Gå till innehåll
måndag 23 juni 2025
mobisma_peter

Kompressionstest VP AQ231A V8 Smallblock Cheva 305

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 
Jag har en KMV 2001 med motor Volvo Penta AQ231A  smallblock v8 cheva 305 

 

Incedent:

Efter sjösättning så gick båten bra på låga varv och när jag försökte plana upp båten över 2000 varv så bluddrar båten eller spikar den. så jag gjorde följande till att börja med att köpa och byta ut. 

  1. Tändstift 
  2. Rotor
  3. Fördelarlock
  4. Tändkablar
  5. Lämnade in förgasaren på rengöring

Testade även följande utan resultat.

  1. Koppla förbi soppaslangen med en trycktank istället för att se att det inte var dålig bensin i tanken. 

 

Nu har jag och en kompis gjort kompressionstest och fick följande resultat. Vad kan vara tänkbara fel? 

Cylinder 6 har 0 kompression och cylinder 4 ytterst lite kompression

 

Tabell efter testet

Cylinder 1 | psi 130 eller  9kg

Cylinder 2 | psi 160 eller 11kg

Cylinder 3 | psi 170 eller 12kg

Cylinder 4 | psi  40 eller  3kg

Cylinder 5 | psi 170 eller 12kg

Cylinder 6 | psi    0 eller   0kg

Cylinder 7 | psi 170 eller 12kg 

Cylinder 8 | psi 170 eller 12kg

 

Jag skulle ju givetvis ha gjort kompressionstestet först :)

 

 

Redigerad av mobisma_peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mobisma_peter:

Cylinder 6 | psi    0 eller   0kg

 

Kan en ventil fastnat i öppet läge ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har 2 cylindrar som är i princip helt utslagna och 1 som är halvbra, 9 kg är på gränsen.

Du behöver göra en leakdown test på dessa 3 cylindrar för att avgöra var felet sitter.

Komptestet ni gjort talar bara om att det är fel, inte var felet sitter.

Nu vet jag inte vilket ordning det är mätt, men är cyl 1-4 ena banken och 5-8 den andra?

Eller är det mätt enl tändföljden?

 

Kan vara vad som helst, ventilfel, kolvringar, sprickor, topplockspackning etc etc.

Visst man kan börja riva av topparna, är ju dit man eventuellt kommer i alla fall.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Gelis och tack för svar så här sitter cylindrarna

8  7

6  5

4  3

2  1

 

Vad innebär en leakdown test hur gör man den?

Tändordningen är följande för den här motorn AQ231A 

1-8-4-3-6-5-7-2 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo hur cylindrarna sitter vet jag, men hur har ni mätt?

 

Har ni mätt i den här ordningen?

Högra banken (sett från remskivorna) har 1,3,5,7

Vänsta banken 2,4,6,8

 

Eller numrerat och mätt så här

Höger 1,2,3,4

Vänster 5,6,7,8

 

Det här är avgörande då det saknas komp på 4 och 6  och om ni mätt enl det första ex. så ligger dessa cylindrar bredvid varandra och skulle då kunna tyda på en blåst topplockspackning mellan dessa cylindrar.

 

Men har ni numrerat och mätt enl det andra ex så ligger dessa dåliga cylindrar i varsin bank och har inget att göra med varandra.

 

När ni gjorde kompprovet var alla stift bortplockade?

 

Leak down beskrivs bla här

 

 

 

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Hoppar in i tråden ,då jag har exakt samma problem ( även samma båt kmw 2100 ) , med volvo penta AQ 231 A, bluddrar vid gaspådrag

 

Mitt komptest ser ut så här:

       Torr      Våt( olja insprutad ca 10 ml)

1.    8,8        8,8

2.    8,8        9,0

3.    8,9        8,9 

4.    8,8       9,0

5     8,9       9,0

6.    7,5       9,0

7.    9,0       9,5

8     7,5      9,0

 

Lättare uppställt;

 

VÄ Banken                                                Hö Banken

 

         Torr             Våt                                          Torr         Våt

8.      7,5                9,0                                    7.    9,0          9,5

6       7,5               9,0                                     5     8,9          9,0

4       8,8                9,0                                    3      8,9         9,9

2       8,8                9,0                                    1.    8,8          8,8

 

Med tanke på det som står i tidigare trådar känns det som jag har generellt dåligt komp i motorn.

skillnaden i cylinder 6+ 8  ,, kan det tyda på dålig topplockspackning ?

 

Jag har haft de andra tändstiften i vid test tillfället.

 

Jag bytte det vänstra topplocket förra året , då kylkanaler hade rostat sönder , det högra byttes för 3 år sedan (Samma problem)

 

Rotor , fördelarlock , kondensator , tändstift bytta.

 

Vad gör jag innan jag river i sär alltihop igen !

 

 

 

Redigerad av lenjoh
komplettera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft full gas , ej varm motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har utebliven kompression i 2 cylindrar bredvid varandra så är problemet troligen trasig topplockspackning.

skulle kunna vara läckande knä så ventiler rostat i cyl 4-6

skulle kunna vara hål i kolvar pga dålig beänsleblandning


1. komptest med full gas och minst 5 kompressioner per test

2. slå i en kapsyl olja genom tändstiftshålet och gör nytt kompression test

3. har du vatten i oljan

4. har du olja i kylvattnet 

5.har du övertryck i expansionskärlet


Har du något eller alla punkter så skulle jag rekommendera att lyfta toppen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte troligt med toppl.packning. Då skulle det vara i princip 0 kg. Dock så var ju stiften monterade. Gör om cyl 6-8 med stiften bortplockade.
Skulle nog testa varm motor innan du börjar riva. 
Men i o m det blir bättre ned olja så lutar det åt kolvringar eller slitna cylinderlopp.
Men som jag skrev 2022 gör ett leakdown test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hahahah

såg inte att det var en gammal tråd som startats igen.

Redigerad av prytz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att  få tillförlitliga resultat behöver du ge full gas och minst 5 kompressioner per mätning. Och en riktig kompressionsmätare.

 

när du kör motorn, får du övertryck i ventilkåpan då? Så kan det vara kolvringarna som fastnat.

 

sönder rostade knän kan orsaka rostiga ventiler med följd att de inte stänger helt.

 

sönderrostad vattenkanal i topplock kan orsaka sprickor mot förbränningsrummet.

 

har du olja eller vatten läckor utanpå motorn, har du vatten i oljan (oboy färjad olja)

 

lite att kika på innan du river toppen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tusen tack för svar.

 

Ja det var en gammal tråd, som jag hittade.

 

Oljan ser ren o fin ut , hade ju vatten i den på sensommaren när jag bytt topp , bytte olja 2- ggr för att skölja ut det gamla.

 

Jag hade i olja i cylindrar när jag gjorde testet , ,då fick jag i princip samma resultat i alla cylindrar.

Jag tror inte det är något övertryck i ventilkåpan , med det kommer ju lite rök ibland.

Motorn är färskvattenkyld, köpte nya knä för några år sedan, så dom känns ganska färska.

 

Bor ju på västkusten, och har en trevägskran för att skölja ut saltet ur motorn efter avslutad körning ( söt vattentank)

 

Fråga :

Skall de andra tändstiften sitta i när man gör testet ?

För kännedom var tändstiften mycket sotiga när jag tog ut dom , jag har haft loss och isär förgasaren , och gjort rent , fick tbx allt på samma plats , dock vet jag inte riktigt hur de  2 små munstyckena (platta skruvar med fjöderbelasting) skall var inskruvade !

 

Funkar det att hälla in fotogen i de cylindrar som har dåligt tryck ? ( ev lösa upp kolvringar ?

 

När jag monterade det det begagnade topplocket slipade jag ventilfästen mm, sen vet jag ju inte hur ventiljusteringen blev ,

- var hos båtreparatören , som snabblärde mig - skruva tills du hör detta ljud / försvinner...... ja ja den startade och gick , kanske inte helt hundra.

 

Ut i kylan, och skall testa lite mer.

 

Återigen tack för alla tips och ev kommande tips 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Spelar ingen roll om de andra stiften sitter i

2. ventilspel ställs med bladmått till rätt spel på mekaniska lyftare, på hydrauliska lyftare gör man som din lek lärde dig.

3. Felställd förgasare ger dålig gång och kan orsaka sotning eller brända ventiler beroende på om den går fett eller tunt.

 

Jag skulle nog råda dig att ta hjälp av någon som är lite kunnig på motorer. Det är ganska basic felsökning du behöver göra för att hitta felet.

sitter ringarna så är det bara att riva, trasig topppackning så är det bara att riva, dåliga ventiler bara att riva.

 

så börja testa som vi skrivit i tråden så bör du hitta felet.

personligen tycker jag det låter som en slut motor på din beskrivning, jag skulle riva topparna och mäta ventiler, kolla packningar, slå i T-sprit i cylindrarna och se om dom är täta.

eller bara köra tills det rasar 🫣😉
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...