Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
coderbob

Fullservice marinor Göteborg/Bohus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nybliven och oerfaren båtägare här.. Jag köpte en Tresfjord 29 AC för ett par veckor sedan och har fått låna en plats säsongen ut på Mossholmen, Tjörn. Jag börjar fundera på vinterförvaring och båtplats inför nästa säsong.

 

Faktorer som jag väger in, viktigast först:

* Full service (vinterförvaring, lyft, spolning, motorkonservering, reparationer)

* Kunna angöra/kasta loss ensam (y-bommar, lugnt vatten)

* Parkeringsmöjlighet

* Avstånd till trevliga resmål med båt, skärgård och gästhamnar

* Avstånd (tid) till Borås/Göteborg med bil, desto snabbare desto bättre

* Kostnad - köpa eller hyra, det är vilket som

 

Några andra aspekter att överväga?

 

Mossholmen (https://mossholmen.se) är ganska bra men jag har ingenting att jämföra med. Jag har börjat på ett kalkylblad (Google Sheets) och skall försöka göra en jämförelse över olika alternativ. Jag kan dela dokumentet om någon vill bidra eller ta del av innehållet.

 

Alla kommentarer, tips och idéer välkomna!

Redigerad av coderbob
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ!

 

Började själv med ett ark i våras men det blev aldrig slutfört.

Man behöver ändå åka runt och kika på olika alternativ för att få känslan vad som känns bäst.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, FM75 said:

Bra initiativ!

 

Började själv med ett ark i våras men det blev aldrig slutfört.

Man behöver ändå åka runt och kika på olika alternativ för att få känslan vad som känns bäst.

Kanske vi kunde samarbete, det som är gjort kan alltid delas även om man inte känner sig färdig eller nöjd. Vad har du för format? Jag har ett blad i google sheets med en rad för varje marina och en kolumn för varje egenskap/pris.

 

Apropå att åka runt.. jag körde in med bilen till wallhamn på vägen hem från mossholmen och det kändes helt fel. Direkt när man tar av i rondellen ser man1000-tals nya bilar uppställda för vidare transport och sen kör man genom ett nedgånget industriområde, jag vände innan jag ens kom fram till marinan.

 

Här är info om wallhamn för den som är intresserad:
https://www.wmy.se/hamnen/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallhamn ligger ju halvvägs in i Hakefjorden och det blir ju en transportsträcka ut till kusten.

Myggenäs ligger ju bra till landvägen, men mitt inne på På Tjörns nordöstra sida, inne i fjordarna.

Kyrkesund/Sunna marina ligger bra till, där hade jag båtar i många år. Det är nya ägare sedan några år, jag vet inte graden av servicenivå, eller om det numera fortfarande bara är en renodlad hamn.

Du kan ju ha en sommarplats där och vinterplats exempelvis i Wallhamn eller Myggenäs.

 

Sedan är ju hela Orust fullt med sådana fullservicehamnar och vinterförvaringar, Vindön, Kungsviken, Henån, Ellös, Mollösund/Lervik för att bara nämna några.

 

Sedan har du Lyckans slip i Fiskebäckskil på Skaftölandet, det blir väl litet längre att åka, men du kanske kan köra  över Herrjunga-Vänersborg, om nu det är en genväg....?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack! många bra tips att följa upp där! Jag sitter med google maps och jobbar mig runt kusten och  just Kungsviken hamn är till salu såg jag tidigare idag:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/kungsviken_1_109_och_1_119__orust/87957474

 

Skaftö är lite långt bort, jag vill gärna klara tur och retur med elbil utan att behöva ladda på vägen. Men det ser ut som trevligt destination med båten!

 

Myggenäs har jag kikat lite på och transportsträckan ut mot havet genom fjorden avskräcker inte, snarare tvärtom!

 

Jag låg i Skärhamns gästhamn från fredag till lördag, det var supertrevligt, det kan jag tänka mig att ha som bas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev coderbob:

tack! många bra tips att följa upp där! Jag sitter med google maps och jobbar mig runt kusten och  just Kungsviken hamn är till salu såg jag tidigare idag:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/kungsviken_1_109_och_1_119__orust/87957474

 

Skaftö är lite långt bort, jag vill gärna klara tur och retur med elbil utan att behöva ladda på vägen. Men det ser ut som trevligt destination med båten!

 

Myggenäs har jag kikat lite på och transportsträckan ut mot havet genom fjorden avskräcker inte, snarare tvärtom!

 

Jag låg i Skärhamns gästhamn från fredag till lördag, det var supertrevligt, det kan jag tänka mig att ha som bas.

Ja, bara sexton mille, men med rätt finansiering och driftighet går det med all sannolikhet att få bra lönsamhet i den verksamheten.

men ett tungt kulturhistoriskt arv, då det har byggts båtar där sedan landet kristnades, eller tidigare, från vikingaskepp till Hallberg Rassey-båtar, men numera huserar HR i Ellös.

 

Jag kom att tänka på en fullservicemarina till, den ligger iallafall granne med ett legendariskt båtbyggeri. Det är Kolviks- eller Lilla Kålviks varv, på insidan av halvön där Mollösund och Edshushall ligger, på Orust alltså.

Landsvägen dit ut är dock minst sagt krokig, även om den är uträtad för inte så hemskt många år sedan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är väl billigare att åka bil än att köra nåt drivmedelstörstigt över havet?

 

Själv har jag valt hamn och uppställningsplats typ mitt i det område jag tillbringar på vattnet. 

M a o Skoghall mitt i norra Vänerns skärgård. 

 

Sicket öde om jag valt t ex Kristinehamn. 

 

Nu drar min skuta visserligen bara, ca 0.8 l diesel i timmen när jag går för motor och inte seglar. 

Så för mig, som inte har nån racer, så är det transportsträckorna som räknas, inte drivmedelskostnaden. 

 

Skinnald om jag haft en som sörplade i sig 5 liter per distans. 

 

Hamnar väl på dryga 1000 distans även denna sommar. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...