Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Laxen1

Renovering av glasfibereka

Rekommendera Poster

Halloj. 
 

Ännu en vilsen förstagångs båtägare. Jag fick tag på en begagnad Laxen 1 (6m forsbåt) som inte varit i vatten på 10 år. Den ser ut att behöva närhet och kärlek. Tanken är väl att renovera den under sommaren och sjösätta den först till nästa år. Och den kommer vara i vatten hela sommaren.
 

Den är ommålad för 15-20 år sedan. Av någon 2k färg. Ser hyfsat slät ut i lacken. 
 

Så vad jag har tänkt göra.
-Rugga upp skrovet.

-Slipa där det behövs nytt glasfiber.

-Förstärka kölen med glasfiber. 

-Lägga nytt motorfäste då träet var ruttet. Och plasta in det.

-Laga sprickor på relingen med glasfiber speciellt vid årholkarna.

-Spackla små sprickor och skador i gelcoaten. 
-Bygga ny bärplan och eventuellt plasta den. 
 

Jag har tänkt använda Biltemas produkter för jag hittar ingen återförsäljare av båtkemikalier i Norrbottens inland ännu. 🙂

 

Så, mina funderingar då. Vilken typ av spackel ska jag använda? Vilken typ av glasfiber? Polyester? Epoxi?

Topcoat eller epoxiprimer? 

Vilken färg isåfall över epoxin? 
går det att måla hela båten med Biltemas bottenfärg?

 

förlåt för dumma funderingar😁

56BD4C4E-255B-4805-B877-88A5F8AAB0E6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra med polyester hela vägen på den där båten. Billigt och är lätt att reparera igen när det behövs. Här i Österbotten där vi har en stenig och långgrund skärgård brukar vi sätta en tjock plastlist eller ett rostfritt plattjärn längs kölen så behöver man inte plasta om kölen så ofta. Perfekt om man oftast drar upp båten på stranden när den inte används.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jodå det blev det. 
 

Slipade ner all gammal färg för att se eventuella sprickor. Lagade dem sprickorna jag hittade med epoxy och glasfiber och byggde ny trimplan som jag plastade in. Grundmålade undersidan med epoxy. Sedan toplacs båtfärg som ytskikt. Tyvärr fanns det inte mer att få tag i så det lyser lite lätt igenom färgen. 
 

insidan blev det Biltemas Alkydfärg. Tyvärr hann det bli höst innan jag blev färdig så den får vila till sommaren nu. 
 

Men hyfsat nöjd med slutresultatet efter min första renovering. 

C2553097-DEB0-4315-835C-8FB1FBA1B68D.jpeg

7C08936B-7EEF-460D-B77A-F5A1AB351343.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där resultatet ska du vara nöjd med, ser väldigt fint ut. Trevlig båtmodell också. Bra jobbat😃👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-12 vid 08:43 skrev Faderullan:

Jag skulle köra med polyester hela vägen på den där båten. Billigt och är lätt att reparera igen när det behövs. Här i Österbotten där vi har en stenig och långgrund skärgård brukar vi sätta en tjock plastlist eller ett rostfritt plattjärn längs kölen så behöver man inte plasta om kölen så ofta. Perfekt om man oftast drar upp båten på stranden när den inte används.

vad för sorts plastlist är lämplig, limmas listen fast i skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Paijanen123:

vad för sorts plastlist är lämplig, limmas listen fast i skrovet?

Oftast så läggs listen i ett kar med varmt vatten så den blir mjuk och följsam och kan töja sig lite. Sen gäller det att vara snabb när man sätter på listen och drar den precis lagom mycket (dvs ganska mycket) så att den sitter kvar när den svalnat. En stor fördel är om man är flera vid monteringen. Någon/några som drar och någon som passar in och trycker dit listen.

På många båtar fästs dessutom listen tex med några skruvar underifrån och genom listen och den utstickande delan av glasfibern men inte igenom den övre delen av listen. Detta är vanligast om listen ska gå i någon vinkel neråt men kan praktiseras även om listen går rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev ChristerN:

Oftast så läggs listen i ett kar med varmt vatten så den blir mjuk och följsam och kan töja sig lite. Sen gäller det att vara snabb när man sätter på listen och drar den precis lagom mycket (dvs ganska mycket) så att den sitter kvar när den svalnat. En stor fördel är om man är flera vid monteringen. Någon/några som drar och någon som passar in och trycker dit listen.

På många båtar fästs dessutom listen tex med några skruvar underifrån och genom listen och den utstickande delan av glasfibern men inte igenom den övre delen av listen. Detta är vanligast om listen ska gå i någon vinkel neråt men kan praktiseras även om listen går rakt.

Det är kölskydd som menas inte avbärarlist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är kölskydd som menas inte avbärarlist.

Aj tusan. Jag tackar för klargörandet från en som ibland läser för fort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...