mobisma_peter 0 Postad 29 Juni , 2022 (redigerade) Hej Jag har en KMV 2001 med motor Volvo Penta AQ231A smallblock v8 cheva 305 Incedent: Efter sjösättning så gick båten bra på låga varv och när jag försökte plana upp båten över 2000 varv så bluddrar båten eller spikar den. så jag gjorde följande till att börja med att köpa och byta ut. Tändstift Rotor Fördelarlock Tändkablar Lämnade in förgasaren på rengöring Testade även följande utan resultat. Koppla förbi soppaslangen med en trycktank istället för att se att det inte var dålig bensin i tanken. Nu har jag och en kompis gjort kompressionstest och fick följande resultat. Vad kan vara tänkbara fel? Cylinder 6 har 0 kompression och cylinder 4 ytterst lite kompression Tabell efter testet Cylinder 1 | psi 130 eller 9kg Cylinder 2 | psi 160 eller 11kg Cylinder 3 | psi 170 eller 12kg Cylinder 4 | psi 40 eller 3kg Cylinder 5 | psi 170 eller 12kg Cylinder 6 | psi 0 eller 0kg Cylinder 7 | psi 170 eller 12kg Cylinder 8 | psi 170 eller 12kg Jag skulle ju givetvis ha gjort kompressionstestet först Redigerad 29 Juni , 2022 av mobisma_peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad 29 Juni , 2022 2 timmar sedan skrev mobisma_peter: Cylinder 6 | psi 0 eller 0kg Kan en ventil fastnat i öppet läge ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 687 Postad 29 Juni , 2022 (redigerade) Du har 2 cylindrar som är i princip helt utslagna och 1 som är halvbra, 9 kg är på gränsen. Du behöver göra en leakdown test på dessa 3 cylindrar för att avgöra var felet sitter. Komptestet ni gjort talar bara om att det är fel, inte var felet sitter. Nu vet jag inte vilket ordning det är mätt, men är cyl 1-4 ena banken och 5-8 den andra? Eller är det mätt enl tändföljden? Kan vara vad som helst, ventilfel, kolvringar, sprickor, topplockspackning etc etc. Visst man kan börja riva av topparna, är ju dit man eventuellt kommer i alla fall. Redigerad 29 Juni , 2022 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mobisma_peter 0 Postad 1 Juli , 2022 Hejsan Gelis och tack för svar så här sitter cylindrarna 8 7 6 5 4 3 2 1 Vad innebär en leakdown test hur gör man den? Tändordningen är följande för den här motorn AQ231A 1-8-4-3-6-5-7-2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 687 Postad 1 Juli , 2022 (redigerade) Jo hur cylindrarna sitter vet jag, men hur har ni mätt? Har ni mätt i den här ordningen? Högra banken (sett från remskivorna) har 1,3,5,7 Vänsta banken 2,4,6,8 Eller numrerat och mätt så här Höger 1,2,3,4 Vänster 5,6,7,8 Det här är avgörande då det saknas komp på 4 och 6 och om ni mätt enl det första ex. så ligger dessa cylindrar bredvid varandra och skulle då kunna tyda på en blåst topplockspackning mellan dessa cylindrar. Men har ni numrerat och mätt enl det andra ex så ligger dessa dåliga cylindrar i varsin bank och har inget att göra med varandra. När ni gjorde kompprovet var alla stift bortplockade? Leak down beskrivs bla här Redigerad 1 Juli , 2022 av Gelis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 20 April (redigerade) Hej Hoppar in i tråden ,då jag har exakt samma problem ( även samma båt kmw 2100 ) , med volvo penta AQ 231 A, bluddrar vid gaspådrag Mitt komptest ser ut så här: Torr Våt( olja insprutad ca 10 ml) 1. 8,8 8,8 2. 8,8 9,0 3. 8,9 8,9 4. 8,8 9,0 5 8,9 9,0 6. 7,5 9,0 7. 9,0 9,5 8 7,5 9,0 Lättare uppställt; VÄ Banken Hö Banken Torr Våt Torr Våt 8. 7,5 9,0 7. 9,0 9,5 6 7,5 9,0 5 8,9 9,0 4 8,8 9,0 3 8,9 9,9 2 8,8 9,0 1. 8,8 8,8 Med tanke på det som står i tidigare trådar känns det som jag har generellt dåligt komp i motorn. skillnaden i cylinder 6+ 8 ,, kan det tyda på dålig topplockspackning ? Jag har haft de andra tändstiften i vid test tillfället. Jag bytte det vänstra topplocket förra året , då kylkanaler hade rostat sönder , det högra byttes för 3 år sedan (Samma problem) Rotor , fördelarlock , kondensator , tändstift bytta. Vad gör jag innan jag river i sär alltihop igen ! Redigerad 20 April av lenjoh komplettera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 20 April Jag har inte haft full gas , ej varm motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 16 Postad 20 April Om du har utebliven kompression i 2 cylindrar bredvid varandra så är problemet troligen trasig topplockspackning. skulle kunna vara läckande knä så ventiler rostat i cyl 4-6 skulle kunna vara hål i kolvar pga dålig beänsleblandning 1. komptest med full gas och minst 5 kompressioner per test 2. slå i en kapsyl olja genom tändstiftshålet och gör nytt kompression test 3. har du vatten i oljan 4. har du olja i kylvattnet 5.har du övertryck i expansionskärlet Har du något eller alla punkter så skulle jag rekommendera att lyfta toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 687 Postad 20 April Inte troligt med toppl.packning. Då skulle det vara i princip 0 kg. Dock så var ju stiften monterade. Gör om cyl 6-8 med stiften bortplockade. Skulle nog testa varm motor innan du börjar riva. Men i o m det blir bättre ned olja så lutar det åt kolvringar eller slitna cylinderlopp. Men som jag skrev 2022 gör ett leakdown test. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 16 Postad 20 April (redigerade) Hahahah såg inte att det var en gammal tråd som startats igen. Redigerad 20 April av prytz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 16 Postad 20 April För att få tillförlitliga resultat behöver du ge full gas och minst 5 kompressioner per mätning. Och en riktig kompressionsmätare. när du kör motorn, får du övertryck i ventilkåpan då? Så kan det vara kolvringarna som fastnat. sönder rostade knän kan orsaka rostiga ventiler med följd att de inte stänger helt. sönderrostad vattenkanal i topplock kan orsaka sprickor mot förbränningsrummet. har du olja eller vatten läckor utanpå motorn, har du vatten i oljan (oboy färjad olja) lite att kika på innan du river toppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjoh 0 Postad 21 April Hej Tusen tack för svar. Ja det var en gammal tråd, som jag hittade. Oljan ser ren o fin ut , hade ju vatten i den på sensommaren när jag bytt topp , bytte olja 2- ggr för att skölja ut det gamla. Jag hade i olja i cylindrar när jag gjorde testet , ,då fick jag i princip samma resultat i alla cylindrar. Jag tror inte det är något övertryck i ventilkåpan , med det kommer ju lite rök ibland. Motorn är färskvattenkyld, köpte nya knä för några år sedan, så dom känns ganska färska. Bor ju på västkusten, och har en trevägskran för att skölja ut saltet ur motorn efter avslutad körning ( söt vattentank) Fråga : Skall de andra tändstiften sitta i när man gör testet ? För kännedom var tändstiften mycket sotiga när jag tog ut dom , jag har haft loss och isär förgasaren , och gjort rent , fick tbx allt på samma plats , dock vet jag inte riktigt hur de 2 små munstyckena (platta skruvar med fjöderbelasting) skall var inskruvade ! Funkar det att hälla in fotogen i de cylindrar som har dåligt tryck ? ( ev lösa upp kolvringar ? När jag monterade det det begagnade topplocket slipade jag ventilfästen mm, sen vet jag ju inte hur ventiljusteringen blev , - var hos båtreparatören , som snabblärde mig - skruva tills du hör detta ljud / försvinner...... ja ja den startade och gick , kanske inte helt hundra. Ut i kylan, och skall testa lite mer. Återigen tack för alla tips och ev kommande tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 16 Postad 21 April 1. Spelar ingen roll om de andra stiften sitter i 2. ventilspel ställs med bladmått till rätt spel på mekaniska lyftare, på hydrauliska lyftare gör man som din lek lärde dig. 3. Felställd förgasare ger dålig gång och kan orsaka sotning eller brända ventiler beroende på om den går fett eller tunt. Jag skulle nog råda dig att ta hjälp av någon som är lite kunnig på motorer. Det är ganska basic felsökning du behöver göra för att hitta felet. sitter ringarna så är det bara att riva, trasig topppackning så är det bara att riva, dåliga ventiler bara att riva. så börja testa som vi skrivit i tråden så bör du hitta felet. personligen tycker jag det låter som en slut motor på din beskrivning, jag skulle riva topparna och mäta ventiler, kolla packningar, slå i T-sprit i cylindrarna och se om dom är täta. eller bara köra tills det rasar 🫣😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser