Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Genvagen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Genvagen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Craycoat Bensinen bör inte vara något problem. Tanken ser fin ut och bensinen är ny. om inga andra tips trillar in så försöker jag kolla stiften. De bör ha bytts vid service för ett år sedan.
  2. Hej Jag har en fyrtakt Yamaha F100 från 2017. Den har funkat bra och är servad enligt plan. Senaste turen så gick den dåligt när jag drog på. Kändes som att den tappat en cylinder eller inte fick soppa. När jag drar ner till 2000 varv så går den finfint. Även lägre än 2000, nära tomgång går den ojämnt.Körde nån distans för att testa. Samma resultat hela turen. Jag har testat att flöda på soppa med blåsan, men det gjorde inget bättre. Ingen övrig felsökning. Bensinfiltren är bytta rätt nyligen, men jag har inte testat att byta eller rengöra i samband med detta. Om den går bra på 2000 varv med varken mer eller mindre så känns det ju som att nån bensin kommer fram iaf. Jag är inte speciellt kunnig på motorer.. Vilka är era bästa tips?
  3. #tutte Jag har inte lyckats fixa m trimmätaren ännu. Lite bökigare eftersom båten ligger i vattnet. Men vi kommer dit.
  4. Nu låter inte summern alls. Reglaget är nytt, motorn är äldre. Det mesta funkar felfritt. Så när som på trimmätaren och summer då.. Alla tips mottages tacksamt.
  5. Hej Jag har kablar som jag gissar ska till mätare eller lampindikeringar för temp och olja. mån som vet vilken signal jag kan förvänta mig i dessa? som tidigare skrivet så är det en motor med 8-polig kontakt, adapter till 14pol och en del lösa tåtar vid mätarna. Jag hoppas att kunna koppla in några varningslampor och undrar nu om signalen från motorn vid larm kommer vara +12v , jordat eller något annat?
  6. Tack Tutte Ska mäta och testa lite efter dina tips m trimmätaren. ska inte summern låta innan man startar motorn, för att bekräfta att den funkar?
  7. Hakar på min gamla tråd igen. Kablaget funkar hyfsat med 14/8-poladapter. Jag undrar om nån har tips på varför summern inte funkar? Inte heller trimmätaren rör sig, men där gissar jag att motorn kan vara boven.
  8. Nu närmar det sig. Köpte en 84-892990T01 Analog Gauge Harness 14 Pin Non DTS som gör att kontakten vid reglaget nu bör kunna kopplas ihop med mina alaloga instrument. Men det blir ju alltid en massa lösa kopplingar över. Har ni några förslag var de ska kopplas in, eller vad jag gör med dessa?
  9. Kanske har jag delvis ett svar till mig själv. hittade denna som jag hoppas gör att jag kan ansluta mina analoga mätare. https://www.marinshopen.se/product/kabel-adepter-14-pin-1674306 Funkar det tror ni? Och finns det en chans att istället få igång SC-mätare från denna motor?
  10. Det ska vara en 115 EFI. Jag har en SC-kontakt vid reglaget. Men reglaget är nytt och motorn 2004 med en 8-pol ut. Vad innebär det för mina inkopplingsmöjligheter av ny resp gammal mätare?
  11. Huvudfrågan är hur jag enklast kopplar in mina mätare. Kan jag ta några av de lösa kablarna vid reglaget, eller behöver jag använda några från Smastcraftkontakten vid reglaget? Vilka? Bild 1 En befintlig kontakt i motorn bild 2 En 4-polig kontakt från nya reglaget, som möter en adapter 14 till 8-pol. Bild 3 Motorns 8-poliga kontakt ansluten till adapter enligt ovan. Bild 4 Två överblivna kablar vid den 8-poliga adaptern.
  12. Jag behöver er hjälp. jag har installerat en Mercury 4-takt från 2004 tillsammans med ett nytt reglage. Jag undrar hur jag ska koppla in min varv- och tiltmätare. Motorn levererar en 8-polig kontakt, till den finns en adapter mot 14-pol. En 14-polig kabel går till det nya reglaget. Reglaget funkar bra, motor och tilt funkar. Från reglaget kommer en koppling som jag tror är Smartcraft och några extra kablar. Hur kopplar jag in min tilt- och varvräknare? Har denna motor full Smartcraft så att jag kan skaffa smartare mätare? Alla tips välkomna.
×
×
  • Skapa nytt...