Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
williamsparon

Tilt strular - Yamaha F115 (2012)

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Hoppas på goda råd från den samlade kunskapsbanken. Jag har en en Yamaha F115 (2021) där tilten börjat strula. Fick upp den när det var dags för båtupptagning men när jag sedan skulle få ner den så klickade det bara.

Det finns säkert ett gäng delar som kan vara trasiga men hoppas på att någon kan komma med råd hur jag bäst går vidare. Byte av relä eller motorn nere vid tilten?

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 2021 så är det väl bara att ringa verkstaden så får dom fixa det på garantin. Annars är trasigt relä oftast orsaken, har själv bytt på 2st Yamahamotorer genom åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev williamsparon:

Hej, 

 

Hoppas på goda råd från den samlade kunskapsbanken. Jag har en en Yamaha F115 (2021) där tilten börjat strula. Fick upp den när det var dags för båtupptagning men när jag sedan skulle få ner den så klickade det bara.

Det finns säkert ett gäng delar som kan vara trasiga men hoppas på att någon kan komma med råd hur jag bäst går vidare. Byte av relä eller motorn nere vid tilten?

 

Tacksam för svar

Hej, prova att sänka ner motorn något manuellt med frikopplingsskruven som sitter på sidan av tilten. Ibland kan tilten låsa sig i ändlägena utan att något behöver vara trasigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Carrera86 said:

Om det är en 2021 så är det väl bara att ringa verkstaden så får dom fixa det på garantin. Annars är trasigt relä oftast orsaken, har själv bytt på 2st Yamahamotorer genom åren.

Skrivit fel såg jag. Motorn är från 2012, antar att byte av reläet är en het kandidat då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minutes ago, Craycoat said:

Hej, prova att sänka ner motorn något manuellt med frikopplingsskruven som sitter på sidan av tilten. Ibland kan tilten låsa sig i ändlägena utan att något behöver vara trasigt.

Tack för tips. Testade men samma fel. Hör liksom bara ett tydligt klick men inget händer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som reläer, finns billiga eftermarknads på e-bay som inte är sämre än original

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du provar ladda batteriet och se till till kabelskorna har bra kontakt på batteripolerna innan du beställer ett nytt relä. Även ett fungerande relä kan tappa kontakten om du har dåligt batteri eller dålig kontakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Craycoat said:

Jag skulle föreslå att du provar ladda batteriet och se till till kabelskorna har bra kontakt på batteripolerna innan du beställer ett nytt relä. Även ett fungerande relä kan tappa kontakten om du har dåligt batteri eller dålig kontakt. 

Tack för tips, testade det med men samma fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev williamsparon:

Tack för tips, testade det med men samma fel. 

Ja det låter som ett trasigt relä. Om du kopplar loss kablarna från reläet som kommer från trimmotorn och lägger på plus och minus på batteriet. går det då att tilta upp och ner motorn?

 

Du kan även prova att mäta upp spänningen i reläet, både på kontrollströmssidan och arbetsströmsidan för att se om reläet sluter arbetskretsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min 50 Yamaha från 2002. Att bryta sig in i reläet var inte lätt eftersom lindningstrådarna är lödda i locket. Det fick bli ett nytt relä men inte från Yamaha för de vill ha ca 4300kr för ett relä. Har nu beställ ett från Amazon för ca 700kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, 

Efter vidare undersökning verkar det som att tiltmotorn har dött så letar efter en ny sådan. 

Tänkte samtidigt byta packningar runtom men får med mitt 2-pin verktyg inte bort de runda aluminium-"skruvarna" runt tiltstängerna. 

Bör nog ha en med fler fästpunkter för maximalt grepp men hittar inga i Stockholms-regionen. Råkar det finnas någon här med ett sådant verktyg som kan tänka sig hyra ut sitt? 

 

Tacksam för hjälp och svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...