag är orolig att det ger upp mitt under en tur men jag tror jag oroar mig i onödan. Knarrandet i liten grövre sjö är irriterande hur som helst. 

Jo det sitter en slags gasdämpare inuti, för övrigt ungefär samma konstruktion och samma sort som i vanliga kontorsstolar.

Mitt fjädrar ju iallafall litet, om jag sitter i stolen och kör in i en enmetersvåg... men jag står för det mesta upp när jag kör, men det är skönt att kunna sätta sig ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...