Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
eliasandr

Skada i glasfiberskrov

Rekommendera Poster

Skulle vilja be om några tips angående en skada i min glasfiberbåt. Skadan ligger under vattenlinjen, och jag ska åtgärda det. Vad anser ni, laminera med glasfiber/polyester eller spackla med epoxy filler? Jag har tänkt måla skrovet då skadan och några andra mindre repor är fixade. Tack för svar, bild bifogad.

 

IMG_20210603_195734.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lilla hade jag tagit med spackel om det inte når något distansmaterial / skum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev gusvo085:

Det där lilla hade jag tagit med spackel om det inte når något distansmaterial / skum. 

Okej. Är Biltemas Epoxy Filler bra för detta? Gissar att man behöver slipa rent i glasfibret under? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev eliasandr:

Okej. Är Biltemas Epoxy Filler bra för detta? Gissar att man behöver slipa rent i glasfibret under? 

Jag hade använt Biltemas långtrådiga polyesterspackel, efter rengöring/bortskrapning av löst (och avfettning med aceton). Att det är ojämnt gör bara att det fäster bättre - om det är rent, förstås.

 

Man behöver inte på med epoxi överallt så fort det är någon skråma på en glasfiberbåt 😉, Lagar själv det mesta med polyester på en glasfiberbåt, och det går utmärkt. Har nästan gått lite "mode" i att man skall på med epoxi överallt.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag hade använt Biltemas långtrådiga polyesterspackel, efter rengöring/bortskrapning av löst (och avfettning med aceton). Att det är ojämnt gör bara att det fäster bättre - om det är rent, förstås.

 

Man behöver inte på med epoxi överallt så fort det är någon skråma på en glasfiberbåt 😉, Lagar själv det mesta med polyester på en glasfiberbåt, och det går utmärkt. Har nästan gått lite "mode" i att man skall på med epoxi överallt.....

Tack. Ok, har också funderat på spackel av polyester. Detta betyder väl då att det ska dras topcoat över? Sen eventuellt bottenfärg..?

Med epoxyfiller hade jag sen tänkt dra över epoxy primer, men blir säkerligen dyrare den vägen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev eliasandr:

Tack. Ok, har också funderat på spackel av polyester. Detta betyder väl då att det ska dras topcoat över? Sen eventuellt bottenfärg..?

Med epoxyfiller hade jag sen tänkt dra över epoxy primer, men blir säkerligen dyrare den vägen :)

Ja, om man vill så lägg på ett lager Topcoat så ser det lite snyggare ut.

Men bottenfärg verkar du ju inte ha på båten i övrigt, så varför lägga det på lagningsstället ?

 

(När det gäller epoxyprimer o.s.v. är det väl rätt meningslöst att bara lägga på det lagade stället. Om man väljer att lägga epoxyskydd som t ex Gelshield på hela botten är det ju en helt annan sak. Men....varför ?).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, om man vill så lägg på ett lager Topcoat så ser det lite snyggare ut.

Men bottenfärg verkar du ju inte ha på båten i övrigt, så varför lägga det på lagningsstället ?

 

(När det gäller epoxyprimer o.s.v. är det väl rätt meningslöst att bara lägga på det lagade stället. Om man väljer att lägga epoxyskydd som t ex Gelshield på hela botten är det ju en helt annan sak. Men....varför ?).

Tänkte alltså inte endast måla över lagningsstället, utan delen av skrovet som är under vattenlinjen. Finns några andra små repor som jag tänkt spackla också. 

 

Nej, det har inte varit bottenfärg, men tänkte ifall det ytterligare skyddar skrovet osv. men kanske det egentligen är onödigt.

Har på vissa ställen läst att topcoat inte är helt vattentätt men vet inte hur trovärdigt det är. Så lagades väl båten från fabriken :)

tack så mycket för svaren, kör väl på polyesterbaserat spackel med topcoat finish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärgen skyddar ingenting vad gäller vattentätheten, den är bara mot beväxning (eller möjligen för att se snygg ut/mindre skitig).

 

Polyesterplast är helt riktigt inte helt vattentät, liksom egentligen ganska få material är. Men det brukar lösa sig då de flesta av våra båtar inte är i vattnet 12 månader/år. Sedan är tätheten dock jämförelsevis mycket god, det är ju inte så det suger som svamp direkt.

 

Men vill man ha en tätare barriär är det Epoxybehandling som gäller (med t ex nämnda Gelshield). Frågan är dock om det är värt besväret på en äldre båt. Det kräver ju en del förarbete också innan man kan lägga på det, om man vill ha ett bestående och bra resultat.

 

Jag hade nog skippat det om jag var du.....

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...