Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
douakh

Ozonmaskin

Rekommendera Poster

Hej allesammans på MG!

 

Jag har läst härpå forumet att en del använt sig av ozonmaskin i båtarna för att bli av med odörer o dyl.

Tidigare har jag för mig att jag läst att materialet runt elkablar kan ta skada genom att bli spröda. Stämmer det?

 

Finns det risker att något i båten tar skada av att man kör en ozonmaskin?

 

Tacksam för kunniga svar i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så är ozon skadligt för dina lungor så se till att inte vara i båten då du kör ozon och vänta några timmar efter du slutat innan du går in i båten. Man kan förstås öppna och vädra för att snabbare få ut ozonet. Det är en tung gas så ozonet faller ned till botten av båten, så sätt slangen hög upp så att ozonet kan fördela sig över en större yta. Jag har en enklare ozonapparat som köptes på eBay för några hundralappar och den producerar inte så mycket ozon att något kan ta skada. Det finns kraftigare aggregat som t ex används för att sanera fuktskadade hus, och då kanske det finns risk för skador på t ex gummilister och plast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @Carl_XII skriver så finns det många olika ozongeneratorer och med olika styrka. Dock redovisas inte alla styrkor på samma sätt så det kan vara svårt att jämföra.

Jag köpte två olika små maskiner på Kjelle för att försöka komma åt lukten i ett sommarhus. Funkade bara sådär för efter att den större hade stått på i 12 timmar var det ok lukt i ett rum men lukten kom snart tillbaka. Har kört den lite längre tider också och effekten är marginell på lite längre sikt, tex i ett vardagsrum på ca 25 m2 i sommarhuset.

Köpte för ett par år sedan en betydligt kraftigare maskin som får jobba ett dygn i tre olika delar var av huset. Det gav effekt och huset luktade även nästa vår betydligt bättre. 
Ska man ha en maskin för en liten båt utan speciellt svår lukt skulle jag testa med den större av Kjelles maskiner och köra kanske 5-6 timmar första gången för att se om det ger resultat. Risken för förstörda textilier och annat är med den maskinen inte speciellt stor bedömer jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...