Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jollas

Smörjning wire...

Rekommendera Poster

Innan jag gör för mycket...är det någon som vet hur jag får bort wire för smörjning? Har googlat omkring men hittar inget...Vad jag antar är hjulet ska lossa och dras ut men är det någon som vet så är jag tacksam....

20210527_130343.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hjulet och styrkabeln lyfts ut som en enhet. Sannolikt kan du få skruva bort ratten och skjuta på med rattens axel, om det är en sådan modell.... Men... 

 Lugna dig! 

För nu kommer du ju åt att trycka in fett utan att demontera mer! 

I med ett fint fett och vrid ratten fram och tillbaka x flera när du satt tillbaka bakstycker. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka för svaret!

Här kommer jag åt men vajern smörjs ju inte om jag enbart fettar in själva"huset" tänker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar väl bara vara i ytteränden vid motorn den fuktar invänding och kärvar, smörj där istället först och fetta även riggens fett nipplar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eile:

Brukar väl bara vara i ytteränden vid motorn den fuktar invänding och kärvar, smörj där istället först och fetta även riggens fett nipplar. 

Just så,

Koppla loss motorn från styrvajern och tag reda på om det är själva vajern eller i motorns rigg det kärvar.

Det är inte alltid det går att rappa ur vajern ur höljet, men om det går så kan du ju göra dig det besväret, tycka in generöst fett med en fettspruta, och liksom skjuta in detta med hjälp av vajern.

Nu är ju jag alltid pessimistisk, men mina erfarenheter av dessa styrningar är att dom kan vara väldigt slitna, både i själva rattväxeln, styrvajern, som egentligen heter ”styrkabel”, samt obotligt glapp i styrlänken vid motorn, och det brukar sluta med att man byter allting, eller köper en hydraulstyrning.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska absolut smörja/fetta inbåda ändarna..Har gjort detta tidigare och visst har det blivit bättre då. Anledningen till att jag ville testa med hela wire var att det har jag inte gjort innan och eftersom jag inte har mycket erfarenhet av hur lätt eller trögt det ska löpa så tänkte jag att det kan vara värt att testa. Om det inte är det som brukar att göras finns det ju ingen anledning att lägga det arbetet...Planerar att eventuellt sätta in någon form av servo men det får bli nästa säsong 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till tryckluft kan du ju med ett blåsmunstycke blåsa in fettet i höljet.

Eller enklare, om du får ut vajern, fetta in den ordentligt innan du trär i den igen. Vajern har ju en spiral runt sig så det blir ju en del fett som fastnar i den och följer med in i höljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut vajern! Om det har gått trögt tidigare och du har fettat in den och fått tillbaka lättheten i styrningen igen så tyder det på att den är några år gammal. Man ska absolut fetta in och sköta om vajern, men efter några år så bör den bytas ut. Jag kanske drar förhastade slutsatser, men på den lilla bilden du har så gissar jag på en inte så snabb båt. Men har du en en snabbgående/planande båt så är det inte värt risken att år efter år underhålla en vajer. Jag rekommenderar att byta ut den med 5 års mellanrum eller om det börjar kärva mycket. Dom kan gå av och det är inte alls trevligt. En styrvajer är för billig och konsekvenserna för stora vid brott för att man inte ska eliminera risken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...