Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
50sman

Newbee fråga - Dra om all el i båten

Rekommendera Poster

Nu under våren har jag kört mycket TLC med båten jag köpte i slutet av förra säsongen. Nu har jag kommit till elen. Jag är "torsk" när det gäller el men t.o.m jag ser att det ser inte bra ut. Bak vid batteriet så är det blandad kompott med olika kablar, bl.a en lampkabel som fungerar som matning till 12V uttag i fören, och olika "skarvlösningar".

Vid förarplatsen innanför foot well så var det ett råttbo.

Jag skall komplettera båten förutom det som redan finns (plotter, lanternor och 12V uttag) med : ekolod, 4 st LED ljuskällor, stereo, USB uttag, luftpump, sugpump,  och kyl/frys.

Tänkte komplettera med ett förbrukarbatteri med ett skiljerelä. Till det koppla en solpanel (med medföljande regulator):

Nu ser det ut så här i aktern:IMG_20220522_190549.thumb.jpg.ba3b00ef6c2f6c776a9d65e1e59764ef.jpg

 

IMG_20220522_190557.thumb.jpg.a067cf667ff0e9b3690fea8e9dd58149.jpg

 

Jag har ritat upp ett förslag nedan. Ser det rätt ut?

 

Tacksam för input:

 

Elschema_Askeladden.JPG.3e4285a48dda4443dd8d0685edddca2b.JPG

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några snabba kommentarer;

1. Sätt dit huvudbrytare på start- och förbrukningssida.  (Länspump kopplas innan brytare).

2. 4,5 mm2 från solcellen. Hur många watt är den på? Regulator och säkring behövs också.

3. Fram är det nog bara eluttaget och stereon som behöver 2,5 mm2.

4. Skall du säkring på skiljerelät behövs inte 120A. Och du skall i så fall ha det på båda sidor.

5. Säkring på 120A samt 16 mm2 på plus till förbrukarna är för mycket. Hur mycket drar dina förbrukare?

6. Är det 25 mm2 idag till motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en kylbox i ”Förbrukare aktern”. Bör ha mer än 2,5 mm2. Hur mycket mer beror på avståndet till batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

Några snabba kommentarer;

1. Sätt dit huvudbrytare på start- och förbrukningssida.  (Länspump kopplas innan brytare).

2. 4,5 mm2 från solcellen. Hur många watt är den på? Regulator och säkring behövs också.

3. Fram är det nog bara eluttaget och stereon som behöver 2,5 mm2.

4. Skall du säkring på skiljerelät behövs inte 120A. Och du skall i så fall ha det på båda sidor.

5. Säkring på 120A samt 16 mm2 på plus till förbrukarna är för mycket. Hur mycket drar dina förbrukare?

6. Är det 25 mm2 idag till motorn?

Tackar för svaret. Alltid uppskattat :)

 

1. Har redan en på startsidan. Menar du att jag skall sätta en till fast på förbrukarsidan?

2. 50W. Den har en PWM regulator. Vilken säkring? Räcker 2,5 mm2?

3. OK. De öviga mindre då antar jag :)

4. Det är vad som står i manualen och de har bara en på ena sidan.

5. När jag har räknat hamnar jag på totalt 38A. Det är dock om jag kör allt samtidigt vilket jag inte gör. Stereo när jag "bryggseglar" med fam men då är plotter/ekolod/syrepump och vattenpump avstängd osv. När jag kör är plotter/ekolod/syrepump/USB (ladda VHF) igång osv. Så jag antar att den genomsnittliga är lägre. OM jag förstår det hela rätt så är det kabeln man vill säkra så då är det väl 38A som gäller som max förbrukning. Sedan så vill jag ha lite "kapacitet" över för framtiden. Så 10mm2 till förbrukarna med en 60A??

6. Svar ja. 25mm2.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Ser ut som en kylbox i ”Förbrukare aktern”. Bör ha mer än 2,5 mm2. Hur mycket mer beror på avståndet till batterierna.

Svar ja. Det är en kyl/frysbox som enbart används när jag är ute. Jag fiskar 95% av tiden och 5% "familjeaktivitet". Syftet är att kunna kyla ned/"frysa" fileerna så fort som möjligt. Jag har tröttnat på ismaskinen hemma och allt "släpande" av is.

Avstånd blir max 3 m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så för tydlighetens skull så används bara förbrukarna när jag är i båten och med olika "profiler" beroende på "aktiviteten".

 

Har 3 olika:

1. Fiske (ibland med övernattning)

2. "Familjeaktiviter". Sker bara när det är sol och varmt :)

3. Bryggsegling. Sker oftast i samband på kvällen med "Familjeaktiviteter" :)

 

Båten är en 5.15 Askeladden "DC" så kanske det är "overkill" med förbrukarbatteri. Dock är mitt huvudsyfte och grundtanke med det hela är att ha ett backupbatteri utifall startbatteriet inte vill. Då jag fiskar i Öresund (mest) vill man inte ligga i vägen eller driva in mot farleder pga av batteritorsk.

Så jag tänkte att om jag skaffar ett "backup" batteri - varför inte nyttja det smartare.

Eldragning gör jag oavsett :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev 50sman:

Det är en kyl/frysbox

Gå upp till 6 mm2 och se till så att kontakterna klarar strömmarna. Många kyl/frysar levereras med alltför klena kontakter och larmar för dålig spänning när de kopplas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev 50sman:

Tackar för svaret. Alltid uppskattat :)

 

1. Har redan en på startsidan. Menar du att jag skall sätta en till fast på förbrukarsidan?

2. 50W. Den har en PWM regulator. Vilken säkring? Räcker 2,5 mm2?

3. OK. De öviga mindre då antar jag :)

4. Det är vad som står i manualen och de har bara en på ena sidan.

5. När jag har räknat hamnar jag på totalt 38A. Det är dock om jag kör allt samtidigt vilket jag inte gör. Stereo när jag "bryggseglar" med fam men då är plotter/ekolod/syrepump och vattenpump avstängd osv. När jag kör är plotter/ekolod/syrepump/USB (ladda VHF) igång osv. Så jag antar att den genomsnittliga är lägre. OM jag förstår det hela rätt så är det kabeln man vill säkra så då är det väl 38A som gäller som max förbrukning. Sedan så vill jag ha lite "kapacitet" över för framtiden. Så 10mm2 till förbrukarna med en 60A??

6. Svar ja. 25mm2.

 

 

1. Ja

2. 2,5 mm2 räcker långt. Sätt 10A säkring mellan regulator och batteri.

3. 1,5 mm2 på övriga.

4. Verkar märkligt. Sätt på båda sidor. Jag har inte på någon sida, se bild nedan på mitt relä, DVSR från BEP.

BlueSea rekommenderar säkring (90-100A, 16 mm2, laddningsström upp till 65A) på båda sidor så det är lite olika mellan fabrikaten.

5. Borde bli bra.

 

image.png.82e0e510eefcaf25b22ab76b98230d88.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...