Danielsundin 0 Posted August 5, 2022 Hej På finfiltret på min md17c sitter en tryckutjämnare. Den har börjat läcka lite så jag har tänkt att byta den. Såg dock att vissa md17 inte har tryckutjämnare. Vad gör den egentligen för nytta? Måste man ha den? /Daniel Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 128 Posted August 6, 2022 Hej! Tryckutjämnaren reducerar pulsationerna från matarpumpen och ger ett jämnare bränsleflöde till insprutningspumpen. Utan denna finns risk att motorn går ojämnt, främst på tomgång. Det är ingen fara att köra utan, men personligen skulle jag byta ut den. Penta har inte satt dit den för skojs skull. https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/Marine Diesel Engines/product/MD17C/Part/466398?&catalog=7742230&img=51594.png&header=Bränslesystem Share this post Link to post Share on other sites
Danielsundin 0 Posted August 6, 2022 Ok så den funkar typ som ett expansionskärl i ett tryckvattensystem då? Men hur kommer det sig att den finns på vissa md17 och inte på andra? /Daniel Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 128 Posted August 6, 2022 Nja, mer som en hydropress, (men det är nog en sån du menar) Varför inte alla md17 har denna komponent kan jag inte svara på, kanske har vissa modeller en annan typ av matarpump, eller något i insprutningspumpen som är annorlunda. Eller så har Volvo uppmärksammat att de behöver förbättra bränslesystemet och infört tryckutjämnare på senare generationer av md17 Share this post Link to post Share on other sites
Danielsundin 0 Posted August 11, 2022 Nu har jag plockat bort den läckande tryckutjämnaren och satt dit en skruv och bricka istället. Märker ingen skillnad alls vare sig på tomgång eller andra varvtal. Jag har bytt bränslepump, kan det kanske vara så att de tidiga bränslepumparna inte riktigt klarade av att leverera soppa i ett jämnt flöde? /Daniel Share this post Link to post Share on other sites