Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Axiotrade

Propeller slå i botten vid grund. Hur tilta en motor utan tilt?

Rekommendera Poster

Titeln kanske drar till sig lite skratt, men det är faktist så att för att komma ut ifrån den platsen vi rampar ner vår båt i så behöver vi strax senare köra över ett grund. Jag har bara kört vår motorbåt ett par gånger och lyckats slå i propellern iaf 3-4 gånger. väldigt lätt men iaf så att motorn guppade till. Jag förstod inte först vad som hände men så verkar det vara iaf att det är såpass grunt att min båt inte kommer över utan att gå i. 

 

Detta är inte riktigt hållbart i längden känner jag. Tyvärr har jag en gammal typ av motor. Johnsson 40 ifrån 70-80 tal och det är som ni förstår inte någon sådan tilt där jag kan trycka på en knapp så motorn kommer upp. 

 

Jag fick tipset av en båtägare som rampade sin båt samtidigt som mig att skjuta in en trä-regel. Jag tackade för tipset men insåg senare att jag nog inte riktigt förstod var jag skall placera denna. Någon som vill förklara detta husmors-knep för mig?

 

Idag när jag var ute för att fixa till så att jag får igång mitt ekolod, så såg jag att jag har justerhål baktill för att låsa motorn i nertiltatläge.  Jag misstänker att detta egentligen är till för att justera hur motorn ligger i förhållande till båten & vattenlinjen, men hur skulle det påverka om jag flyttade den lås-pinnen som sitter i till 3:e jacket istället för första? Motorn skulle såklart pekar mer uppåt hela tiden, Skulle det bli ett jättestort problem?? 

 

Mycket tacksam för tips för hur jag enkelt kan fixa detta. 

 

Mvh 

 

2021-08-28_16_55_24.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt, metallpinnen ska nog vara på det nedersta läget, då du beskriver att motorn lutar uppåt. Men prova de olika lägena. Verkar inte vara svårt och återställa. 

 

Men tolkar det som att du vill veta hur man lutar motorn vid t.ex grund vatten och vid sjösättning, så inte skeddan kommer i kontakt med rampen eller i grundet.

 

På modernare utombordare med elektriskt tilt, så finns det en järnfot som man fäller ner, sen tiltar man ner motorn och då lägger sig järnfoten på ovansidan av motorfästet, så tyngden från motorn inte belastar oljetilten vid t.ex transport på släp. Kolla om det finns på din båtmotor eller något hål där man kan dra ut en pinne eller någon flärp som man kan dra från sig/mot sig på styrbord sida, medans du håller uppe motorn. 

 

Annars skulle jag nog bara lägga in en t.ex vedpinne horisontellt mellan motor och kurvan på motorfästet. Tror det var det som du blev tipsad om. Men var försiktig, då klämrisk föreligger och se till att pinnen inte kan åka av, backa inte med pinnen. 

 

Annars vill jag tipsa om någon form av eftermontering istället.

https://www.youtube.com/watch?v=Topfyfm4bFg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt sjösätt med uppfälld motor och paddla ut till djupt vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paddla ut är tyvärr inget riktigt alternativ då båten, tycker jag, är rätt tung. Finns inga fästen för åror eller likadant.  Dessutom alltid motvind när man skall ut :(

 

Jag har en pinne som jag drar ut då jag sänker i motorn efter att jag rampat båten. Alltså den pinnen som låser motorn i uppfällt läge. Sedan i nedfält läge så är det en hake som låser emot den låssprinten som jag hade ett foto på.

 

Att flyta speinten var enkelt men jag får köra med båten i samma läge hela tiden då den inte är lätt att flytta när båten är i vattnet..

 

jag förstår inte riktigt var jag skall sätta vedbiten för att den skall sitta säkert?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är såhär enkelt du menar??

 

Enda problemet jag ser är den tunna metallpinnen som man ser gpr ner utmed motorn. Men jag skall kolla ifall det kanske bara är något fjädrande som flyttar sig.

Screenshot_20210828-191233_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag spg videoklippet så vill jag förtydliga. Jag vill alltså fortfarande ha propeller i vattnet för att kunna få drift framåt.  Inte ha ddn i uppfällt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade placerat träklossen högre upp än på skissen. Uppe i "vecket" under motorn borde det hålla sig på plats, förutsatt att propellern fortfarande är i vattnet då. En annan variant är att fästa en lina bak på motorn (runt, med två lösa ändar som går framåt) och använda den för att dra upp och "förtöja" motorn i delvis uppfällt läge. Så gjorde jag för att helt vinkla upp utombordaren på vår första segelbåt eftersom låsmekanismen inte funkade på den. Med linan kan man justera vinkeln väldigt exakt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...