Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
uk85

Förtöja med pålar själv

Rekommendera Poster

Hej forumet,

 

Ny båtplats för i år med pålar i aktern. Har tamp redo att plocka upp på dessa men osäker på hur jag klarar av att lägga till själv. Har en 6m hyttbåt där fören driver iväg med vinden så fort man slår av gasen. Hur hade ni gjort?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan väl spänna upp tampar mellan pålarna och bryggan som du tar hjälp av när du lägger till

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag hade en plats med pålar och strömt motvatten, riggade jag typ två korsade linor efter samma modell som de vita på bilden. Bara att köra sakta rakt emot bryggan. Fören hamnar där den ska vara. 

Driver marginellt åt sidan. 

 

Nån jag pratade med om detta, aktiverade dessutom autopiloten och lät växeln ligga på frammåt, på lägsta gas.

Har dock inte själv testat detta. 

Måste bara prova när jag kommer till båten nästa gång! 

 

 

 

 

IMG_20220608_215246.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns flera varianter.

 

Personligen har jag en lina på varje sida mellan stolpe och brygga där jag även satt fast en ögla (prusik) där jag knyter fast mina aktertampar. Vid tilläggning kör jag in mellan stolparna, drar mig fram till bryggan, om jag inte vil köra in, och lägger på förtamparna lite tillfälligt. 

 

När förtamparna sitter fast går jag bak, lossar ena aktertampen och gör fast aktern. Jag har alltid korsade aktertampar.

 

 

 

Andra människor brukar ha en eller två tunnare guide-linor som dom fäster med block, eller schackel, i linan mellan stolpe och brygga, som dom hänger på i fören så fort båten når stolparna. Sen är det bara att köra sakta framåt, då båten inte kan driva i sidled, och lägga på aktertamparna.

 

 

aktertamp-prusik.png

Redigerad av Jernhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga guidelinor, men den ena grannen har nyss satt upp en, den har jag fastnat i några gånger redan... har tidigare haft guidelinor, tycker väl att dom både kan vara till hjälp och till visst besvär.

Hyttbåt, 9,5 m läng, 3,1 m bred, platsen är 3,2 m bred.

Jag har akterlinorna upphängda på stolparna, om vinden är fördelaktig går jag med styrfart in mellan stolparna, Nästan alltid tar avbärarlisten i en av stolparna, svårt att inte gå emot dessa med endast 5 cm marginal på varje sida. Inga fendertar hänger ute, dom får inte plats. Små korta pulser med bogpropellern, jag står då på sb däck och manövrerar båten. Jag tar ner sb akterlina när båten passerar stolpen, försöker att låta båten ligga stilla halvvägs in på platsen, går då runt till bb-sidan och lyfter ned bb-linan, båda akterlinorna som är rätt så långa ligger nu lösa på akterdäck. Hänger ut en fendert på varje sida.

Kör sakta framåt, om jag har tur är båda grannarna "hemma" då stabiliseras båten i sidled, om inte grannbåtarna ligger där sätter jag peket i bryggan och kör sakta framåt.

Nu går jag fram på fördäck och tar hem förtamparna som ligger i bryggans kant, lägger fast dessa, stänger av motorn och lägger fast akterlinorna, hänger ut resterande fendertar, sedan en justering av akterlinorna.

 

Jag har problem om jag får nv vind, alltså vinden i sidan, men dessa problem börjar redan innan när båten befinner sig mellan bryggorna. Då försöker jag att lägga båten vinkelrätt med bryggan, låter den driva med vinden med stöd av bogpropellern, tills peket är i jämnhöjd med grannens båt, då gör jag en framåtstöt med motorn, i nio fall av tio kommer då båten rätt, men det gäller att styra upp aktern, eftersom jag inte har någon häckpropeller, styrs aktern upp lättast genom att vrida drevet mot vinden och backa litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en både bred och lång plats. 

 

Jag går in mellan pålarna och stannar så att båtens tyngdpunkt hamnar mellan pålarna. Sen ligger båten ganska säkert när vinden trycker den mot pålen.
 

Går fram (!) och hämtar akterlinorna som hänger på pålarna och gör fast.

 

En liten knuff från pålen, sen tuffar jag framåt. Ligger med växel i och går fram och tar förtamparna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...