Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Felsöka vattenmätare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle vilja få lite hjälp med att felsöka min vattenmätare som verkar ha gett upp i båten.

 

Mätaren står still på halv tank när tändningen är på. Mäter jag resistensen på mätaren (vid tanken) när tändningen är på är reistensen 0. Stänger jag av tändningen får jag en ett resistensvärde på lite olika men runt 250 Ohm.

 

Hur felsöker jag vidare, eller har jag redan hittat felet mtp att resistensen sjunker till noll så fort tändningen är på (och därmed spänningen till vatten/bränsle -mätare)?. Men varför är mätaren fast på halv tank? Vid 0 ohm torde den väl antingen vara full eller tom!?

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör koppla bort mätaren för att kunna mäta resistansen, annars vet du ju inte var du har 250 ohm. Det kan vara i mätaren eller någon annan stans i kablarna och instrumenteringen.

 

I min värld kan man inte mäta resistansen med spänning i kablarna.

Om det finns kondensatorer i kretsen som ska mätas ska de laddas ur, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

57331510-A1AB-4E8E-BA3B-AF37A8E54BD5.jpeg.c73598117f2c54b71fb1f82a3363bb46.jpeg

Tankmätare till vatten, bränsle och till septiktanken brukar vara kopplade som i skissen ovan.

Sannolikt är att din givare i tanken har fastnat halvvägs. Det kan vara en skada på någon kabel också. Det är sällan som det blir fel på instrumenten, men klart dom kan ju gå sönder.

 

Mitt råd är att ta upp givaren ur tanken, koppla bort dess kablar, anslut en ohm-meter och manövrera givaren samtidigt som du tittar på din ohm-meter/multimeter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...