Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
babayako

Strömbrytare & isolator

Rekommendera Poster

Halloj,

 

Håller på att uppdatera min batteribank, där jag också lägger till en isolator & ny strömbrytare.

 

Dessa produkter inhandlas:

Brytare & Isolator

 

Jag är dock lite konfunderad om jag behöver 2 st strömbrytare, en för start & en till förbrukning.

Eller räcker det med en brytare, med tanke på isolatorn? Har försökt googla en del, men hittar blandade svar.

 

Uppskattar hjälpen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev babayako:

om jag behöver 2 st strömbrytare, en för start & en till förbrukning.

Ja, finns goda skäl för det. Tror det tom finns regler som säger att om man gör om, helt eller delvis, elsystemet så SKA det finnas en strömbrytare (batterifrånskiljare heter det och det kommer @Georg_Ohm snart att påtala om jag inte själv gör det) för varje krets (samt till en del andra saker som ankarspel, bogpropeller eller liknande som du kanske inte har).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev babayako:

Halloj,

 

Håller på att uppdatera min batteribank, där jag också lägger till en isolator & ny strömbrytare.

 

Dessa produkter inhandlas:

Brytare & Isolator

 

Jag är dock lite konfunderad om jag behöver 2 st strömbrytare, en för start & en till förbrukning.

Eller räcker det med en brytare, med tanke på isolatorn? Har försökt googla en del, men hittar blandade svar.

 

Uppskattar hjälpen :)

Det var ju dyra grejer du köpt, men säkert bra.

Du hade kunnat spara en dryg tusenlapp om du istället valt Biltemas skiljerelä.

1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, finns goda skäl för det. Tror det tom finns regler som säger att om man gör om, helt eller delvis, elsystemet så SKA det finnas en strömbrytare (batterifrånskiljare heter det och det kommer @Georg_Ohm snart att påtala om jag inte själv gör det) för varje krets (samt till en del andra saker som ankarspel, bogpropeller eller liknande som du kanske inte har).

Tja… det heter numera så… ibland iallafall, jag ser att båda benämningarna florerar. Men det beror nu på hur man ser på det där med ett ”halvfullt glas eller ett halvtomt glas” Om man skall bryta eller avskilja någonting, det är ju samma sak. Det kan ju ha med någon översättningen från något annat språk att göra också, vem vet.

 

Men, inte behövs väl separata brytare/avskiljare till ankarspel och bogpropellrar, dom är ju brutna/avskiljda i startkretsen… klart man kan ju bränna fast kontakterna i dessa två storförbrukares kontaktorer/relän… vilket ord som man nu skall använda, (stort relä som tål höga strömmar = kontaktor??).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev babayako:

Dessa produkter inhandlas:

Brytare & Isolator

Isolatorn är ett - enligt mig - typiskt exempel på en ingenjörslösning där man överarbetat ett snarast icke-problem. Man har velat få till en diodfördelare som inte har spänningsfall, men samtidigt anser man det kan bli problem att generatorn i värsta fall inte "ser" någon spänning och då kanske inte startar. Märkligt att inte varenda diodfördelare då har detta problem (men det kan däremot finnas om man ansluter en smart batteriladdare på generatorns plats).

Det har man fått lösa med en extra styrspänning som skall kopplas till "tändningen", och kallar det "Energizing".

Den egentliga sanningen till brytaren är nog istället att denna burk med aktiv elektronik drar en del egenström för att bl.a. styra ut MOSFET-transistorerna tillräckligt. Dvs det är nog Isolatorn själv som behöver en matningsspänning som bryts bort vid avstängd motor för att inte dränera batterierna. Någon egenförbrukning är dock inte angiven, vilket brukar betyda att man inte vill skylta med det....

 

Jag förundras över hur båtägarnas plånbok och det kritiska tänkandet ofta bara försvinner så fort det står något "fint" (som t ex Skyllermarks eller Victron) på prylarna.

Även huvudbrytarfunktionen kan du få billigare på annat håll.

 

Som redan föreslagits - använd ett simpelt spänningsavkännande relä, som gör samma sak till en bråkdel av priset. Och dessutom går att begripa sig på om något inte fungerar. Keep it simple !

 

15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men, inte behövs väl separata brytare/avskiljare till ankarspel och bogpropellrar, dom är ju brutna/avskiljda i startkretsen… klart man kan ju bränna fast kontakterna i dessa två storförbrukares kontaktorer/relän…

Jo, dessa bör ha separata avskiljare. Antingen via automatsäkring som går att manövrera manuellt, eller en egen huvudbrytare. Just av skälen som nämns - en ihopbränd kontaktor (händer faktiskt) eller om "bara" en strömbrytare hängt sig så skall man kunna få stopp på bogisen utan att behöva bli strandsatt i en spänningslös båt genom att man tvingades ta huvudbrytaren.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många tips!

 

Ska undersöka vidare, isolator verkar ju rätt onödigt iaf. Man inbillar sig att pris speglar kvalitet, kanske inte..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt har Victron väldigt bra kvalitet på sina prylar så givet att man behöver en viss funktion så får man något som fungerar väldigt bra. Sedan kan det väl som alltid, att det finns någon pryl som är mer tveksam huruvida den verkligen behövs och kanske är isolatorn överarbetad, kanske inte...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev babayako:

Tack för många tips!

 

Ska undersöka vidare, isolator verkar ju rätt onödigt iaf. Man inbillar sig att pris speglar kvalitet, kanske inte..

Javisst, så tror nog många. I många fall är det väl också sant men inte alltid.

Som @IngemarE redan har varit inne på så är det en suverän teknisk lösning på ett problem som knappast existerar, något jag (och fler) kallar för en Citroën-lösning. Lämna tillbaka denna onödigt avancerade dubbeldiod och köp istället Biltemas skiljerelä, vi är flera på detta forum som har goda erfarenheter av denna grej.

1 timme sedan skrev ABC:

Rent generellt har Victron väldigt bra kvalitet på sina prylar så givet att man behöver en viss funktion så får man något som fungerar väldigt bra. Sedan kan det väl som alltid, att det finns någon pryl som är mer tveksam huruvida den verkligen behövs och kanske är isolatorn överarbetad, kanske inte...

Precis! Men det är nog ändå litet att skjuta över målet. 
Det gäller att ha enkla raka kopplingar i  båtens elsystem som man kan felsöka och reparera till sjöss! 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...