Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Rekommendera Poster

Är det någon i forumet som har erfarenhet och/eller synpunkter på Fortissimo 33? Seglingsegenskaper, styrkor, svagheter, risker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina synpunkter på Fortissimo 33 (senare Marieholm 33). Läste att Lars Olof Norlin utgick från IF:en som han var stor beundrare av, när han konstruerade Fortissimo. Tanken var att skapa en större båt med samma fina egenskaper.

 

Fortissimo är en riktigt bra allround båt, inte bäst på något, men väldigt bra på det mesta. Den trivs såväl på öppna hav, som till segling i  skärgården. Tack vare svepta spridare och 9/10 dels rigg så kryssar Fortissimo förhållandevis bra. På undanvind är hon både snabb och trygg tack vare långköl samt väl tilltagen segelyta. Detta gör Fortissimo lättdriven, vilket kommer väl till pass i våra farvatten på sommaren. När viden friskar i så behöver hon revas tidigt (7-8m/s), främst på kryss. Men ett andra rev behövs sällan då Fortissimo har ordentligt med ballast kölen.

 

Fortissimo klarar högre vågor riktigt bra tack vare kölens utformning. Hon har även en stark roderkonstruktion med bra roderverkan, där rodret är upphängd i bakkant på kölen. Måttligt djupgående med underskuren köl gör det lätt att komma in till öar, samt att hoppa i land.

 

Egentligen  har inte Fortissimo några svagheter, men som med alla segelbåtar, så skulle jag ställa följande fråga. Om det uppstår skada på roderinfästning eller proppelleraxel genomföring hur långt tränger vattnet in i båten? Går det att avbegränsa med att plasta dit ett vattentätt skott?

 

Om du söker på "Fortissimo 33 test" så har "livetombord" en artikel med intervju av ägarna till en Fortissimo. I artikeln talar man även om "Marieholm 33 Classic" som är nyproducerade båtar från Holland. Ett mycket gott betyg för en lyckad båtkonstruktion tycker jag.

 

 

 

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...