Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Softtop - Sunroof på kabinbåt

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag undrar om någon här har koll på ifall den typ av soltak som bland annat sitter i Axorpars kabinbåtar, Nordkapps nya 800c är en färdig produkt som går att köpa från någon av deras underleveranrörer ? 

 

Se bild för referens

 

Det skulle nämligen vara en fin upgrade av min egen hyttbåt (troligen inte heller gratis)..

 

 

axopar-37-sun-top-39370100173054676654505456544567x.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med allra största sannolikhet ingen standardprodukt utan beställd från en underleverantör. anpassad i mått, färg och material efter deras specifikation.

 

Ofta går sådana saker inte att köpa från underleverantörerna, då de via avtal förbinder sig att bara sälja denna till varvet (som ju äger specifikationen). Så om du vill ha en sådan så är nog tyvärr enda möjligheten att gå via varvet och få pris på det som "reservdel". Ett troligen ganska absurt pris....

 

Har liknande lösning som kapelltak på mitt akterdäck (Skilsö 35), och det är en motordriven historia som båtvarvet (Viknes) köper in, måttsatt efter båtmodellen den skall sitta på (minns inte underleverantörens namn).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en kapellmakare knåpa ihop något liknande tro? Men då blir det nog inte motordrivet utan vanliga jobbiga knappar.

 

Funderade även på det finns något slags färdigt skjuttak som kunde vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att de undelev. som gör dessa till tex Axopar m.f kan göra dessa enligt en specifika mått. Kostsamt kan det nog bli dock ifall man bara ska ja ett exemplar.. 

 

det ju i princip en alu- ram med en gardin i. Så det borde vara lättare att måttpassa än varianter i glas.

 

fick tips från Nordkapp om Ertec så det skall jag kolla upp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

fick tips från Nordkapp om Ertec så det skall jag kolla upp 

Ertec gör speciallösningar i glas, glasluckor o.s.v. Levererar till flera båtvarv. Vet dock inte om de gör med kapell, men fråga kan man ju alltid. Om de sedan säljer till privatpersoner är ju en annan fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...