Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Axiotrade

Bygga om mittpulpet till sidopulpet. Kommer den luta?

Rekommendera Poster

Jag har en båt som tidigare ägare har byggt om ifrån någon helt annan båt-typ. Det är något i stil med öhrnvik 510 HT där överdelen har sågats bort & istället byggts in en styrpulpet. Jag kan inte säga att det är exakt den båten. FInns ingen identifikation på skrovet men jag tittar på bilder och den liknar! 

 

Nu e det så att han som byggde båten brukade fiska själv. han satte en mittpulpet. Men för mig så blir det lite trångt när jag har med barnen ute och fiskar. Min plan är att bygga om båten under vintern och bygga ny pulpet alt flytta den befintliga och sätta den på sidan och försöka öra så det blir en lite bättre båt för fritidsfiske. 

 

Men jag tycker det är så att när vi går i båtenså tycker jag den är väldigt vinglig. Den vill gärna luta när jag går runt styrpulpeten så jag undrar. Har sådanna båtar som har ratten ej mitt-monterad  någon annan typ av botten? typ katamaran, för att inte luta när jag kör ensam i båten och inte riktigt kan balansera upp vikterna? 

Min våt har V-botten.  Finns det annars något annat sätt att balansera så båten hålls balanserad?

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar i den här storleksklassen är ju ganska känsliga för viktfördelningen i båten, det behövs ju tex. inte mycket för att båten ska luta när den ligger vid bryggan.

Ett par trimplan hjälper ju dock när du kör med båten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En åtgärd är att flytta tank och startbatteri, och kanske ankare, till motsatta sida. Det hjälper delvis till att balansera upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är så att jag får leva med det. Men hur fungerar de fina aluminium-fiskebåtarna som alla större fritidsfiskare har nu för tiden? De går ju runt i båten  och står ända ut vid kanten. och båten står så stadigt och fint..

 

Edit:

Tittar en del på team galant & deras fiske.  De kör alumacraft och de spelar ingen roll var i båten de står. (ser det ut som iaf)  har de annan typ av båtform då?

Redigerad av Axiotrade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Axiotrade:

Ja det kanske är så att jag får leva med det. Men hur fungerar de fina aluminium-fiskebåtarna som alla större fritidsfiskare har nu för tiden? De går ju runt i båten  och står ända ut vid kanten. och båten står så stadigt och fint..

 

Edit:

Tittar en del på team galant & deras fiske.  De kör alumacraft och de spelar ingen roll var i båten de står. (ser det ut som iaf)  har de annan typ av båtform då?

Om båten har platt botten blir den också stabilare när den ligger stilla, dock blir den inte så rolig att åka med om det är lie grövre sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...