Jump to content
Tuesday 05 July 2022
Sign in to follow this  
Genvagen

Mercury 2004 kablage

Recommended Posts

Jag behöver er hjälp.

jag har installerat en Mercury 4-takt från 2004 tillsammans med ett nytt reglage.

Jag undrar hur jag ska koppla in min varv- och tiltmätare.

Motorn levererar en 8-polig kontakt, till den finns en adapter mot 14-pol. En 14-polig kabel går till det nya reglaget.

Reglaget funkar bra, motor och tilt funkar.

Från reglaget kommer en koppling som jag tror är Smartcraft och några extra kablar.

Hur kopplar jag in min tilt- och varvräknare?

Har denna motor full Smartcraft så att jag kan skaffa smartare mätare?

Alla tips välkomna.

2E048CFD-D420-42AC-9E38-ADB04E24A708.jpeg

A2887392-6A15-4FCD-8009-7AFD2E31C202.jpeg

9C4F5CD6-160C-4F0C-A7ED-C11930AE1D7D.jpeg

Edited by Genvagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huvudfrågan är hur jag enklast kopplar in mina mätare. Kan jag ta några av de lösa kablarna vid reglaget, eller behöver jag använda några från Smastcraftkontakten vid reglaget?

Vilka?

 

Bild 1 En befintlig kontakt i motorn

bild 2 En 4-polig kontakt från nya reglaget, som möter en adapter 14 till 8-pol.

Bild 3 Motorns 8-poliga kontakt ansluten till adapter enligt ovan.

Bild 4 Två överblivna kablar vid den 8-poliga adaptern.

 

 

301F995C-9832-4F5E-9DCC-74FF73598BFF.jpeg

A344568D-651B-48DD-8C3C-B15CE3E7F6B0.jpeg

00BC22D7-9AD5-49ED-AA93-CF4858DB2ECB.jpeg

EA7EE882-35D5-4DF4-9542-F7DC0A5C4960.jpeg

Edited by Genvagen

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Genvagen:

Huvudfrågan är hur jag enklast kopplar in mina mätare. Kan jag ta några av de lösa kablarna vid reglaget, eller behöver jag använda några från Smastcraftkontakten vid reglaget?

Vilka?

 

Bild 1 En befintlig kontakt i motorn

bild 2 En 4-polig kontakt från nya reglaget, som möter en adapter 14 till 8-pol.

Bild 3 Motorns 8-poliga kontakt ansluten till adapter enligt ovan.

Bild 4 Två överblivna kablar vid den 8-poliga adaptern.

 

 

301F995C-9832-4F5E-9DCC-74FF73598BFF.jpeg

A344568D-651B-48DD-8C3C-B15CE3E7F6B0.jpeg

00BC22D7-9AD5-49ED-AA93-CF4858DB2ECB.jpeg

EA7EE882-35D5-4DF4-9542-F7DC0A5C4960.jpeg

Jag tycker jag ser en smartcraft koppling. Är det EFI?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska vara en 115 EFI.

Jag har en SC-kontakt vid reglaget. Men reglaget är nytt och motorn 2004 med en 8-pol ut.

Vad innebär det för mina inkopplingsmöjligheter av ny resp gammal mätare?

Edited by Genvagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en Mercury 2004 efi som jag googlat detta för. Jag kom fram till att min motor inte var smartcraft kompatibel. Finns både och från 2004, man får kolla på serienumret. En del har, en del har inte. Min hade inte :(

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu närmar det sig.

Köpte en 84-892990T01 Analog Gauge Harness 14 Pin Non DTS som gör att kontakten vid reglaget nu bör kunna kopplas ihop med mina alaloga instrument.

Men det blir ju alltid en massa lösa kopplingar över. Har ni några förslag var de ska kopplas in, eller vad jag gör med dessa?

 

0CAB36E2-8C6A-46BD-8F99-09A1864D4111.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hakar på min gamla tråd igen.

Kablaget funkar hyfsat med 14/8-poladapter.

Jag undrar om nån har tips på varför summern inte funkar?

Inte heller trimmätaren rör sig, men där gissar jag att motorn kan vara boven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mät trimmätaren så den fungerar.Summern tjuter ju bara vid larm om du vill testa får du ju kortsluta någon givare o då skall det tjuta.nu ser jag på bilden du har brun o brunvit kabel i motorn dom går till trimgivarn koppla ihop dom å se om du får utslag på trimmätarn.Mvh Tutte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Tutte

Ska mäta och testa lite efter dina tips m trimmätaren.

ska inte summern låta innan man startar motorn, för att bekräfta att den funkar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej summer låter inte på tändning

Mvh Tutte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har kablar som jag gissar ska till mätare eller lampindikeringar för temp och olja.

mån som vet vilken signal jag kan förvänta mig i dessa?

som tidigare skrivet så är det en motor med 8-polig kontakt, adapter till 14pol och en del lösa tåtar vid mätarna.

Jag hoppas att kunna koppla in några varningslampor och undrar nu om signalen från motorn vid larm kommer vara +12v , jordat eller något annat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-07 vid 07:08 skrev Genvagen:

Tack Tutte

Ska mäta och testa lite efter dina tips m trimmätaren.

ska inte summern låta innan man startar motorn, för att bekräfta att den funkar?

Ja det ska den. Fast det det beror hur de manar. När du vrider någon från off till till, då ska den låta. Den ska inte låta när startmotorn går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu låter inte summern alls.

Reglaget är nytt, motorn är äldre.

Det mesta funkar felfritt. Så när som på trimmätaren och summer då..

Alla tips mottages tacksamt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

prövade du att koppla ihop brun o brunvit vid motorn för trimmätaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

#tutte Jag har inte lyckats fixa m trimmätaren ännu. Lite bökigare eftersom båten ligger i vattnet. Men vi kommer dit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy