Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ParL

Ankarlina

Rekommendera Poster

Nybliven båtägare, så nybörjarfråga.

 

Enligt allt jag läst bör man ha 4-6 gånger djupet som ankarlina/kedja. För tämligen resonabla summor hittar man 40 m rullar av ankarlina, men så bort man skall handla per meter verkar priset gå upp rejält, typ 100% dyrare. Där jag skall segla är det bitvis kuperad terräng på botten, och då vill jag ha möjligheten att ankra en bit ut, men då hamnar man ibland på 10 m eller mer. Så alternativen verkar vara betala 500 kr för 40 x14 mm (2 ton Amigo 23), 1500 för 60 m av vad som verkar vara samma lina. Finns det ett rimligt tredje alternativ? Jag har övervägt att göra en överdrivet lång splits och få 80 m (okej 75+ m om jag gör en långsplits). Inget ankarspel, så av den anledningen är inte en splits utesluten.

 

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur lång linan behöver vara i förhållande till djupet är inte alls så enkelt som 4-6 gånger. T ex är det viktigare med fler gånger djupet om du svajankrar jämfört med om det är ett akterankare där du är förtöjd mot land i fören, särskilt om det är ett ankare som "tål" brantare vinkel.

Dessutom är det djupberoende. Ju grundare, desto längre lina i förhållande till djupet. Har dels att göra med att linans förmåga att sträcka sig, i absolut mått, är en faktor av linans längd. Att ankra med 3:1 på tre meters djup skulle bara ge 9-10 meter lina, medan 3:1 på 20 meters djup ger runt 60 meter lina - med sex gånger större förmåga att absorbera ryck. Även en kätting har en viss förmåga att absorbera ryck genom egenvikten, så länge vind/ström inte gör att den är nästan spänd rak till att börja med, och här är det främst att vikten blir rätt stor om kättingen är lång.

I ditt fall skulle du kunna skaffa 10 m kätting och sätta mellan linan och ankaret. Då får du 50 meter, plus fördelarna med kätting närmast botten (mindre risk för trassel och skav).
 

Redigerad av raol
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...