Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
tomashag

Fyrisån

Rekommendera Poster

Jag funderar på att ta en tripp upp till Uppsala med en 35-fots segelbåt. Är det tillräckligt djupt (1.75m) i ån? Det finns tydligen 4 öppningsbara broar som man kan begära öppning på en timme innan. I gästhamnen är djupet 0.5-3.4 m. Frågan är om det finns tillräckligt med platser för min båt eller om nästan alla platser är avsedda för motorbåtar. Kanske man kan få några lämpliga tips för färden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-10 vid 18:28 skrev tomashag:

Jag funderar på att ta en tripp upp till Uppsala med en 35-fots segelbåt. Är det tillräckligt djupt (1.75m) i ån? Det finns tydligen 4 öppningsbara broar som man kan begära öppning på en timme innan. I gästhamnen är djupet 0.5-3.4 m. Frågan är om det finns tillräckligt med platser för min båt eller om nästan alla platser är avsedda för motorbåtar. Kanske man kan få några lämpliga tips för färden?

Det är absolut tillräckligt djupt om du bara sticker 1,75m - det finns hyfsat gott om ganska rejäla segelbåtar som får sova vinterdvala inne i själva Uppsala, just uppströms Kungsängsbron (våran, till exempel, men det är en S30 som bara sticker 1,5m). Det är dock mycket snålt med gästplatser för segelbåtar - det är bara långsides som gäller och då får det ju inte plats jättemånga. Jag har aldrig varit där och kollat sommartid men jag misstänker dock att det nog inte är jättetrångt, det är nog inte många som bemödar sig att gå hela vägen upp i ån.

 

Färden uppför ån är okomplicerad, håll dig i mitten bara om inte utprickningen säger annat så är det inga problem. Det är oftast inte jättemycket ström i ån, men det är värt att komma ihåg strömmen ändå vid manövrering i låg fart eller om man ska försöka vända. Vår båt har balansroder och går utmärkt att manövrera vid backning, så vi kan vända nästan var som helst i ån fast vi är 41 fot (12,5 m) långa, men har man som några av våra bekanta en långkölad historia som är tungvänd och så gott som omanövrerbar i låg fart bakåt så får man tänka sig noga för var man vänder, eller ta hjälp av linor i land.

 

Jag skulle också rekommendera att du låter bli att passera den sista bron (Hamnspången) för om jag minns rätt så är gästplatserna i Stadsträdgården på västra sidan ån mellan bron och Islandsfallet för grunda för segelbåtar, så du riskerar att bli en flygande holländare i hamnbassängen nedanför fallet. Platserna på östra sidan uppströms Hamnspången är inte gästplatser vad jag vet, och det är en ganska hög stenkaj som nog inte är helt enkelt att lägga till vid heller. Det är överlag djupare på östra sidan i hela hamnområdet. Nedströms Hamnspången finns det en kaj på östra sidan under den gamla kvarnen (mitt emot Studenternas IP) som är ett betydligt säkrare kort, om det är ledigt där. Egentligen är det väl inte gästplatser, men jag tror inte någon bryr sig om du skulle lägga dig där - det har alltid funnits lediga platser där så länge jag kan minnas. Gästhamnen är väl fortfarande mer av en from förhoppning hos kommunen än en riktig grej, så än så länge kan man göra lite som man vill. Det kostar ju inget heller. Men om du vill vara säker så kan du ju maila eller ringa hamnansvarige på Uppsala kommun.

 

Det finns också en toatömningsstation nånstans på västra sidan inne i stan, men om jag minns rätt är djupet vid den helt otillräckligt för segelbåtar, så det är bättre att tömma hos någon av båtklubbarna nere vid Skarholmen (både Ekolns Segelklubb (ESK) och Uppsala Motorbåtssällskap (UMS) har tömningsstationer). El finns men dricksvatten kan det bli långt till om du kommer i segelbåt, det finns bara allra längst in.

 

Om du inte hittar någon plats så kan du ju alltid göra som folk gör när det är sjösättnings- eller torrsättningstider. Vid varvsområdet nere vid Kungsängsbron är situationen på östra sidan ganska mycket "vilda västern", det finns gott om olika kajer och låga kanter där det är rejält djupt hela vägen in till stranden trots att det ser betänkligt ut, och vad som är "förtöjningsplats" och inte är minst sagt oklart där nere (det finns en del mer eller mindre övergivna båtar där). Tidig vår och sen höst klämmer folk in sig på alla möjliga och omöjliga ställen där. Då är det är ganska vanligt att det ligger 3-4 båtar utanpå varandra långsides. Båtklubbarnas varvskajer lär väl knappast vara särskilt välanvända mitt i högsäsongen heller.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kblomster, det var ett utförligt svar! Tyvärr så har jag fått problem med motorn (se halv katastrof) så det vete sjutton när jag får fart på båten igen. En varvskille kommer och tittar på den i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...